Mercedes-AMG ONE: Høyteknologi fra Formel 1 og over 1000 hestekrefter
Den eksklusive hyperbilen Mercedes-AMG ONE produserer en total effekt på 1063 hestekrefter fra en forbrenningsmotor og fire elektriske motorer, og bringer Formel 1-teknologi fra racerbanen til offentlig vei for aller første gang.

- Med en idé om å få en moderne drivlinje fra Formel 1 til å være egnet for både heftig banekjøring og bruk på offentlig vei, har teamene i Affalterbach og Storbritannia virkelig presset grensene med Mercedes-AMG ONE. Den unike hyperbilen leverer ekstreme ytelser gjennom den hybride drivlinjen, og imponerer med høyteknologi direkte fra Formel 1, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Fire elektriske motorer kombinert med en 1,6-liters V6 bensinmotor
Den hybride E PERFORMANCE drivlinjen i Mercedes-AMG ONE kommer direkte fra Formel 1, og har blitt utviklet i tett samarbeid sammen med ekspertene hos Mercedes-AMG High Performance Powertrains i Brixworth. Drivlinjen består av en turboladet bensinmotor og totalt fire elektriske motorer, der en er integrert i turboladeren, en er installert direkte på forbrenningsmotoren og de to resterende driver forhjulene.
Forbrenningsmotoren er en 1,6-liters V6 bensinmotor med elektrisk assistert turboladning, som tilsvarer i sin teknologi dagens Formel 1-kraftenhet. De fire overliggende kamakslene drives av rettskårede tannhjul, og for å oppnå høye motorhastigheter er de mekaniske ventilfjærene erstattet med pneumatiske ventilfjærer. Motoren er midtmontert foran bakakselen og går opp til 11 000 omdreininger i minuttet. For lengst mulig holdbarhet, og for bruk av kommersiell bensin, holder bensinmotoren seg bevisst under turtallsgrensen til Formel 1-bilene.
Elektrifiseringen av eksos-turboladeren gir et høyere dreiemoment ved lave motorturtall. Dette øker også smidigheten og optimerer akselerasjonen. Selv når sjåføren tar foten av gasspedalen, er teknologien i stand til å opprettholde ladetrykket til enhver tid. Dette sikrer en kontinuerlig direkte respons.
Tekniske data – Elektriske motorer:
Mercedes-AMG ONE |
|
MGU-K (elektrisk motor på veivaksel) |
120 kW (163 hk) |
MGU-FL / MGU-FR (elektriske motorer på forakselsen) |
2 x 120 kW = 240 kW (326 hk) |
MGU-H (elektrisk motor på elektrisk eksos-turbolader) |
90 kW (122 hk) |
Helt ny automatisert 7-trinns manuell girkasse
Kraften overføres til bakhjulene ved hjelp av en 7-trinns manuell girkasse som er nyutviklet for Mercedes-AMG ONE. Det lette designet sparer vekt, mens integreringen øker stivheten og tar liten plass. Girkassen er spesielt designet for det høye dreiemomentet og hastighetskapasiteten til den kraftige hybride drivlinjen.
Girforholdene er designet for å minimere kraftforskjellen etter en oppgiring og for å holde forbrenningsmotoren på høye turtall. Differensialsperren er integrert i girkassen.
Høyytelsesbatteri med Formel 1-teknologi
AMG High Performance-batteriet kombinerer høy effekt med lav vekt for å øke den totale ytelsen. Under en kjøretur i eksempelvis kupert terreng, kan sjåføren umiddelbart bruke bilens fulle kraftpotensial i oppoverbakker, mens regenereringen vil være sterk i nedoverbakkene.
Plasseringen av battericellene og cellekjølingen speiler Mercedes-AMG Formel 1-racerbilen. Kapasiteten på 8,4 kWh er tilstrekkelig for en helelektrisk rekkevidde på 18,1 kilometer. Ladingen skjer via vekselstrøm og den innebygde laderen på 3,7 kW. I tillegg kan batteriet tilføres energi gjennom regenerering eller fra forbrenningsmotoren. Litium-ion batteriet er plassert i en plassbesparende konfigurasjon i gulvet bak forakselen.
Flere teknologielementer er hentet direkte fra Formel 1
Grunnlaget for de enestående kjøreegenskapene til Mercedes-AMG ONE er den lette og sterke karbonfiber-strukturen. Taket domineres av et luftinntak som motoren trekker inn frisk luft gjennom etter behov. Eksosrøret er formet med et stort rundt utløp og to små runde åpninger. Alle disse elementene er tatt direkte fra Formel 1-bilene.
Race DRS (Drag Reduction System) kan aktiveres ved å trykke på en knapp i riktig kjøreprogram. Da vil den bakre vingeklaffen trekkes helt inn og lamellene vil lukkes. Selv om dette reduserer marktrykket med rundt 20 prosent, så når Mercedes-AMG ONE høye hastigheter enda raskere. Også denne teknologien er hentet direkte fra Formel 1.
I det radikalt utformede racing-rattet er drifts- og funksjonselementer kombinert med originale racerbilkomponenter for å sikre sikker drift i ekstreme kjøresituasjoner. Girskift-lyset vises øverst på rattkransen, slik det er vanlig i racerbiler. Rattet, som er flatet i topp og bunn, har integrert kollisjonspute. De to integrerte AMG-rattknappene kan brukes til å aktivere ulike funksjoner uten å måtte ta hendene fra rattet. For eksempel kjøreprogrammene, ni-trinns AMG Traction Control, aktivering av DRS eller fjæringsinnstillingene.
Tekniske data:
Mercedes-AMG ONE |
|
Bensinmotor |
V6 |
Volum |
1599 cc |
Maksimalt systemeffekt |
1063 hk |
Maksimal effekt, bensinmotor |
574 hk ved 9000 o/min |
Maksimalt turtall |
11000 o/min |
Kombinert effekt, elmotorer |
611 hk |
Drivlinje |
AMG Performance 4MATIC+ fullt variabel firehjulstrekk med hybrid-drevet bakaksel, elektrisk for-aksel og torque vectoring |
Girkasse |
7-trinns automatisert manuell girkasse |
Blandet drivstofforbruk (WLTP) |
8,7 l/100 km |
Blandet CO2 utslipp (WLTP) |
198 g/km |
Blandet elektrisk forbruk |
32 kWh/100 km |
Elektrisk rekkevidde |
18,1 km |
Akselerasjon 0-100 km/t |
2,9 s |
Akselerasjon 0-200 km/t |
7,0 s |
Akselerasjon 0-300 km/t |
15,6 s |
Toppfart |
352 km/t |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
















Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 2 700 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Nye EQB 250 – Med syv seter og lengre rekkevidde9.6.2022 14:18:01 CEST | Pressemelding
Elektriske EQB byr på fleksible plassløsninger og syv seter som norsk standard. En ny variant med forhjulsdrift og lengre rekkevidde er nå klar for bestilling, med en startpris på 456.000,- (eks levering).
Verdenspremiere på nye Mercedes-Benz GLC2.6.2022 13:52:30 CEST | Pressemelding
Nye GLC har blitt større enn forgjengeren, og tar med seg flere attraktive høydepunkter fra S-Klasse. Den vil komme som ladbar hybrid, og takket være et effektivt batteri vil den få en rekkevidde på over 100 kilometer (WLTP). Nye GLC forventes på norske veier til høsten.
Vision AMG gir et glimt av den helelektriske fremtiden til Mercedes-AMG23.5.2022 11:33:45 CEST | Pressemelding
Proporsjoner definert av en lang akselavstand, korte overheng, store hjul og stjerneformede lys, er kjennetegnene til Vision AMG. Under eksteriøret til denne bilen er plattformen AMG.EA, som for tiden er under utvikling i Affalterbach, dedikert for elektriske høyytelsesmodeller.
Nye Mercedes-AMG SL – Den ikoniske roadsteren kan nå bestilles11.5.2022 15:37:19 CEST | Pressemelding
Nye Mercedes-AMG SL vender tilbake til sine røtter med klassisk stofftak og en sportslig karakter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på 1.589.000,- for SL 43. Modellene forventes på norske veier i løpet av sommeren 2022.
Nye Mercedes-AMG C 43 4MATIC - Med innovativ teknologi for en mer agil kjøreopplevelse2.5.2022 09:52:03 CEST | Pressemelding
Med teknologi hentet direkte fra Formel 1, setter den nyeste generasjonen av Mercedes-AMG C 43 4MATIC nye standarder for innovative drivlinjer. Den firesylindrede motoren, som nylig ble vist sammen med Mercedes-AMG SL 43, kompletteres med en elektrisk eksos-turbolader. De første modellene forventes på norske veier i løpet av høsten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom