Mercedes-AMG definerer fremtiden med elektrifisering
- Ved å elektrifisere drivlinjene vil fremtidens AMG-modeller fortsette å levere vanvittig heftige ytelser, og samtidig være effektive når det gjelder forbruk og utslipp. Vi kan forvente oss høyytelseshybrider under teknologimerket E PERFORMANCE med ekstra elektrisk motor på rett over 200 hestekrefter. I tillegg er de første elektriske AMG-modellene under utvikling med forventet markedslansering i år. Her har vi mye spennende å glede oss til, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.
Nyutviklede høyytelseshybrider med batteri plassert over bakakselen
Høyytelseshybridene E PERFORMANCE har en ekstra elektrisk motor som bidrar til økte ytelser, men som også er i stand til å forbedre effektiviteten, og oppnår dermed lavere utslipp og forbruk.
Denne kjøretøyarkitekturen gir også flere fordeler med mulighet for helelektrisk kjøring og ekstern lading via en veggboks eller offentlig ladestasjon. I tillegg hjelper elektrifiseringen med å opprettholde, og kanskje til og med overstige, dagens høye ytelsesnivå, selv med mindre forbrenningsmotorer.
AMG-konseptet kombinerer en fire- eller åttesylindret fossilmotor med en elektrisk motor, et høyytelsesbatteri og det fullt variable AMG Performance 4MATIC+ firehjulstrekk-systemet. Den elektriske motoren har, avhengig av modellserien, opptil 201 hk og 320 Nm dreiemoment. Plasseringen av denne er på bakakselen der den er integrert med en elektrisk to-trinns girkasse og den elektronisk styrte differensiallåsen. Det lette høyytelsesbatteriet er også plassert over bakakselen, noe som gir mange fordeler:
- Den elektriske motoren, utviklet eksklusivt av AMG, virker direkte på bakakselen og kan derfor konvertere kraften mer direkte.
- Kraften til den elektriske motoren gir umiddelbart fullt dreiemoment.
- Den elektronisk styrte integrerte differensiallåsen tildeler et optimalt dreiemomentet til hvert bakhjul avhengig av kjøresituasjonen. Resultatet av dette er at bilen akselererer enda smidigere ut av svingene.
- Dersom det er behov kan kraften til den elektriske motoren overføres til forhjulene i en kort periode for å få mer veigrep.
- Plasseringen på bakakselen forbedrer aksellastfordelingen på bilen og danner dermed grunnlaget for den agile kjøredynamikken.
- AMG-konseptet har et veldig høyt effektivitetsnivå i regenereringen fordi dette systemet i prinsippet kun tillater minimalt med mekaniske og hydrauliske tap fra motor og girkasse.
- Modulkonseptet kan rulles ut over flere modellserier og gir dermed fleksibilitet til å lede AMG-porteføljen inn i den elektrifiserte fremtiden.
- Fordi den elektriske motoren fungerer uavhengig av AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-girkassen, forbedres også effektiviteten i drivverket.
La tallene snakke for seg selv: over 815 hk systemeffekt og mer enn 1000 Nm systemmoment
Med AMG Performance Hybrid-drivverket er mer enn 815 hk systemeffekt og over 1000 Nm systemmoment teknisk mulig. Avhengig av den fremtidige modellen, muliggjør dette akselerasjon fra 0 til 100 km/t på mindre enn 3,0 sekunder. Dette drivverket er planlagt for flere modellserier i forskjellige utvidelsesfaser, men den endelige spesifikasjonen av motor- og ytelsesverdier er fortsatt ikke bestemt.
E PERFORMANCE med 2,0-liters firesylindret motor og elektrisk eksos-turbolader
Parallelt med utviklingen av de åttesylindrede høyytelseshybridene utvikles også AMG Performance Hybrid i kombinasjon med den firesylindrede 2,0-liters turbomotoren. Denne motoren, med den interne betegnelsen M 139, har hittil kun blitt brukt i de kompakte modellene. Som en E PERFORMANCE-variant vil den også gi drivkraft i andre fremtidige Mercedes-AMG-modellserier. Men før det vil den omarbeides grundig og ytelsen vil igjen økes betydelig. Ingeniørene sikter mot den videreutviklede M 139 for å nok en gang overgå verdens høyeste ytelse pr liter i firesylindrede seriemotorer.
Den største nyvinningen er den elektriske eksos-turboladeren som for første gang realiseres i en produksjonsbil. Denne teknologien kommer direkte fra Formel 1 og kalles MGU-H (Motor Generator Unit Heat). Det samme systemet finnes allerede i hyperbilen Mercedes-AMG Project ONE.
Fremtidig firesylindret hybrid med et høyt ytelsesnivå
Den kraftige firesylindrede 2,0-liters turbomotoren, med elektrisk eksos-turbolader og mer enn 442 hk, kan kombineres med en elektrisk motor som utvikler opptil 201 hk. Den totale effekten og det totale dreiemomentet gjør at fremtidige AMG-modeller kan oppnå ytelser som overgår nåværende AMG-modeller med V8-motor uten hybriddrift. Det firesylindrede hybride drivverket vil først bli lansert i den fremtidige generasjonen av Mercedes-AMG C-klasse.
100 prosent følelser - null utslipp: Helelektriske AMG-modeller er i ferd med å gå i serieproduksjon
Mercedes-AMG utvikler også helelektriske kjøretøy på grunnlag av kommende elbiler fra Mercedes-EQ, i likhet med at dagens Mercedes-AMG E-klasse baserer seg på en Mercedes-Benz-modell. Dette er kjent som AMG-derivatstrategien.
Kjøretøyene er omfattende ombygd i Affalterbach hvor drivverk, chassis, bremser, lyd, og design får riktig AMG-preg. AMG-modellene i 43- og 53-serien er ambassadører for en ny tid i høyytelses-segmentet. Målgruppene er gjerne de som setter stor pris på innovativ elektrisk mobilitet, men som ikke vil gi avkall på sportslighet og smidig kjøredynamikk.
Det utvendige designet tar opp AMG sine karakteristiske elementer og overfører dem til den helelektriske tidsalderen. Disse inkluderer den AMG-spesifikke grillen med loddrette lameller, sidepanelene, spoilerleppen med diffusor, og AMG-felger. Også interiøret får AMG-behandling, og du vil blant annet kjenne igjen de eksklusive AMG-setene, de runde AMG-rattknappene og AMG-funksjonene i MBUX.
De nye modellene lanseres med fullt variabel firehjulsdrift med modulær dreiemomentfordeling. Kombinasjonen av motor foran og bak kan gi en total ytelse på nivå med de kraftigste Mercedes-AMG Performance-modellene, som i dag har den nåværende 4,0-liters V8 biturbo-motoren. Dette gjelder også akselerasjonen fra 0-100 km/t som fullføres på godt under 4,0 sekunder, avhengig av kjøretøyet. Elektromotorene har et turtall som går opp til maksimalt 18.000 o/min og muliggjør en toppfart på opptil 250 km/t.
AMG-lyden er en viktig del av opplevelsen, og den er selvfølgelig også en del av pakken. Med ekstra maskinvare bidrar den nykomponerte og autentiske "AMG Sound Experience" til at de som kjører Mercedes-AMG får en følelsesladet lydopplevelse også i fremtiden. Markedslanseringen starter i år.
Nøkkelord
Kontakter
Audun HermansenKommunikasjonsdirektør
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz Norge
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Lenker
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
EQS med omfattende oppdatering – Økt rekkevidde og mer komfort11.4.2024 13:55:32 CEST | Pressemelding
Det elektriske flaggskipet EQS har fått en omfattende oppdatering som inkluderer økt batterikapasitet, rekkevidde på opptil 822 kilometer, ny grill, stående stjerne på panseret, samt enda mer komfort i baksetet.
Salgsstart for Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE: Mer kraft enn noen gang før10.4.2024 08:46:21 CEST | Pressemelding
Den kraftigste SL noensinne byr på en systemeffekt på hele 816 hestekrefter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 3.335.000,- (ekskl. levering).
Nye G-Klasse – Ikonisk design, fremtidsrettet teknologi27.3.2024 12:35:56 CET | Pressemelding
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har lenge vært sett på som et ikon. Nå har den blitt ny, uten å miste sin særegne karakter. Med forbedret ytelse takket være elektrifisering, moderne assistansesystemer, økt komfort og avansert digitalisering, fortsetter nye G-Klasse å imponere.
Vintertesting av fremtidens elektriske plattform fra Mercedes-AMG19.3.2024 12:54:23 CET | Pressemelding
På en frossen innsjø tett på polarsirkelen i Sverige, og ved temperaturer så lave som -25 grader celsius, testes nå en sterkt kamuflert bil på den nye elektriske plattformen AMG.EA. Bak kamuflasjen er det noen hint om det fremtidige designet.
Salgsstart for nye Mercedes-Benz eSprinter7.3.2024 14:26:20 CET | Pressemelding
Nye eSprinter imponerer med en kombinert WLTP-rekkevidde på opptil 440 kilometer, god lastekapasitet og tilhengerfeste. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 941.624,- (ekskl. mva og levering), for eSprinter PRO som lukket varebil. De første bilene forventes på norske veier i løpet av våren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom