Mer veg for pengene? Det handler om å gjøre gode valg
Statens vegvesen har de siste årene kuttet kostnader i milliardklassen; både på vegprosjekter og på andre deler av vår virksomhet. Vi leter alltid etter muligheter til å få kostnadene ned og nytten opp.
Se for deg at det er planlagt en ny veg fra A til B. Den gamle vegen er kanskje både smal, svingete, rasutsatt og unødvendig lang. Men er den planlagte løsningen for nyvegen den beste for å oppfylle nyvegens tiltenkte funksjon? Kan det tenkes at det likevel er andre forslag som kan løse utfordringene på en bedre måte? I slike saker kan spørsmålene være mange og usikkerheten stor. Ikke minst ønsker vi å få vite om andre løsninger kan redusere kostnadene og øke samfunnsnytten. Det vi bygger skal alltid være for noe og noen.
Utfordre eksisterende planer
I slike sammenhenger benytter vi såkalte verdianalyser for å gjøre en helhetlig og systematisk gjennomgang av prosjektet eller strekningen. Verdianalysen innebærer at vi gir en uavhengig gruppe (som ikke har hatt noe med den aktuelle strekningen å gjøre) i oppdrag å analysere, vurdere og utfordre de eksisterende planene: Hvilke behov skal den planlagte nyvegen fylle? Hvordan kan prosjektet gjøres billigere, og hvilke løsninger er nødvendige for å oppnå dette? Hvilke alternative trasevalg kan være mulige, og hvilke konsekvenser disse vil ha for økonomien og samfunnsnytten i prosjektet?
Analyseperioden er kort, bare noen få uker. Den tverrfaglige ekspertgruppa får stor frihet til å utfordre både det planarbeidet som er gjort så langt, og premissene for planleggingen. Det betyr i praksis at verdianalysen kan foreslå tiltak og løsninger som utfordrer tidligere vedtak og andre forutsetninger som har ligget til grunn.
Får fram bedre alternativer
En verdianalyse kan i prinsippet gjennomføres på hvilket som helst vegprosjekt, og på lengre strekninger. Jo tidligere vi gjennomfører verdianalysen, jo lettere er det å finne de beste løsningene, men det er nesten aldri for sent heller. (Støpt er bestemt, heter det.) Statens vegvesen bruker verdianalyse systematisk på prosjektene og strekningene våre. Et eksempel er riksveg 4 mellom Oslo og Gjøvik Her har analysen bidratt til at vi har fått fram trasealternativer som både er betydelig kortere, flatere og billigere, og i mindre konflikt med dyrket mark, bebyggelse og myrområder enn dagens vegtrase.
Vegvesenet har som mål å få gjort mer med de ressursene vi har til rådighet. De valgene vi tar for å oppnå det kommer mange til gode, men sannsynligvis blir ikke alle like fornøyde. Det må både vi og samfunnet rundt oss leve med.
Kvalitetssikring
De pengene vi sparer på ett prosjekt kan brukes til å bygge bedre veg andre steder. Dersom vi klarer å øke samfunnsnytten, for eksempel i form av at vegen blir kortere, farten jevnere, eller vegen mindre bratt, så lykkes vi med å bygge «mer veg for pengene». I verdianalysen leter vi altså både etter innsparingsmuligheter og måter å øke samfunnsnytten i det enkelte vegprosjekt i forhold til trafikksikkerhet, klima og framkommelighet.
Verdianalysen kan brukes både til å forbedre et prosjekt og kvalitetssikre et prosjekt. Hvis man ikke finner forbedringsmuligheter kan det være et tegn på en dårlig analyse, men det kan også bety at prosjektet i utgangspunktet var godt. En slik bekreftelse har en stor verdi i seg selv, selv om man ikke finner ytterligere muligheter til forbedring.
Per Morten Lund
Direktør, Statens vegvesen
Nøkkelord
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
I rute med erosjonssikring av E16 forbi Ådalselva nord for Follum i Hønefoss19.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
E16 går her nær elva på et parti der terrenget er utsatt for utgliding og skred ved flom. Ved gunstige værforhold kan det bli tidligere gjenåpning.
Nå starter årets asfaltsesong16.4.2024 12:28:47 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen starter snart asfaltering av om lag 700 km riksveger over hele landet. Totalt 550.000 tonn asfalt skal legges i løpet av årets asfaltsesong.
Ny asfalt på E18 Sjølyst15.4.2024 12:23:04 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal asfaltere E18 gjennom Sjølystlokket og Bygdøylokket. Arbeidene gjøres på natt for å redusere ulempene for trafikken.
Skal skifte rekkverk på E6 Minnesund bru12.4.2024 18:19:02 CEST | Pressemelding
Da det er registrert skader på rekkverket til E6 Minnesund bru blir det satt opp tung sperring over brua, hastigheten settes ned til 80 km/t og rekkverket vil bli skiftet ut i løpet av våren.
Flere milepæler nådd for Høviktunnelen12.4.2024 14:32:17 CEST | Pressemelding
– Klokken syv passerte vi tusen meter med tunnel, forteller prosjektdirektør Eilev Lilleland i Skanska. Da er det tid for kake.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom