Mercedes-Benz er verdens mest verdifulle luksusbilmerke for syvende år på rad
Mercedes-Benz holder fast på sin topplassering som det eneste europeiske merket, og det eneste luksusbilmerket, i topp 10 av 100 “Best Global Brands”. Merkevaren havner på en åttendeplass – en posisjon Mercedes-Benz har hatt siden 2018. Fra 2021 har merkeverdien steget 10 % til 56.103 milliarder Amerikanske dollar.

- Vi er veldig stolte over at Mercedes-Benz beholder sin posisjon som verdens mest verdifulle luksusbilmerke for syvende år på rad. Sammen med økt merkeverdi, er dette med på å bekrefte at Mercedes-Benz går i riktig retning med den nye posisjoneringen mot et helelektrisk og enda mer luksuriøst bilmerke, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Mercedes-Benz har økt sin merkeverdi med 10 % det siste året
Mercedes-Benz har økt sin merkeverdi med 10 % det siste året, viser Interbrands «Best Global Brands 2022»-undersøkelse. Dette understreker selskapets vellykkede overgang mot en elektrisk og programvaredrevet fremtid. Mercedes-Benz startet omstillingen av merkevaren i 2021, og målet er å fokusere enda mer på luksussegmentet og konsekvent utnytte vekst- og lønnsomhetsmuligheter. Mercedes-Benz sikter mot å bygge verdens mest ettertraktede biler og å ta den ledende posisjonen innen elektriske drivlinjer og programvare.
For å oppnå en strukturelt høyere merkevareposisjonering, vil modellporteføljen rejusteres, slik selskapet annonserte i mai 2022. Den strategiske beslutningen om å bli helelektrisk i alle segmenter innen 2030, der markedsforholdene tillater det, og ambisjonen om å bli CO2- nøytral innen 2039, styrker ytterligere forbindelsen mellom bærekraft og luksus.
Indikator for verdens mest verdifulle merker
Rangeringene er publisert av det anerkjente amerikanske merkevarekonsulentselskapet Interbrand som har gjennomført «Best Global Brands»-studien siden 1999. Indeksen lister 100 av de mest verdifulle merkene fra hele verden, og er ansett for å være en konkurransedyktig referanse. Det anerkjente rangeringssystemet er basert på tre hovedkriterier:
- Den økonomiske ytelsen til merkets produkter eller tjenester.
- Merkets rolle i beslutningsprosessen om kjøp.
- Merkets styrke når det gjelder å sikre fremtidig avkastning for selskapet.
Sertifisert etter ISO 10668, var evalueringsmetoden den første som etablerte en allment akseptert standard for sammenligning av merker. Mer informasjon om studien og Interbrand er tilgjengelig på: www.bestglobalbrands.com
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder



Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 700 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge akselererer elektrifiseringen18.1.2023 09:56:59 CET | Pressemelding
For litt over ett år siden uttalte toppsjefen i Mercedes-Benz AG, Ola Källenius, at Mercedes-Benz personbil forbereder seg på å bli helelektrisk innen slutten av tiåret. Nå akselererer den norske organisasjonen overgangen ved å fase ut en rekke modeller med fossil drivlinje. Allerede i år forsvinner kompaktmodellene A- og B-Klasse, GLA, GLB og CLA, samt de større C- og E-Klasse.
Rekordår for Mercedes-Benz i Norge6.1.2023 15:35:27 CET | Pressemelding
2022 ble det beste året i historien i antall nybilregistreringer for Mercedes-Benz i Norge med totalt 15.538 biler. Av disse var 10.500 personbiler, hvorav 632 rene AMG-modeller, og 5.038 varebiler.
Kommende eSprinter imponerer med hele 475 kilometer på en lading9.12.2022 11:07:56 CET | Pressemelding
Under en nylig testkjøring av nye eSprinter i pre-produksjonsutgave, fullførte bilen hele 475 kilometer på en lading. Kjøreruten gikk fra Stuttgart til München og tilbake igjen, og inkluderte motorveier og variert topografi. Nye eSprinter har forventet verdenspremiere i begynnelsen av februar 2023.
Mercedes-AMG ONE setter rekordtid på Nürburgring Nordschleife - 6:35.183 min17.11.2022 10:21:16 CET | Pressemelding
Mercedes-AMG ONE er nå kongen av Nürburgring-Nordschleife med en offisielt målt og sertifisert tid på 6:35.183 minutter rundt den 20,832 kilometer lange banen. Bilen setter en ny rekord for gatelovlige produksjonsbiler, i tillegg til supersportsbil-kategorien.
Nå er nye Mercedes-Benz GLC klar for bestilling15.11.2022 10:30:22 CET | Pressemelding
Nye GLC har blitt større enn forgjengeren, og tar med seg flere attraktive høydepunkter fra S-Klasse. Takket være et effektivt batteri, vil den som ladbar hybrid få en rekkevidde på opptil 130 kilometer (WLTP). Startprisen begynner på 827.000,- for GLC 300 e 4MATIC, og 822.000,- for GLC 220 d 4MATIC. Den nye modellen forventes på norske veier før årsskiftet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom