Mercedes-Benz er verdens mest verdifulle luksusbilmerke for sjette år på rad

Mercedes-Benz holder fast på sin topplassering som det eneste europeiske merket i topp ti av “Best Global Brands 2021”. Merkevaren havner på en åttendeplass – en posisjon Mercedes-Benz har hatt siden 2018. Siden 2020 har merkeverdien steget tre prosent til 50.866 milliarder amerikanske dollar. Det betyr at Mercedes-Benz beholder sin posisjon som verdens mest verdifulle luksusbilmerke for sjette år på rad, og det eneste i topp ti.
Mercedes-Benz er verdens mest verdifulle luksusbilmerke for sjette år på rad. Foto: Mercedes-Benz

- Vi er veldig stolte over at Mercedes-Benz beholder sin posisjon som verdens mest verdifulle luksusbilmerke. I bevegelsen mot moderne luksus, er dette enda en bekreftelse for posisjoneringen til Mercedes-Benz, der også bærekraft er i fokus med «elektrisk først»-strategien, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Indikator for verdens mest verdifulle merker
Rangeringene er publisert av det anerkjente amerikanske merkevarekonsulentselskapet Interbrand som har
 gjennomført «Best Global Brands»-studien siden 1999. Indeksen lister 100 av de mest verdifulle merkene fra hele verden, og er ansett for å være en konkurransedyktig referanse. Det anerkjente rangeringssystemet er basert på tre hovedkriterier:

• Den økonomiske ytelsen til merkets produkter eller tjenester.
  • Merkets rolle i beslutningsprosessen om kjøp.
  • Merkets styrke når det gjelder å sikre fremtidig avkastning for selskapet.

Sertifisert etter ISO 10668, var evalueringsmetoden den første som etablerte en allment akseptert standard for sammenligning av merker. Mer informasjon om studien og Interbrand er tilgjengelig på: www.bestglobalbrands.com