Mer Gilde hos NorgesGruppen

Fra uke åtte vil Gilde-produkter få mer plass i hyllene i NorgesGruppens butikker. – Det er gode nyheter for at forbrukerfavorittene fra Gilde blir mer tilgjengelig for folk i Norges største dagligvareselskap. Nå blir det enda enklere å velge norsk kjøtt i butikken, sier Karolina Henriksen, Konserndirektør i Nortura.
Vidar Olsen NorgesGruppen og Karolina Henriksen Nortura. Foto: Phuong Luu

Gilde er Norges ledende merkevare for kjøtt, og garanterer alltid 100 prosent norsk kjøtt i sine produkter. Mat fra den norske bonden signaliserer både bærekraftig, trygg og god kvalitetsmat. En ny avtale mellom NorgesGruppen og Nortura vil gjøre Gilde langt mer tilgjengelig for folk flest.

Det er gledelig for oss å signere en avtale der Gilde blir mer tilgjengelig i NorgesGruppens matbutikker i hele Norge. Dette er resultatet av en lengre tids dialog og en naturlig utvikling av samarbeidet, der begge parter ser verdien av å ha velkjente norske merkevarer i sortimentet, sier Vidar Olsen som er Kategoridirektør Ferskvare i NorgesGruppen. Selskapet eier kjedebutikkene Joker, Kiwi, Spar og Meny.

Avtalen gjelder kjøttdeig, karbonadedeig og biffer, og innebærer at Gilde øker sin totale markedsandel fra ca. 24 prosent til 28 prosent i Norge.

Gunstig for den norske bonden

- Vi tror flere Gilde-varer i butikkhyllene blir tatt godt imot av forbrukerne. Produktene er godt kjent hos forbruker, og mange opplever at merkevaren Gilde gir trygghet både for kvalitet og smak, sier Karolina Henriksen i Nortura, som eier merkevaren Gilde.

Endringen skal skje gradvis i henhold til når volumene er tilgjengelig fra Nortura. Gilde kjøttdeig vil i første omgang være tilgjengelig i Kiwi og Gilde karbonadedeig i Meny. I tillegg vil utvalget av Gilde biffer økes i Kiwi.

Nortura er et landbrukssamvirke som er eiet av 17 700 norske bønder, og en av landets største matvareprodusenter.

NorgesGruppen har butikker i alle deler av landet og er en viktig samarbeidspartner for norsk landbruk. NorgesGruppen har en målsetting om å selge mer norskproduserte varer.

Kontaktpersoner:

Bård Gultvedt, Direktør for næringspolitikk og myndighetskontakt NorgesGruppen, mobil: 913 35 104
Mari Hagerup, Kommunikasjonssjef Nortura, mobil: 920 46 088

Vidar Olsen NorgesGruppen og Karolina Henriksen Nortura. Foto: Phuong Luu