Melk med smak selger mer enn noen gang
Halvårstallene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser tidenes salgsfest for smaksatt melk. Melk med smak er vinneren sammen med ost, som også fortsetter trenden med økning. I etterkant av nedstengningen av Norge i mars i fjor opplevde meieriene en historisk salgsoppgang etter mange år med jevnt fall i melkekonsumet. For noen av produktene fortsetter altså suksessen.
Innovasjonsdrevet suksess
– Salget av melk med smak alene gikk opp 11,6 prosent første halvår i 2021 sammenlignet med første halvår i fjor. Denne økningen i salget er en del av en langsiktig trend for disse produktene, drevet av innovasjon og ikke minst nye produkter uten tilsatt sukker, sier direktør ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Ida Berg Hauge.
At mesteparten av økningen skyldes at mange flere nå velger nye produkter uten sukker eller med lite tilsatt sukker er selvsagt spesielt gledelig.
Ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter følger utviklingen med spesiell interesse.
– Melk med smak, og spesielt sjokoladesmak, har et ufortjent rykte som «sukkerbombe». I realiteten kommer det stadig nye varianter uten tilsatt sukker på markedet, og denne melken inneholder akkurat de samme næringsstoffene som vanlig hvit melk. Fordelen med denne melken er at de som ikke liker smaken av vanlig melk fortsatt kan drikke en sunn melk og få i seg et viktig bidrag av næringsstoffer som kalsium og jod, men ikke tilsatt sukker, sier Glemminge Arnesen.
Gulosten konsoliderer
En annen salgsvinner er ost, som også har en langvarig oppadgående kurve. Gulosten er det overlegent mest solgte produktet i ostedisken, og selv etter en betydelig økning etter pandemi-utbruddet i fjor på 8,8 prosent, fortsetter økningen i 2021, med 4,3 prosent første halvår 2021.
– Årsakene er trolig flere: Folk har sittet hjemme, rett ved kjøleskapet og lager lunsjen der. Det lages mye mer mat hjemme, mye pizza med ost og gratinerte middagsretter, og det er sannsynlig å tro at stansen i svenskehandelen også spilte inn på salgsøkningen, sier Ida Berg Hauge.
Volum meieriprodukter første halvår 2021:
Volum (1000 liter/kilo) |
Endring 2020 - 2021 |
|
Helmelk |
35 191 |
+ 1,3 % |
Lettmelk 1 % fett |
67 034 |
- 6,3 % |
Lettmelk 0,5 % |
59 627 |
+ 1,7 % |
Skummet melk |
15 114 |
- 4,4 % |
Hvit søtmelk totalt |
176 966 |
- 2,1 % |
Melk med smak |
22 918 |
+ 11,6 % |
Syrnet melk |
17 220 |
- 5,6 % |
All melk totalt |
217 104 |
- 1,1 % |
Rømme |
10 250 |
+ 0,8 % |
Fløte |
15 222 |
+ 5,0 % |
Yoghurt |
30 297 |
+ 5,5 % |
Smør |
9 077 |
- 3,1 % |
Gulost |
32 972 |
+ 4,3 % |
All ost totalt |
54 413 |
+ 4,2 % |
Kilde: Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnærings- og kommunikasjonsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom