Mercedes-Benz EQC er overlevert til norske kunder

EQC er den første modellen fra Mercedes-Benz’ helt nye, helelektriske EQ-serie. Nå er de første bilene levert ut til norske kunder.

Jan Erik Westby tok taxi til Bertel O. Steen Ullevål og kjørte selv derifra med sin helt nye Mercedes-Benz EQC. Her flankert av Kjetil Myhre, konserndirektør for Mercedes-Benz personbil og Torgeir Stadheim, daglig leder hos Bertel O. Steen Ullevål. Foto: Bertel O. Steen / Reinhartsen Media

I går ble årets mest etterlengtede nyhet fra Mercedes-Benz lansert og overlevert til de første norske kundene. EQC er en stor, helelektrisk SUV med en rekkevidde på over 40 mil, hengerfeste, hurtiglading og godt med plass.

De første kunderegistrerte EQC er nå på veien
Forhandlere over hele landet gjennomførte storstilte lanseringsarrangement i går. Både nye og eksisterende kunder tok turen for å se nærmere på bilen som markerer starten på en elektrisk storoffensiv fra Mercedes-Benz.

Den første kunden som fikk sin nye EQC var Jan Erik Vestby. Han fikk utlevert bilen sin hos Bertel O. Steen Ullevål i Oslo.

– Dette er som julekvelden for meg og min familie. Ganske nøyaktig to år etter at jeg kastet meg over reservasjonslisten mens jeg hadde litt tid mellom to pasienter, kjører jeg hjem med en splitter ny EQC 400 med AMG optikk. Det er gøy. Og i helgen går turen til fjellet, sier en smilende Vestby.

Høytsvevende EQC
En av forhandlerne som virkelig slo på stortrommen var Bertel O. Steen Ullevål. En EQC var heist 60 meter opp i været, og kom «svevende» ned akkompagnert av et lys- og røykshow.

– EQC er den første modellen ut i EQ-serien som markerer en ny æra for Mercedes-Benz. Vi er svært glade for at vi nå kan tilby en stor, helelektrisk bil i kjent Mercedes-Benz-kvalitet til våre kunder, sier Torgeir Stadheim, daglig leder hos Bertel O. Steen Ullevål.

Over 100 personer var hos forhandleren og overvar det imponerende showet.

Mercedes-Benz satser stort på elbiler fremover
Daimler, produsenten bak Mercedes-Benz, investerer 100 milliarder kroner i sin EQ-satsing de neste årene, der ti helelektriske modeller skal være på plass innen utgangen av 2022.

I vår la Mercedes-Benz sin internasjonale presselansering av EQC til Norge, og 450 journalister fra hele verden fikk teste bilen i Oslo-området. At den internasjonale pressetestingen ble lagt til Oslo, bekrefter Norges posisjon som et foregangsland for elbiler.

– Lanseringen av EQC er uten tvil vår viktigste i 2019. Vi forventer å kunne levere ut rundt 200 EQC i løpet av året, før takten øker etter nyttår. Norge er sikret god tilgang på denne bilen, noe som er gode nyheter for kundene som har bestilt EQC, eller vurderer å skrive kontrakt, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Mercedes-Benz EQC høyt til værs. Foto: Bertel O. Steen / Reinhartsen Media
Fullt hus hos Bertel O. Steen Ullevål da Mercedes-Benz EQC ble lansert og overlevert første kunde. Foto: Bertel O. Steen / Reinhartsen Media