Melkevaner i endring

Markedstall som er innhentet av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser at hver nordmann drakk 80,2 liter norskprodusert melk i 2019, uansett type. Dette er en nedgang fra 82,1 liter i 2018 som utgjør en nedgang på totalt 7,4 millioner liter fra året før. Inntaket av melk for hver nordmann utgjør dermed om lag 2,2 dl. per dag, tilsvarende omtrent ett glass melk per person hver dag .
- Nedgangen i inntaket vårt av melk er ikke enormt fra i fjor til i år, men når trenden fortsetter i årevis slik vi nå har sett kan det peke på uheldige trender i nordmenns koshold. Vi må ikke bli så opptatte av å følge med i tiden at vi bytter ut sunne vaner med usunne. Melk har gjennom historien vært en viktig del av kostholdet vårt, fordi den inneholder en unik pakke av viktige næringsstoffer som kalsium, vitamin B12, proteiner og jod. Får man ikke nok av vesentlige næringsstoffer kan det få konsekvenser. Vi vet at sårbare deler av befolkningen som gravide og ammende får såpass lite jod at helsemyndighetene har slått alarm. Dette bekymrer oss, sier Berg Hauge.
Vi drikker stadig mer melk med smak
Når det kommer til smaksatt melk er det en positiv utvikling i markedet. I snitt inntok vi cirka 7 liter norskprodusert smaksatt søtmelk i 2019 som utgjør en økning med hele 8,8 %. Sjokolademelk utgjør det største volumet i kategorien smaksatt melk.
- Mange tenker kanskje at smaksatt melk er full av sukker, men nå ser vi jo at varianter av sjokolademelk med lite eller helt uten tilsatt sukker har kommet på markedet. Disse inneholder like mange næringsstoffer som vanlig melk og kan være et godt alternativ, sier Ida Berg Hauge.
Rapporten baserer seg på salgstall fra industrien samt import inn til alle salgskanaler. For melketall er det utgangspunkt i melk solgt i dagligvare og storhusholdningsmarkedet.
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410 / 23 30 20 12ida@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom