Mercedes-AMG ONE setter rekordtid på Nürburgring Nordschleife - 6:35.183 min
- Teamene i Affalterbach og Storbritannia har virkelig presset grensene med Mercedes-AMG ONE. Den unike hyperbilen leverer ekstreme ytelser gjennom den hybride drivlinjen, og imponerer med høyteknologi direkte fra Formel 1. Resultatet av dette gjør Mercedes-AMG ONE til kongen av Nürburgring-Nordschleife, med ny rekordtid for gatelovlige produksjonsbiler, i tillegg til å være første hyperbil som setter offisiell rekord på banen, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Ny rekord på hengende håret
Spenningsnivået var ekstremt høyt når rekorden ble satt den 28. oktober 2022. Nøyaktig klokken 17:14:31 tok racerføreren og AMG-merkeambassadøren, Maro Engel, Mercedes-AMG ONE ut på banen for dagens siste forsøk og en ny bestetid. Dette var virkelig ikke et minutt for tidlig, for banen ville blitt offisielt stengt klokken 17:15. Selv om Maro Engel allerede hadde satt ny bestetid, så var han enda ikke helt fornøyd. Mot slutten av hans kjøretur ble forholdene bedre og bedre for hvert minutt som gikk. Dermed utnyttet Maro Engel den aller siste muligheten og forbedret rundetiden til den nye offisielle rekorden på 6:35.183 minutter. Basert på banevarianten kjent fra sport auto Super Test, er rundetiden 6:30.705 minutter.
Det så først ikke ut som at det skulle bli en ny rekord denne dagen. Været var solrikt med kun lett vind, men banen var fortsatt fuktig og delvis skitten i enkelte områder, noe som er typisk for Nürburgring om høsten. Alt i alt var det ikke ideelle forhold, spesielt for et kjøretøy i denne ekstreme ytelsesklassen. Da banen var kjørbar for en første raske runde, hadde den gjenværende tiden blitt redusert til mindre enn en time. Med luft- og asfalttemperaturer i underkant av 20 grader celsius, var dette bare nok til maks fire raske runder.
Mercedes-AMG tok med seg to biler til ringen, noe som gjorde at den begrensede tiden kunne brukes effektivt. I henhold til spesifikasjonene til Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG, ble begge kjøretøyene inspisert og dokumentert av TÜV Rheinland for å sikre at de var i serieproduksjon. En notarius bekreftet riktig tilstand av kjøretøyene og korrekt utførelse av rekordkjøringene.
Rekordbil i serieproduksjonstilstand
Teknisk sett hadde den rekordbrytende bilen alt som Mercedes-AMG ONE tilbyr som standard. Dette er nemlig bilen som bringer Formel 1™ teknologi fra racerbanen til veien. Med en forbrenningsmotor og fire elektriske motorer yter bilen totalt 1.063 hestekrefter, og har en toppfart på 352 km/t. For rekordforsøket ble de maksimale camberverdiene valgt, og kjøreprogrammet ble satt i "Race Plus". Det betyr aktiv aerodynamikk, stramt chassisoppsett, og senket bil.
Drag Reduction System (DRS) aktiveres av sjåføren ved å trykke på en knapp på rattet. Dette trekker tilbake de fremre lamellene på vingene samt det øvre aero-elementet til bakvingen. Hvis systemet oppdager en deselerasjon eller en viss grad av sideakselerasjon, strekker aero-elementene seg ut igjen på et blunk.
Intelligent kjøring for optimal energistyring
Rekordrunden krevde ikke bare kjøreferdigheter, men også en intelligent kjørestil. Maro Engel brukte spesiell energistyring, noe som betyr at han ikke kunne akselerere til maksimalt mulig hastighet på alle deler av banen, fordi han også måtte styre energien. For å gjøre dette brukte han AMG ONE sin fire-trinns Energy Flow Control (EFC), i tillegg til å slippe gassen litt tidligere i noen seksjoner, kjent som "lift and coast" i teknisk sjargong. Engel brukte også energigjenvinning i bremsefasene. Allikevel tilbød høyytelsesbatteriet fortatt nok kraft til en toppfart på 338 km/t gjennom den lange Döttinger Höhe.
AMG ONE-kunder kan også dra nytte av alle disse variasjonsmulighetene. Dette gjelder også MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R MO-dekk, som er standardutstyr og utviklet spesielt utviklet for ONE i samarbeid med utviklingspartneren Michelin. Det keramiske komposittbremsesystemet sikrer høyest mulig deselerasjon og stabilitet.
Første bilprodusent med en hyperbil på Ringen
Mercedes-AMG er den første bilprodusenten som har våget seg inn på Nürburgring-Nordschleife med en hyperbil og samtidig satt offisielle rekorder der. Mercedes-AMG ONE er derfor ikke bare den absolutt raskeste gatelovlige produksjonsbilen på Nordschleife, men også nummer 1 i Nürburgring "supersportsbil"-kategorien.
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
EQS med omfattende oppdatering – Økt rekkevidde og mer komfort11.4.2024 13:55:32 CEST | Pressemelding
Det elektriske flaggskipet EQS har fått en omfattende oppdatering som inkluderer økt batterikapasitet, rekkevidde på opptil 822 kilometer, ny grill, stående stjerne på panseret, samt enda mer komfort i baksetet.
Salgsstart for Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE: Mer kraft enn noen gang før10.4.2024 08:46:21 CEST | Pressemelding
Den kraftigste SL noensinne byr på en systemeffekt på hele 816 hestekrefter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 3.335.000,- (ekskl. levering).
Nye G-Klasse – Ikonisk design, fremtidsrettet teknologi27.3.2024 12:35:56 CET | Pressemelding
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har lenge vært sett på som et ikon. Nå har den blitt ny, uten å miste sin særegne karakter. Med forbedret ytelse takket være elektrifisering, moderne assistansesystemer, økt komfort og avansert digitalisering, fortsetter nye G-Klasse å imponere.
Vintertesting av fremtidens elektriske plattform fra Mercedes-AMG19.3.2024 12:54:23 CET | Pressemelding
På en frossen innsjø tett på polarsirkelen i Sverige, og ved temperaturer så lave som -25 grader celsius, testes nå en sterkt kamuflert bil på den nye elektriske plattformen AMG.EA. Bak kamuflasjen er det noen hint om det fremtidige designet.
Salgsstart for nye Mercedes-Benz eSprinter7.3.2024 14:26:20 CET | Pressemelding
Nye eSprinter imponerer med en kombinert WLTP-rekkevidde på opptil 440 kilometer, god lastekapasitet og tilhengerfeste. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 941.624,- (ekskl. mva og levering), for eSprinter PRO som lukket varebil. De første bilene forventes på norske veier i løpet av våren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom