Mercedes-Benz deltar på konferanse om utslippsfrie busser

– Daimler investerer mye i utviklingen av nullutslippskjøretøy, både personbiler og nyttekjøretøy. Elbussen Mercedes-Benz eCitaro går allerede i rutetrafikk i Oslo, og levering av elektriske busser i kollektivtrafikken er et viktig område for oss, sier Per Ragnar Johansen, konserndirektør i Mercedes-Benz Nyttekjøretøy hos Bertel O. Steen.

Seks Mercedes-Benz eCitaro går i rutetrafikk i Oslo. Foto: Produsenten

Zero-konferansen om utslippsfrie busser samler nordiske og internasjonale aktører knyttet til buss, ladeinfrastruktur og kollektivtrafikk i Oslo 28. og 29. august.

Kollektivtrafikken blir en stadig viktigere brikke for å løse utfordringer som høye forurensningsnivåer, tett befolkede byer og økte mobilitetsbehov fører med seg. I Norge har Regjeringen satt som målsetning at bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller benytte fossilfritt drivstoff innen 2025.

Daimler presenterer konsernets tilnærming til eMobility
Norge ligger langt fremme når det gjelder innføring av elektriske busser, og store internasjonale bussleverandører er tilstede på konferansen.

Også for Daimler, som er produsenten bak Mercedes-Benz, er konferansen en viktig arena å delta på. Konsernet jobber mye med å utvikle teknologier og effektive løsninger for nullutslippsbusser, og Tammo Voigt, Head of eMobility Consulting i Daimler Buses, vil presentere teknologistatus for Mercedes-Benz-produktene til de over 200 deltakerne.

Elbusser er fremtiden
Konferansen om utslippsfrie busser skal også være en arena for informasjon og diskusjon rundt blant annet anbud som nå først og fremst handler om elbusser.

Odd Romundstad, salgsdirektør for Mercedes-Benz buss i nyttekjøretøyavdelingen i Bertel O. Steen, sier at det er en naturlig utvikling.

– Elektriske busser begynner virkelig å bli stort nå, vi kan begynne å snakke om flåter av elbusser i Norge. De store anbudsprosessene som er på trappene vil i stor grad dreie seg om elbusser, sier Romundstad.

– Så langt har Mercedes-Benz seks eCitaro i trafikk. Vi har produktene som er etterspurt for rutetrafikk og ser frem til å delta i fremtidige anbud og se enda flere av våre utslippsfrie busser på norske veier, sier Romundstad.

For eventuelle spørsmål, vennligst kontakt:

Per Ragnar Johansen, konserndirektør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy
+47 957 53 939 / Per.Ragnar.Johansen@mercedes-benz.no

Olav-K. Thingwall, PR- og informasjonssjef Mercedes-Benz Nyttekjøretøy
+47 901 42 470 / olav.thingwall@mercedes-benz.no

Seks Mercedes-Benz eCitaro går i rutetrafikk i Oslo. Foto: Produsenten
Per Ragnar Johansen, konserndirektør Mercedes-Benz Nyttekjøretøy. Foto: Bertel O. Steen/Jarle Nyttingnes
Odd Romundstad, salgsdirektør Mercedes-Benz Buss. Foto: Bertel O. Steen/Jarle Nyttingnes