Mercedes-AMG GT Black Series – verdens raskeste serieproduserte bil rundt Nürburgring Nordschleife

GT3-fører Maro Engel har nettopp bevist hvor nær den nye Mercedes-AMG GT Black Series er motorsport. Med en offisielt målt og sertifisert tid på 6: 43,616 min for den 20,6 kilometer lange banen er nye GT Black Series plassert i toppgruppen av gatelovlige "sportsbiler" og nummer én blant de fullstendig umodifiserte modellene.

- Mercedes-AMG har de siste årene opplevd en eksplosiv salgsvekst i Norge og med dagens rekordannonsering er derfor ikke overraskende at etterspørselen etter GT Black Series er skyhøy. VI har jobbet hardt med fabrikken for å sikre oss så mange biler som mulig og selv om de er få i tallet, kan jeg bekrefte at denne unike bilen blir å se på Norske skilter i nær fremtid, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Rekordhjelp

For å sette den nye rekorden var Engel helt avhengig av den kraftigste V8’eren fra AMG noensinne, med 730 hk, den sofistikerte aerodynamikken og de omfattende justeringsalternativene for fjæringen. For eksempel ble den fremre splitteren utvidet til "Race" -posisjonen, og de nedre og øvre vingene til bakspoileren satt i midtre posisjon. Den justerbare AMG-spiralfjæringen med adaptiv justeringsdemping ble senket med fem millimeter foran og tre millimeter bak for ytterligere å forbedre venturi-effekten til frontdiffusoren. Cambervinkelen ble justert til maksimale verdier på negativ 3,8 grader på forakselen og negativ 3,0 grader bak. Når det gjelder den justerbare Anti-rollbaren, valgte racingføreren Engel den hardeste av de tre mulige innstillingene, og 35-åringen beholdt AMGs ni-trinns antispinn mellom posisjon seks og syv avhengig av baneseksjon. Viktigst av alt: AMG GT Black Series-kunder kan også benytte seg av alle disse innstillingene og variasjonene, da bilen er fullstendig standard.

Dette gjelder også MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R MO-dekk som er standardutstyr og utviklet i samarbeid med utviklingspartner Michelin. Det høyeste mulige sikkerhetsnivået ble ikke bare ivaretatt av AMGs keramiske komposittbremsesystem, men også av Track Package med veltebur og firepunkts sikkerhetsbelter.

"Det var en virkelig imponerende tur," sa Maro Engel etter å ha fullført rekordrunden. “Med hastigheter på opptil nesten 270 km / t i Kesselchen-delen av banen eller godt over 300 km / t på den lange Döttinger Höhe straight, er AMG GT Black Series betydelig raskere enn GT3-racerbilen min».

Inspirert av GT3

Også når det gjelder aerodynamisk effektivitet, henter Mercedes-AMG GT Black Series mye fra racerbilen GT3. En direkte avledning fra motorsport er for eksempel karbonfiberpanseret med to store eksosuttak. Disse styrer spesielt den varme luften som strømmer fra det skrå radiatoroppsettet ut av motorrommet. Dette øker den generelle nedstyrken, det samme gjør det sofistikerte bakre vingekonseptet og det stort sett lukkede understellet.

“Det er virkelig imponerende hvor mye downforce Black Series genererer og hvor trygg og pålitelig den kan kjøres, selv på den absolutte grensen. Jeg tar av meg hatten for utviklerne fra Affalterbach for det de har satt på hjul her. Og jeg er veldig fornøyd med at jeg var i stand til å demonstrere deres tekniske ferdighetene med denne flotte rundetiden, ”sa Engel.

Krevende baneforhold

Akkurat som de var for AMG-utviklingsingeniør Demian Schaffert, som satte en ny runderekord med Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC + samme dag, var forholdene heller ikke helt ideelle for Maro Engel. For da GT3-proffen kjørte gjennom lysporten til timing-systemet 4. november 2020 kl 17:02, var ikke bare 20,832 kilometer med Green Hell bak ham i svakt lys - GT3-føreren satte også den raskeste tiden med en utetemperatur på syv grader Celsius og ti grader Celsius på asfalten. I tillegg var flere av deler av banen fremdeles våte etter regn dagen før.

De raske rundetidene ble nøyaktig målt av nøytrale eksperter fra "wige SOLUTIONS". En uavhengig notarius sertifiserte også kjøretøyets tilstand samt målingene. Den spektakulære runden kan sees i sin helhet i linken under:

Tekniske data

Mercedes-AMG GT Black Series
Engine 4.0L V8 biturbo
Displacement 3,982 cm3
Power 537 kW (730 PS) at 6,700-6,900/min
Max. torque 800 Nm at 2,000-6,000/min
Drive system Rear-wheel drive
Transmission AMG SPEEDSHIFT DCT 7G
Fuel consumption combined 12.8 l/100 km*
CO2 emissions combined 292 g/km
Acceleration 0-100 km/h 3.2 s
Top speed 325 km/h

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.