Melk med smak selger mer enn noen gang

Halvårstallene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser tidenes salgsfest for smaksatt melk. Melk med smak er vinneren sammen med ost, som også fortsetter trenden med økning. I etterkant av nedstengningen av Norge i mars i fjor opplevde meieriene en historisk salgsoppgang etter mange år med jevnt fall i melkekonsumet. For noen av produktene fortsetter altså suksessen.
Innovasjonsdrevet suksess
– Salget av melk med smak alene gikk opp 11,6 prosent første halvår i 2021 sammenlignet med første halvår i fjor. Denne økningen i salget er en del av en langsiktig trend for disse produktene, drevet av innovasjon og ikke minst nye produkter uten tilsatt sukker, sier direktør ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Ida Berg Hauge.
At mesteparten av økningen skyldes at mange flere nå velger nye produkter uten sukker eller med lite tilsatt sukker er selvsagt spesielt gledelig.
Ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter følger utviklingen med spesiell interesse.
– Melk med smak, og spesielt sjokoladesmak, har et ufortjent rykte som «sukkerbombe». I realiteten kommer det stadig nye varianter uten tilsatt sukker på markedet, og denne melken inneholder akkurat de samme næringsstoffene som vanlig hvit melk. Fordelen med denne melken er at de som ikke liker smaken av vanlig melk fortsatt kan drikke en sunn melk og få i seg et viktig bidrag av næringsstoffer som kalsium og jod, men ikke tilsatt sukker, sier Glemminge Arnesen.
Gulosten konsoliderer
En annen salgsvinner er ost, som også har en langvarig oppadgående kurve. Gulosten er det overlegent mest solgte produktet i ostedisken, og selv etter en betydelig økning etter pandemi-utbruddet i fjor på 8,8 prosent, fortsetter økningen i 2021, med 4,3 prosent første halvår 2021.
– Årsakene er trolig flere: Folk har sittet hjemme, rett ved kjøleskapet og lager lunsjen der. Det lages mye mer mat hjemme, mye pizza med ost og gratinerte middagsretter, og det er sannsynlig å tro at stansen i svenskehandelen også spilte inn på salgsøkningen, sier Ida Berg Hauge.
Volum meieriprodukter første halvår 2021:
|
Volum (1000 liter/kilo) |
Endring 2020 - 2021 |
|
|
Helmelk |
35 191 |
+ 1,3 % |
|
Lettmelk 1 % fett |
67 034 |
- 6,3 % |
|
Lettmelk 0,5 % |
59 627 |
+ 1,7 % |
|
Skummet melk |
15 114 |
- 4,4 % |
|
Hvit søtmelk totalt |
176 966 |
- 2,1 % |
|
Melk med smak |
22 918 |
+ 11,6 % |
|
Syrnet melk |
17 220 |
- 5,6 % |
|
All melk totalt |
217 104 |
- 1,1 % |
|
Rømme |
10 250 |
+ 0,8 % |
|
Fløte |
15 222 |
+ 5,0 % |
|
Yoghurt |
30 297 |
+ 5,5 % |
|
Smør |
9 077 |
- 3,1 % |
|
Gulost |
32 972 |
+ 4,3 % |
|
All ost totalt |
54 413 |
+ 4,2 % |
Kilde: Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
Nøkkelord
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noTerese Glemminge ArnesenErnærings- og kommunikasjonsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Riskrem troner som nordmenns juledessertfavoritt22.12.2025 07:05:00 CET | Pressemelding
Over halvparten av oss velger riskrem på julaften. Hele 55 % av de som har en tradisjon har denne klassikeren på dessertbordet, viser en fersk undersøkelse fra Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
36 % får dårlig samvittighet for matsvinn i jula18.12.2025 10:22:03 CET | Pressemelding
Nye tall viser at mange nordmenn får en dårlig følelse når mat havner i søpla i jula. Hele 36 prosent oppgir at de får dårlig samvittighet for matsvinn, viser en fersk undersøkelse fra Norstat, gjennomført på vegne av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smørforbruket øker – smaken av norsk jul står sterkt17.12.2025 07:32:00 CET | Pressemelding
Nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at smørforbruket har økt med 4,4 % fra i fjor og hele 6,6 % siden 2021. Fløteforbruket har økt, med 2,1 % fra i fjor.
Nordmenn elsker julegrøt28.11.2025 08:24:03 CET | Pressemelding
Tre av fire nordmenn spiser julegrøt i løpet av desember – og blant dem under 45 år gjelder dette hele åtte av ti. Det viser en fersk Norstat-undersøkelse utført for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Tallene viser at julegrøt fortsatt er en av de mest populære tradisjonene våre i adventstiden.
Opptur for melk og grove kornprodukter27.11.2025 11:02:55 CET | Pressemelding
Ferske tall fra Helsedirektoratets *Utviklingen i norsk kosthold 2025* viser en positiv utvikling for noen av de viktigste basisvarene i norsk kosthold. Etter flere år med nedgang flater melkeforbruket nå ut, og flere melkeprodukter viser vekst. Samtidig øker sammalt mel (fullkorn) – for første gang siden 2018.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
