Mercedes-AMG ONE setter rekordtid på Nürburgring Nordschleife - 6:35.183 min
Mercedes-AMG ONE er nå kongen av Nürburgring-Nordschleife med en offisielt målt og sertifisert tid på 6:35.183 minutter rundt den 20,832 kilometer lange banen. Bilen setter en ny rekord for gatelovlige produksjonsbiler, i tillegg til supersportsbil-kategorien.

- Teamene i Affalterbach og Storbritannia har virkelig presset grensene med Mercedes-AMG ONE. Den unike hyperbilen leverer ekstreme ytelser gjennom den hybride drivlinjen, og imponerer med høyteknologi direkte fra Formel 1. Resultatet av dette gjør Mercedes-AMG ONE til kongen av Nürburgring-Nordschleife, med ny rekordtid for gatelovlige produksjonsbiler, i tillegg til å være første hyperbil som setter offisiell rekord på banen, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Ny rekord på hengende håret
Spenningsnivået var ekstremt høyt når rekorden ble satt den 28. oktober 2022. Nøyaktig klokken 17:14:31 tok racerføreren og AMG-merkeambassadøren, Maro Engel, Mercedes-AMG ONE ut på banen for dagens siste forsøk og en ny bestetid. Dette var virkelig ikke et minutt for tidlig, for banen ville blitt offisielt stengt klokken 17:15. Selv om Maro Engel allerede hadde satt ny bestetid, så var han enda ikke helt fornøyd. Mot slutten av hans kjøretur ble forholdene bedre og bedre for hvert minutt som gikk. Dermed utnyttet Maro Engel den aller siste muligheten og forbedret rundetiden til den nye offisielle rekorden på 6:35.183 minutter. Basert på banevarianten kjent fra sport auto Super Test, er rundetiden 6:30.705 minutter.
Det så først ikke ut som at det skulle bli en ny rekord denne dagen. Været var solrikt med kun lett vind, men banen var fortsatt fuktig og delvis skitten i enkelte områder, noe som er typisk for Nürburgring om høsten. Alt i alt var det ikke ideelle forhold, spesielt for et kjøretøy i denne ekstreme ytelsesklassen. Da banen var kjørbar for en første raske runde, hadde den gjenværende tiden blitt redusert til mindre enn en time. Med luft- og asfalttemperaturer i underkant av 20 grader celsius, var dette bare nok til maks fire raske runder.
Mercedes-AMG tok med seg to biler til ringen, noe som gjorde at den begrensede tiden kunne brukes effektivt. I henhold til spesifikasjonene til Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG, ble begge kjøretøyene inspisert og dokumentert av TÜV Rheinland for å sikre at de var i serieproduksjon. En notarius bekreftet riktig tilstand av kjøretøyene og korrekt utførelse av rekordkjøringene.
Rekordbil i serieproduksjonstilstand
Teknisk sett hadde den rekordbrytende bilen alt som Mercedes-AMG ONE tilbyr som standard. Dette er nemlig bilen som bringer Formel 1™ teknologi fra racerbanen til veien. Med en forbrenningsmotor og fire elektriske motorer yter bilen totalt 1.063 hestekrefter, og har en toppfart på 352 km/t. For rekordforsøket ble de maksimale camberverdiene valgt, og kjøreprogrammet ble satt i "Race Plus". Det betyr aktiv aerodynamikk, stramt chassisoppsett, og senket bil.
Drag Reduction System (DRS) aktiveres av sjåføren ved å trykke på en knapp på rattet. Dette trekker tilbake de fremre lamellene på vingene samt det øvre aero-elementet til bakvingen. Hvis systemet oppdager en deselerasjon eller en viss grad av sideakselerasjon, strekker aero-elementene seg ut igjen på et blunk.
Intelligent kjøring for optimal energistyring
Rekordrunden krevde ikke bare kjøreferdigheter, men også en intelligent kjørestil. Maro Engel brukte spesiell energistyring, noe som betyr at han ikke kunne akselerere til maksimalt mulig hastighet på alle deler av banen, fordi han også måtte styre energien. For å gjøre dette brukte han AMG ONE sin fire-trinns Energy Flow Control (EFC), i tillegg til å slippe gassen litt tidligere i noen seksjoner, kjent som "lift and coast" i teknisk sjargong. Engel brukte også energigjenvinning i bremsefasene. Allikevel tilbød høyytelsesbatteriet fortatt nok kraft til en toppfart på 338 km/t gjennom den lange Döttinger Höhe.
AMG ONE-kunder kan også dra nytte av alle disse variasjonsmulighetene. Dette gjelder også MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R MO-dekk, som er standardutstyr og utviklet spesielt utviklet for ONE i samarbeid med utviklingspartneren Michelin. Det keramiske komposittbremsesystemet sikrer høyest mulig deselerasjon og stabilitet.
Første bilprodusent med en hyperbil på Ringen
Mercedes-AMG er den første bilprodusenten som har våget seg inn på Nürburgring-Nordschleife med en hyperbil og samtidig satt offisielle rekorder der. Mercedes-AMG ONE er derfor ikke bare den absolutt raskeste gatelovlige produksjonsbilen på Nordschleife, men også nummer 1 i Nürburgring "supersportsbil"-kategorien.
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder







Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 700 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge akselererer elektrifiseringen18.1.2023 09:56:59 CET | Pressemelding
For litt over ett år siden uttalte toppsjefen i Mercedes-Benz AG, Ola Källenius, at Mercedes-Benz personbil forbereder seg på å bli helelektrisk innen slutten av tiåret. Nå akselererer den norske organisasjonen overgangen ved å fase ut en rekke modeller med fossil drivlinje. Allerede i år forsvinner kompaktmodellene A- og B-Klasse, GLA, GLB og CLA, samt de større C- og E-Klasse.
Rekordår for Mercedes-Benz i Norge6.1.2023 15:35:27 CET | Pressemelding
2022 ble det beste året i historien i antall nybilregistreringer for Mercedes-Benz i Norge med totalt 15.538 biler. Av disse var 10.500 personbiler, hvorav 632 rene AMG-modeller, og 5.038 varebiler.
Kommende eSprinter imponerer med hele 475 kilometer på en lading9.12.2022 11:07:56 CET | Pressemelding
Under en nylig testkjøring av nye eSprinter i pre-produksjonsutgave, fullførte bilen hele 475 kilometer på en lading. Kjøreruten gikk fra Stuttgart til München og tilbake igjen, og inkluderte motorveier og variert topografi. Nye eSprinter har forventet verdenspremiere i begynnelsen av februar 2023.
Nå er nye Mercedes-Benz GLC klar for bestilling15.11.2022 10:30:22 CET | Pressemelding
Nye GLC har blitt større enn forgjengeren, og tar med seg flere attraktive høydepunkter fra S-Klasse. Takket være et effektivt batteri, vil den som ladbar hybrid få en rekkevidde på opptil 130 kilometer (WLTP). Startprisen begynner på 827.000,- for GLC 300 e 4MATIC, og 822.000,- for GLC 220 d 4MATIC. Den nye modellen forventes på norske veier før årsskiftet.
Mercedes-Benz er verdens mest verdifulle luksusbilmerke for syvende år på rad8.11.2022 11:47:47 CET | Pressemelding
Mercedes-Benz holder fast på sin topplassering som det eneste europeiske merket, og det eneste luksusbilmerket, i topp 10 av 100 “Best Global Brands”. Merkevaren havner på en åttendeplass – en posisjon Mercedes-Benz har hatt siden 2018. Fra 2021 har merkeverdien steget 10 % til 56.103 milliarder Amerikanske dollar.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom