Mer klær, sko og kosmetikk under juletreet

I år kan vi vente oss julegaver som vi kan pynte oss med, i tillegg til opplevelser. Totalt bruker hver og en av oss rundt 7000 kroner på julegaver i år. Det viser nye analyser fra SpareBank 1 Østlandet*.

Totalt har østlendinger i snitt trukket kortet for 9 prosent mer i årets førjulshandel sammenlignet med i fjor. Det viser en analyse SpareBank 1 Østlandet har gjort av kundenes kortforbruk. Det er til dels store endringer i hva vi bruker penger på.

– Kortforbruket fra midten av november til midten av desember viser at det ble brukt vesentlig mer penger på klær, sko og kosmetikk enn i samme periode i fjor. Store deler av disse innkjøpene vil nok havne under treet som julegaver, sier privatøkonom Elisabeth Landsverk i SpareBank 1 Østlandet.

Flere kjøpte opplevelser i førjulshandelen

Det ble registrert en sterk vekst i kortforbruk på ulike typer opplevelser som hotell, flyreiser, reisebyrå og fritidsaktiviteter i perioden 15. november – 15. desember i år sammenlignet med tilsvarende periode i fjor da forbruket var veldig lavt. For eksempel ble pengebruken på hotell og overnatting nesten tredoblet.

– Vi forventer at mange av disse kjøpene havner under treet som julegaver, selv om de nye smitteverntiltakene kanskje kan medføre utsettelser eller avbestillinger. I tiden med korona har salg av varer økt på bekostning av opplevelser, men kortforbruket viser at forbrukerne ser frem til å bruke penger på opplevelser igjen, sier Landsverk.

Mer til veldedighet

I analyseperioden økte kortbruken til veldedighet med 31 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Kanskje har vanskelighetene under koronaperioden gjort oss enda mer oppmerksomme på våre medmennesker, sier Landsverk.

8 av 10 oppgir også at de ikke trenger mange julegaver for å ha en fin jul.

– Jula handler om mye mer enn gaver, som å være sammen med kjente og kjære. I stedet for å kjøpe gave kan man jo gi bort en hyggelig tjeneste, eller avtale å gjøre noe sammen. Det er noe mange setter veldig pris på, sier privatøkonomen.

Foreslår avtaler om brukte gaver

Nær fire av ti mener at gavefokuset til jul er negativt for miljøet, men det er langt færre som gjør noe med det ved å gi brukte gaver. 12 prosent oppgir at de skal handle brukte ting til julegaver i år.

– Undersøkelsen viser at svært få er skeptiske til å få brukte gaver, mens noen flere er skeptiske til å gi brukt til jul. Forskjellen skyldes nok en frykt for at mottagerne ikke vil bli fornøyde. Løsningen kan være å snakke sammen i forkant og avtale at man skal gi hverandre brukte gaver. Det er en fin ting å gjøre for både lommeboka og miljøet. Og ofte får man jo også like fine ting brukt som nytt, og de koster en brøkdel, sier Landsverk.

*Kilder:
1. SpareBank 1 Østlandets egne analyser av anonymisert og aggregert kortforbruk blant kundene i tidsrommet 15. november til 15. desember i 2020 og 2021.
2. Spørreundersøkelse om julegaver fra SpareBank 1 Østlandet gjennomført 22. november – 6. desember.
3. Spørreundersøkelse fra SpareBank 1 om julegaver gjennomført månedsskiftet okt./nov.