Mercedes-Benz blir helelektrisk

Mercedes-Benz forbereder seg på å bli helelektrisk ved slutten av tiåret, der markedsforholdene tillater det. Skiftet fra «elektrisk først» til «kun elektrisk» akselerer selskapet mot en utslippsfri fremtid.
Mercedes-Benz blir helelektrisk. Her med Ola Källenius foran den elektriske porteføljen.

- Mercedes-Benz satser for alvor på fremtiden og fremskynder målet sitt med å bli helelektrisk til 2030. Allerede innen 2025 vil halvparten av modellene være elektrifiserte, og det er i tillegg bekreftet elbiler fra AMG på en egen dedikert plattform. Med Vision EQXX, som skal få en rekkevidde på over 1000 km, viser ingeniørene hos Mercedes-Benz at vi også fremover vil kunne tilby banebrytende modeller med enestående rekkevidde, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Innen 2022 vil Mercedes-Benz ha batteri-elektriske modeller i alle segmentene selskapet betjener. Fra 2025 og utover vil alle nye kjøretøyarkitekturer være helelektriske, og kundene vil kunne velge et helelektrisk alternativ for hver modell selskapet produserer. For å fasilitere dette skiftet akselereres forskning- og utviklingsarbeidet, og totalt vil investeringene i batteri-elektriske kjøretøy mellom 2022 og 2030 utgjøre over 417 milliarder kroner.

Tre nye helelektriske arkitekturer

I 2025 lanserer Mercedes-Benz tre helelektriske arkitekturer:

• MB.EA vil dekke alle mellomstore til store personbiler og etablere et skalerbart modulsystem som den elektriske ryggraden for fremtidens EV-portefølje.
  • AMG.EA vil være en dedikert ytelsesplattform for elektriske kjøretøy som adresserer teknologi og ytelsesorienterte Mercedes-AMG-kunder.
  • VAN.EA innleder en ny æra for spesiallagde elektriske varebiler og lette nyttekjøretøy som vil bidra til utslippsfri transport.

Med oppkjøpet av elmotorselskapet YASA får Mercedes-Benz tilgang til unik motorteknologi og ekspertise for å utvikle neste generasjons motorer med ultrahøy ytelse. In-house elektriske motorer, som eATS 2.0, er en sentral del av strategien med et tydelig fokus på effektivitet og kostnader.

Åtte nye gigafabrikker

Med et behov på mer enn 200 GWh batterikapasitet planlegger Mercedes-Benz å sette opp åtte gigafabrikker for produksjon av battericeller sammen med sine partnere over hele verden. Dette kommer i tillegg til det allerede planlagte nettverket med ni anlegg dedikert til å bygge batterisystemer. Neste generasjons batterier vil være svært standardiserte og egnet for bruk i mer enn 90% av alle Mercedes-Benz person- og varebiler, samtidig som de er fleksible nok til å tilby individuelle løsninger til alle kunder. Når det gjelder celleproduksjon, har Mercedes-Benz til hensikt å gå sammen med nye europeiske partnere for å utvikle og effektivt produsere fremtidige celler og moduler. Et skritt som sikrer at Europa forblir i hjertet av bilindustrien, selv i en elektrisk tid.

Celleproduksjon vil gi Mercedes-Benz muligheten til å transformere sitt etablerte nettverk for produksjon av drivlinjer. Ved å kontinuerlig integrere den mest avanserte battericelle-teknologien i person- og varebiler, har Mercedes-Benz som mål å øke rekkevidden i løpet av produksjonslivssyklusen til en modell. Med neste batterigenerasjon vil Mercedes-Benz samarbeide med partnere som SilaNano for å øke energitettheten ytterligere ved å bruke silisium-karbonkompositt. Dette gir mulighet for enestående rekkevidde og enda kortere ladetider. Når det gjelder solid state-teknologi, er Mercedes-Benz i samtaler med partnere for å utvikle batterier med enda høyere energitetthet og sikkerhet.

Over 10.000 lynladere globalt

Mercedes-Benz jobber også med å sette nye standarder for lading. Den nye funksjonen Plug & Charge gjøre det enda enklere å lade på offentlige ladestasjoner, der ladingen starter så snart ladekabelen er koblet til. Kjøretøyet og ladestasjonen kommuniserer direkte via ladekabelen og ingen ytterligere godkjenning fra kunden er nødvendig. Plug & Charge kommer i gang med lanseringen av EQS senere i år.

Mercedes me Charge er allerede et av verdens største ladenettverk og består for øyeblikket av mer enn 530.000 AC- og DC-ladepunkter over hele verden. Videre jobber Mercedes-Benz med Shell for å utvide ladenettverket. Kunder vil få forbedret tilgang til Shells Recharge-nettverk som vil bestå av over 30.000 ladepunkter innen 2025 i Europa, Kina og Nord-Amerika - inkludert over 10.000 lynladere globalt. Mercedes-Benz planlegger også å lansere flere premium-ladeplasser i Europa som vil tilby en skreddersydd ladeopplevelse med førsteklasses fasiliteter.

VISION EQXX

Vision EQXX, en elbil med en reell rekkevidde på mer enn 1000 kilometer, er for tiden under utvikling og målretter mot et ensifret tall for kWh per 100 kilometer ved normale motorveishastigheter. Et tverrfaglig team med eksperter fra Mercedes-Benz F1 High Performance Powertrain-divisjon (HPP) gjør raske fremskritt mot prosjektets ambisiøse mål. Verdenspremieren vil være i 2022 og teknologiske fremskritt gjort med Vision EQXX vil bli tilpasset og potensielt brukt i nye elektriske arkitekturer.

Det elektriske flaggskipet EQS.
Det elektriske flaggskipet EQS.