Melk er god folkehelse for under 5 kr glasset. Flere burde huske å legge den i handlekurven.
Fortsatt gode holdninger til melk
Til tross for en nedadgående trend når det gjelder melkeforbruk, er befolkningens holdninger til melk stabil gode. Fortsatt drikker nordmenn i gjennomsnitt 1 glass (2dl) melk hver dag.
– En stor andel av befolkningen mener at melk er sunt, og de er positive til norske bønder og til landbruket. Det at over 90 % av befolkningen har et meieriprodukt i kjøleskapet sier noe om at dette er produkter nordmenn har et godt forhold til, sier Ida Berg Hauge.
Hun er daglig leder i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), og er glad for at det fortsatt finnes melk- og meieriprodukter i kjøleskapet til de fleste nordmenn.
Forbruket av meieriprodukter økte betraktelig under pandemien i 2020 og 2021, men etter normaliseringen av samfunnet i første kvartal 2022 ser vi en gjennomgående nedgang av forbruket i alle meierikategoriene.
Størst nedgang var det for vanlig hvit melk. Hver nordmann inntok 75 liter melk i 2022 mot 80 liter året før. Lederen i Opplysningskontoret mener det er bekymringsfullt for folkehelsen om vi glemmer den sunne og gode melken i hverdagskostholdet.
– Vi har lange tradisjoner for å drikke melk her i landet, og meieriprodukter har vært og er fortsatt en viktig del av et sunt, norsk kosthold. Glemmer vi melken, mister vi også en viktig næringskilde, og ikke minst gjelder dette næringsstoffet jod som melk er en av få gode kilder i det norske kostholdet, sier Berg Hauge.
Melk i kjøleskapet er et billig helsebidrag
I en tid hvor prisene på matvarer har skutt i været er det også lurt å minne om hvor mye helse man får for pengene i et glass vanlig hvit melk.
– For under 5 kroner glasset får du enkelt i deg næringsstoffer som proteiner, kalsium, jod og B-vitaminer. Myndighetene anbefaler at vi drikker melk hver dag fordi det er veldig godt for helsen, avslutter Berg Hauge.
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noIda Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom