Mercedes-Benz CLS – oppgradert designperle

Med oppdatert utseende får CLS et enda sportsligere preg og flere individualiseringsmuligheter. Mildhybriden CLS 300d 4MATIC utvider modellutvalget, og en begrenset spesialutgave av Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+ utgjør den sportslige spydspissen. Modellene forventes på norske veier i løpet av høsten 2021.
Mercedes-Benz CLS og Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+

- CLS er en elegant firedørs coupé med lekre linjer gjennom hele karosseriet. Nå har den blitt oppdatert med et sportsligere utseende for å møte kundens ønsker. I tillegg kommer det en spesialmodell begrenset til 300 biler fra Mercedes-AMG. En riktig oppdatering for vår designperle, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Skarpere og sportsligere design

CLS har fått en oppdatering med skarpere og sportsligere design. Spesielt foran sees endringene med nye detaljer i støtfangeren og ny radiatorgrill med Mercedes-Benz stjernemønster. Innstegsmodellen har AVANTGARDE-utstyrslinje som standard, og to nye felgdesign i 19" er tilgjengelig. Krysser du av for AMG-utstyrslinje vil CLS signalisere sportslighet enda tydeligere med flere styling-komponenter fra AMG. Disse inkluderer karakteristiske luftinntak i frontfangeren og en spoilerleppe på bagasjelokket. I tillegg kan to nye farger velges for de 20" høyglansede AMG lettmetallfelgene – Tremolite Grey eller High-Gloss Black. Ny eksteriørfarge for CLS er Spectral Blue metallic.

Nye kombinasjoner av skinninteriør og listverk

Innvendig har interiøret blitt oppgradert og kan leveres med nye kombinasjoner av skinninteriør og listverk. Blant annet er de to nye listverkene Open-Pore Brown Walnut og High-Gloss Grey Wood nå tilgjengelig, også for midtkonsollen. Utvalget av setetrekk i skinn er også utvidet med de to fargekombinasjonene Neva Grey/Magma Grey og Sienna Brown/Black.

Som en del av oppdateringen får CLS det nye og mer intelligente multifunksjonsrattet i nappaskinn.Rattet har sensorer som registrerer om føreren holder i det, noe som forbedrer brukervennligheten når du kjører i semiautonomt modus. Det er nå tilstrekkelig for sjåføren å holde i rattet slik at assistansesystemene blir informert om at vedkommende fortsatt har kontroll. Tidligere var en liten styrebevegelse nødvendig.

Større individualisering med designo
Hos Mercedes-Benz designo i Sindelfingen jobber 250 eksperter med individualisering slik at kundene kan skreddersy CLS etter sin egen personlige smak. Utvalget av de spesielle fargealternativene er derfor økt for oppdaterte CLS. Nå kan du i tillegg velge mellom lakkfargene Jupiter Red, Cashmere White magno og Emerald Green. Disse er tilgjengelige for alle utstyrsversjoner.

Det tofargede designo-interiøret med eksklusivt nappaskinn er tilgjengelig i fem nye kombinasjoner: Classic Red/Black, Saddle Brown/Black, Tartufo Brown/Black, Deep White/Black og Yacht Blue/Black.

Kraftige og effektive drivlinjer
CLS 300 d 4MATIC introduserer mildhybrid i kombinasjon med dieselmotor for første gang i CLS. Den firesylindrede dieselmotoren (OM 654 M) leveres med en integrert andregenerasjons startgenerator og et 48-volts elektrisk system. Effekten er på 265 hestekrefter i tillegg til 20 hestekrefter elektrisk boost. Energigjenvinning og muligheten til å "gli" med motoren slått av gjør dette drivverket veldig effektivt. Elektrifisering tillater også bruk av en elektrisk kjølekompressor til klimaanlegget. Her er en oversikt over de viktigste funksjonene:

• En ny veivaksel øker slaglengden til 94 mm og volumet til 1993 cc (tidligere: 92.3 og 1950).
  • Injeksjonstrykket øker til 2700 bar (i stedet for 2500).
  • Raske responstider og jevn kraftforsyning takket være to vannkjølte turboladere, som begge har variabel turbingeometri.
  • En natriumfylt kjølekanal i hvert av stålstemplene. Dette bidrar til å spre temperaturtoppene i stempelets forbrenningshulrom.
  • Elektrisk kjølekompressor

Når det gjelder etterbehandling av eksos tar denne kraftige firesylindrede dieselmotoren ting et skritt videre. Komponentene inkluderer:

• En nærkoblet NOx-lagringskatalysator for reduksjon av nitrogenoksider
  • Dieselpartikkelfilter med spesialbelegg for å redusere mengden nitrogenoksider
  • En SCR-katalysator med dosert injisert mengde AdBlue, samt en ekstra SCR-katalysator med separat dosert injisert mengde AdBlue

Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+
Mercedes-AMG har oppdatert den sportslige toppmodellen i serien med flere visuelle høydepunkter og attraktive utstyrspakker. Blant annet har frontfangeren nå en vingeform mellom luftinntakene og AMG-signaturgrillen har fått vertikale lameller. To nye eksteriørpakker gir CLS 53 4MATIC+ et enda mer sportslig preg. Med AMG Night Package II, tilgjengelig i kombinasjon med AMG Night Package, er detaljer som radiatorgrillen, Mercedes-stjernen bak og typografien i mørkt krom.

CLS 53 4MATIC+ har en kraftig motor på 435 hestekrefter med eksos-turboladere og elektrisk hjelpekompressor. Den integrerte startgeneratoren leverer ytterligere 22 hestekrefter og 250 Nm. Denne kombinasjonen leverer ytelsen og kjøredynamikken som er karakteristisk for AMG, samtidig som drivstofforbruk og utslippene reduseres. Den ekstremt raske AMG SPEEDSHIFT 9G-girkassen, det fullt variable AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekksystemet og AMG RIDE CONTROL+ luftfjæring bidrar også til den dynamiske kjøreopplevelsen. Med AMG DYNAMIC PLUS pakken kan bilen stilles inn på Drift-modus.

Ytelse for individualister
En spesialmodell av CLS 53 4MATIC+ begrenset til kun 300 enheter utgjør den sportslige spydspissen. På denne utgaven kan kunden velge mellom eksteriørfargene Cashmere White magno eller Selenite Grey magno. Det unike uttrykket kompletteres med racingstriper over sidekarmene, 20" 5-eikede AMG felger i sort og AMG Night Package. AMG DYNAMIC PLUS Pakke kommer også som standard på denne spesialmodellen. Innvendig finner du to-toners AMG nappaskinn i Black/Silver Grey Pearl, AMG listverk i karbon og ratt i nappaskinn og DINAMICA med rød kontrastsøm.

Tekniske data - Diesel:

CLS 220d

CLS 300d 4MATIC

CLS 400d 4MATIC

Motorvolum

cc

1950

1993

Rpm

Dreiemoment

rpm

Blandet drivstofforbruk (WLTP)