Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Melk med smak selger mer enn noen gang

Del

Melk med smak, som iskaffe og sjokolademelk, har aldri solgt mer i Norge enn første halvår i 2021. Økningen skyldes at folk kjøper nye produkter som er sukkerfrie eller inneholder lite sukker.

Salget av melk med smak alene gikk opp 11,6 prosent første halvår i 2021 sammenlignet med første halvår i fjor. Mesteparten av økningen skyldes at mange flere nå velger nye produkter uten sukker eller med lite tilsatt sukker. Foto: Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Salget av melk med smak alene gikk opp 11,6 prosent første halvår i 2021 sammenlignet med første halvår i fjor. Mesteparten av økningen skyldes at mange flere nå velger nye produkter uten sukker eller med lite tilsatt sukker. Foto: Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Halvårstallene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser tidenes salgsfest for smaksatt melk. Melk med smak er vinneren sammen med ost, som også fortsetter trenden med økning. I etterkant av nedstengningen av Norge i mars i fjor opplevde meieriene en historisk salgsoppgang etter mange år med jevnt fall i melkekonsumet. For noen av produktene fortsetter altså suksessen.

Innovasjonsdrevet suksess
– Salget av melk med smak alene gikk opp 11,6 prosent første halvår i 2021 sammenlignet med første halvår i fjor. Denne økningen i salget er en del av en langsiktig trend for disse produktene, drevet av innovasjon og ikke minst nye produkter uten tilsatt sukker, sier direktør ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Ida Berg Hauge.
At mesteparten av økningen skyldes at mange flere nå velger nye produkter uten sukker eller med lite tilsatt sukker er selvsagt spesielt gledelig.
Ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter følger utviklingen med spesiell interesse.
– Melk med smak, og spesielt sjokoladesmak, har et ufortjent rykte som «sukkerbombe». I realiteten kommer det stadig nye varianter uten tilsatt sukker på markedet, og denne melken inneholder akkurat de samme næringsstoffene som vanlig hvit melk. Fordelen med denne melken er at de som ikke liker smaken av vanlig melk fortsatt kan drikke en sunn melk og få i seg et viktig bidrag av næringsstoffer som kalsium og jod, men ikke tilsatt sukker, sier Glemminge Arnesen.

Gulosten konsoliderer
En annen salgsvinner er ost, som også har en langvarig oppadgående kurve. Gulosten er det overlegent mest solgte produktet i ostedisken, og selv etter en betydelig økning etter pandemi-utbruddet i fjor på 8,8 prosent, fortsetter økningen i 2021, med 4,3 prosent første halvår 2021.
– Årsakene er trolig flere: Folk har sittet hjemme, rett ved kjøleskapet og lager lunsjen der. Det lages mye mer mat hjemme, mye pizza med ost og gratinerte middagsretter, og det er sannsynlig å tro at stansen i svenskehandelen også spilte inn på salgsøkningen, sier Ida Berg Hauge.

Volum meieriprodukter første halvår 2021:

Volum (1000 liter/kilo)

Endring 2020 - 2021

Helmelk

35 191

+ 1,3 %

Lettmelk 1 % fett

67 034

- 6,3 %

Lettmelk 0,5 %

59 627

+ 1,7 %

Skummet melk

15 114

- 4,4 %

Hvit søtmelk totalt

176 966

- 2,1 %

Melk med smak

22 918

+ 11,6 %

Syrnet melk

17 220

- 5,6 %

All melk totalt

217 104

- 1,1 %

Rømme

10 250

+ 0,8 %

Fløte

15 222

+ 5,0 %

Yoghurt

30 297

+ 5,5 %

Smør

9 077

- 3,1 %

Gulost

32 972

+ 4,3 %

All ost totalt

54 413

+ 4,2 %

Kilde: Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)

 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Salget av melk med smak alene gikk opp 11,6 prosent første halvår i 2021 sammenlignet med første halvår i fjor. Mesteparten av økningen skyldes at mange flere nå velger nye produkter uten sukker eller med lite tilsatt sukker. Foto: Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Salget av melk med smak alene gikk opp 11,6 prosent første halvår i 2021 sammenlignet med første halvår i fjor. Mesteparten av økningen skyldes at mange flere nå velger nye produkter uten sukker eller med lite tilsatt sukker. Foto: Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Last ned bilde

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Borggt. 1
0650 Oslo

+47 23 30 20 10http://www.melk.no

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Ny undersøkelse: Gulost er barnas favorittpålegg på matpakken15.8.2021 15:00:00 CEST | Pressemelding

Når skolestart står for døren, vil tusenvis av foreldre igjen ta fatt på matpakkesmøringen. Nesten alle skolebarn har med seg matpakke på skolen hver dag, og det er fortsatt brødskiver av grovt brød som er det vanligste innholdet i matpakken. Som pålegg på skivene vil barna aller helst ha gulost, det viser en ny landsomfattende undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av opplysningskontorene i landbruket.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom