Mercedes-AMG i Formel 1 - Ny offisiell sikkerhetsbil og legebil

I mer enn 25 år har Mercedes-AMG supplert Formel 1 med sikkerhets- og legebiler. Med AMG GT Black Series og AMG GT 63 S er årets line up den kraftigste noensinne, og en vesentlig del av det totale sikkerhetsopplegget til Formel 1. Det er som regel stor glede knyttet til å se en stjerne på banen, men i dette tilfelle håper vi å se så lite til bilene som mulig, sier Audun Hermansen, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Utviklet spesielt for krevende oppdrag på racerbanen
Sikkerhetsbilen må takle høyhastighetssvinger, kraftige nedbremsinger og ekstrem akselerasjon. Dette er helt nødvendig når den skal lede bilene fra motorsportens toppklasse trygt rundt banen i ekstreme situasjoner. Det er også vesentlig at hastigheten holdes oppe for å sikre optimal temperatur i både dekk, bremser og motor.
AMG GT Black Series har alle nødvendige egenskaper for den tøffe jobben. Grunnlaget for de raske rundetidene er en front-midt-montert V8 biturbo-motor med transakselkonfigurasjon og tørrsump-smøring, en lynrask dobbelclutch-girkasse og et optimalisert chassis.
Nærmere motorsport enn noen annen nåværende gateregistrert AMG
Toppmodellen i AMG GT-serien ble utviklet spesielt for et liv på racerbanen, med 730 hestekrefter, ny justerbar fjæring, intelligent lettvekts ingeniørkunst og aktiv aerodynamikk. Ingen annen gateregistrert AMG-modell er for tiden nærmere motorsport enn dette. Det gjelder alt fra AMG SPEEDSHIFT DCT 7G dual-clutch girkasse, til eksosanlegget med lyddemper i titan. Det inkluderer også chassiset, som er manuelt høydejusterbart og utstyrt med adaptive dempere, justerbart gjennom tre forhåndsinnstillinger. Cambervinkelen kan modifiseres individuelt foran og bak, og det samme kan innstillingene til stabilisatorstagene.
Akselerasjonen og toppfarten er mer enn god nok for jobben. Standard produksjonsversjon av Mercedes-AMG GT Black Series fullfører akselerasjonen fra 0 til 100 km/t på kun 3,2 sekunder, og går videre til en topphastighet på 325 km/t.
Den raskeste og kraftigste legebilen i Formel 1-historien
Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ debuterer i Formel 1 som den offisielle legebilen, og tar over fra forgjengeren C 63 S AMG stasjonsvogn. Den nye offisielle F1 legebilen er i beredskap for rask respons og er bemannet av opptil tre medisinere, inkludert FIAs medisinske redningskoordinator Dr. Ian Roberts.
Medisinbilen følger alltid Formel 1-feltet under den første runden for å sikre at legene kan nå ulykkesstedet så raskt som mulig. Under løpet står legebilen på standby i pitlane ved siden av sikkerhetsbilen.
For å sikre at ingen tid går tapt i nødstilfeller, leveres den offisielle F1 legebilen utstyrt med en 4,0-liters V8 biturbomotor som leverer 639 hestekrefter og akselererer fra null til 100 km/t på kun 3,2 sekunder, og har en toppfarten på 315 km/t. Det fullt variable AMG Performance 4MATIC+ firehjulsdriftsystemet garanterer maksimalt grep og det høyeste nivået av kjøresikkerhet selv i dårlig vær.
Lysriggen er for første gang sømløst integrert i kjøretøyet
Fra et teknisk ståsted er begge bilene i praksis lik de serieproduserte variantene. De har imidlertid omfattende utstyr spesifikt for deres respektive oppdrag på banen. Det mest merkbare elementet til den offisielle F1 sikkerhetsbilen er fravær av den tradisjonelle lysriggen på taket. Fremfor å forstyrre aerodynamikken og balansen til AMG GT Black Series, utviklet ingeniørene i Affalterbach noe helt nytt.
Foran er den obligatoriske signaliseringen innlemmet i det øvre området av frontruten, mens de bakovervendte lysene er elegant integrert i bakspoileren.
FIA Formula One World Championship™ offisielle sikkerhetsbiler fra Mercedes-AMG
1996 |
C 36 AMG (W 202) |
1997-1999 |
CLK 55 AMG (C 208) |
2000 |
CL 55 AMG (C 215) |
2001-2002 |
SL 55 AMG (R 230) |
2003 |
CLK 55 AMG (C 209) |
2004-2005 |
SLK 55 AMG (R 171) |
2006-2007 |
CLK 63 AMG Blac kSeries (C 209) |
2008-2009 |
S L63 AMG(R 230) |
2010-2012 |
SLS AMG (C 197) |
2012(TyskGP)-2014 |
SLS AMG GT (C 197) |
2015-2018 |
Mercedes-AMG GTS (C 190) |
2019-2021 |
Mercedes-AMG GTR (C 190) |
2022 |
Mercedes-AMG GT Black Series (C 190) |
The FIA Formula One World Championship™ offisielle legebiler fraMercedes-AMG
1996 |
C 36 AMG (W 202) |
1997 |
C 36 AMG (W 202); E 60 AMG (W 210) |
1998-2000 |
C 55 AMG Stasjonsvogn (S 202) |
2001-2003 |
C32 AMG Stasjonsvogn (S 203) |
2004-2007 |
C 55 AMG Stasjonsvogn (S 203) |
2008-2014 |
C 63 AMG Stasjonsvogn (S 204) |
2015-2021 |
Mercedes-AMG C 63 S Stasjonsvogn (S 205) |
2022 |
Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ (X 290) |
Nøkkelord
Kontakter
André JaskiewiczKommunikasjonskonsulent
andre.jaskiewicz@mercedes-benz.noAudun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder





















Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
1 megawatt lading med CONCEPT AMG GT XX9.9.2025 13:57:36 CEST | Pressemelding
Med CONCEPT AMG GT XX har Mercedes-AMG ikke bare tilbakelagt 40.075 kilometer på rekordtid i Nardò, men også demonstrert sitt potensiale på en prototype-ladestasjon ved å oppnå en maksimal ladeeffekt på 1.041 kW. Dette viser veien for et nytt kapittel innen høyytelsesteknologi og fremtidens hurtiglading.
Verdenspremiere på elektriske Mercedes-Benz GLC8.9.2025 15:15:52 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz GLC med EQ-teknologi har en rekkevidde på opptil 713 kilometer og en lynrask ladehastighet på opptil 330 kW. Den nye modellen har en frunk på hele 128 liter, og kan trekke tilhenger på opptil 2,4 tonn. Bilen forventes på norske veier før sommeren 2026.
Nå er nye elektriske CLA klar for bestilling4.9.2025 09:54:41 CEST | Pressemelding
Nye elektriske Mercedes-Benz CLA imponerer med en rekkevidde på opptil 780 kilometer og lynrask ladehastighet på opptil 320 kW. Nå er den klar for bestilling med en startpris på kr. 549.900,-* for CLA 250+ og kr. 599.900,- for CLA 350 4MATIC. De første kundebilene ventes på norske veier våren 2026.
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake: Elektrisk eleganse for hele familien15.7.2025 20:30:00 CEST | Pressemelding
CLA Shooting Brake med EQ-teknologi, den første helelektriske stasjonsvognen fra Mercedes-Benz, kombinerer elektrisk innovasjon med imponerende plass, perfekt for alt fra hverdagens gjøremål til lange reiser. Med panoramatak og en rekkevidde på opptil 761 km (WLTP) setter den en ny standard for komfort, stil og elektrisk rekkevidde i sin klasse. Levering til norske kunder forventes fra våren 2026.
Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling15.4.2025 10:53:22 CEST | Pressemelding
Den mest sportslige utgaven av nye E-Klasse stasjonsvogn er nå tilgjengelig for bestilling, med en startpris på kr. 1.397.000,- (ekskl. levering). De første bilene forventes på norske veier i løpet av sensommeren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom