Mellomoppgjøret er i boks

Lønnsoppgjøret mellom HK i Norge og AAF er ferdig. Dette oppgjøret gjelder for HK-medlemmer i fagbevegelsen, partier og organisasjoner som Norsk Folkehjelp.

1. nestleder Bjørn Mietinen

Partene i dette oppgjøret er HK i Norge og Arbeiderbevegelsens Arbeidsgiverforening (AAF).

Partene ble enige om en økning på 2,98 prosent av lønnstrinnene i Landsoverenskomsten med virkning fra 1. mai 2019. Det er den gamle lønnstabellen som justeres.

- Dette er et godt oppgjør og gir en ramme på linje med frontfaget, sier Bjørn Mietinen, 1. nestleder i HK. Forhandlingene har vært krevende med løpende kontakt i måneden som har gått, og tidvis var temperaturen høy. Vi er derfor fornøyd med at vi endelig kom i havn med et solid lønnstillegg for alle HK-medlemmer, sier Mietinen som er delegasjonsleder.

I 2018-forhandlingene ble partene enige om at medlemmer som ligger på topp i ansiennitetsstigen skal få tre ekstra ansiennitetstrinn. - Den første økningen kommer allerede nå i januar 2020, avslutter Mietinen.

1. nestleder Bjørn Mietinen