Mercedes-Benz blir helelektrisk

- Mercedes-Benz satser for alvor på fremtiden og fremskynder målet sitt med å bli helelektrisk til 2030. Allerede innen 2025 vil halvparten av modellene være elektrifiserte, og det er i tillegg bekreftet elbiler fra AMG på en egen dedikert plattform. Med Vision EQXX, som skal få en rekkevidde på over 1000 km, viser ingeniørene hos Mercedes-Benz at vi også fremover vil kunne tilby banebrytende modeller med enestående rekkevidde, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Innen 2022 vil Mercedes-Benz ha batteri-elektriske modeller i alle segmentene selskapet betjener. Fra 2025 og utover vil alle nye kjøretøyarkitekturer være helelektriske, og kundene vil kunne velge et helelektrisk alternativ for hver modell selskapet produserer. For å fasilitere dette skiftet akselereres forskning- og utviklingsarbeidet, og totalt vil investeringene i batteri-elektriske kjøretøy mellom 2022 og 2030 utgjøre over 417 milliarder kroner.
Tre nye helelektriske arkitekturer
I 2025 lanserer Mercedes-Benz tre helelektriske arkitekturer:
- MB.EA vil dekke alle mellomstore til store personbiler og etablere et skalerbart modulsystem som den elektriske ryggraden for fremtidens EV-portefølje.
- AMG.EA vil være en dedikert ytelsesplattform for elektriske kjøretøy som adresserer teknologi og ytelsesorienterte Mercedes-AMG-kunder.
- VAN.EA innleder en ny æra for spesiallagde elektriske varebiler og lette nyttekjøretøy som vil bidra til utslippsfri transport.
Med oppkjøpet av elmotorselskapet YASA får Mercedes-Benz tilgang til unik motorteknologi og ekspertise for å utvikle neste generasjons motorer med ultrahøy ytelse. In-house elektriske motorer, som eATS 2.0, er en sentral del av strategien med et tydelig fokus på effektivitet og kostnader.
Åtte nye gigafabrikker
Med et behov på mer enn 200 GWh batterikapasitet planlegger Mercedes-Benz å sette opp åtte gigafabrikker for produksjon av battericeller sammen med sine partnere over hele verden. Dette kommer i tillegg til det allerede planlagte nettverket med ni anlegg dedikert til å bygge batterisystemer. Neste generasjons batterier vil være svært standardiserte og egnet for bruk i mer enn 90% av alle Mercedes-Benz person- og varebiler, samtidig som de er fleksible nok til å tilby individuelle løsninger til alle kunder. Når det gjelder celleproduksjon, har Mercedes-Benz til hensikt å gå sammen med nye europeiske partnere for å utvikle og effektivt produsere fremtidige celler og moduler. Et skritt som sikrer at Europa forblir i hjertet av bilindustrien, selv i en elektrisk tid.
Celleproduksjon vil gi Mercedes-Benz muligheten til å transformere sitt etablerte nettverk for produksjon av drivlinjer. Ved å kontinuerlig integrere den mest avanserte battericelle-teknologien i person- og varebiler, har Mercedes-Benz som mål å øke rekkevidden i løpet av produksjonslivssyklusen til en modell. Med neste batterigenerasjon vil Mercedes-Benz samarbeide med partnere som SilaNano for å øke energitettheten ytterligere ved å bruke silisium-karbonkompositt. Dette gir mulighet for enestående rekkevidde og enda kortere ladetider. Når det gjelder solid state-teknologi, er Mercedes-Benz i samtaler med partnere for å utvikle batterier med enda høyere energitetthet og sikkerhet.
Over 10.000 lynladere globalt
Mercedes-Benz jobber også med å sette nye standarder for lading. Den nye funksjonen Plug & Charge gjøre det enda enklere å lade på offentlige ladestasjoner, der ladingen starter så snart ladekabelen er koblet til. Kjøretøyet og ladestasjonen kommuniserer direkte via ladekabelen og ingen ytterligere godkjenning fra kunden er nødvendig. Plug & Charge kommer i gang med lanseringen av EQS senere i år.
Mercedes me Charge er allerede et av verdens største ladenettverk og består for øyeblikket av mer enn 530.000 AC- og DC-ladepunkter over hele verden. Videre jobber Mercedes-Benz med Shell for å utvide ladenettverket. Kunder vil få forbedret tilgang til Shells Recharge-nettverk som vil bestå av over 30.000 ladepunkter innen 2025 i Europa, Kina og Nord-Amerika - inkludert over 10.000 lynladere globalt. Mercedes-Benz planlegger også å lansere flere premium-ladeplasser i Europa som vil tilby en skreddersydd ladeopplevelse med førsteklasses fasiliteter.
VISION EQXX
Vision EQXX, en elbil med en reell rekkevidde på mer enn 1000 kilometer, er for tiden under utvikling og målretter mot et ensifret tall for kWh per 100 kilometer ved normale motorveishastigheter. Et tverrfaglig team med eksperter fra Mercedes-Benz F1 High Performance Powertrain-divisjon (HPP) gjør raske fremskritt mot prosjektets ambisiøse mål. Verdenspremieren vil være i 2022 og teknologiske fremskritt gjort med Vision EQXX vil bli tilpasset og potensielt brukt i nye elektriske arkitekturer.
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder



Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
1 megawatt lading med CONCEPT AMG GT XX9.9.2025 13:57:36 CEST | Pressemelding
Med CONCEPT AMG GT XX har Mercedes-AMG ikke bare tilbakelagt 40.075 kilometer på rekordtid i Nardò, men også demonstrert sitt potensiale på en prototype-ladestasjon ved å oppnå en maksimal ladeeffekt på 1.041 kW. Dette viser veien for et nytt kapittel innen høyytelsesteknologi og fremtidens hurtiglading.
Verdenspremiere på elektriske Mercedes-Benz GLC8.9.2025 15:15:52 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC med EQ-teknologi har en rekkevidde på opptil 713 kilometer og en lynrask ladehastighet på opptil 330 kW. Den nye modellen har en frunk på hele 128 liter, og kan trekke tilhenger på opptil 2,4 tonn. Bilen forventes på norske veier før sommeren 2026.
Nå er nye elektriske CLA klar for bestilling4.9.2025 09:54:41 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz CLA imponerer med en rekkevidde på opptil 780 kilometer og lynrask ladehastighet på opptil 320 kW. Nå er den klar for bestilling med en startpris på kr. 549.900,-* for CLA 250+ og kr. 599.900,- for CLA 350 4MATIC. De første kundebilene ventes på norske veier våren 2026.
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake: Elektrisk eleganse for hele familien15.7.2025 20:30:00 CEST | Pressemelding
CLA Shooting Brake med EQ-teknologi, den første helelektriske stasjonsvognen fra Mercedes-Benz, kombinerer elektrisk innovasjon med imponerende plass, perfekt for alt fra hverdagens gjøremål til lange reiser. Med panoramatak og en rekkevidde på opptil 761 km (WLTP) setter den en ny standard for komfort, stil og elektrisk rekkevidde i sin klasse. Levering til norske kunder forventes fra våren 2026.
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling15.4.2025 10:53:22 CEST | Pressemelding
Den mest sportslige utgaven av nye E-Klasse stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling, med en startpris på kr. 1.397.000,- (ekskl. levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom