Fremtind

Meldte luksusveske stjålet. Så la hen vesken ut på Finn.no

Del

En luksusveske, en diamantring og et par øredobber ble meldt frastjålet til forsikringsselskapet. Forsikringskunden satt igjen med en stor bot og 15 dagers betinget fengsel.

Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle.
Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle.

I fjor sommer meldte kunden til Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB, tyveri av en Yves Saint Laurent håndveske til nær 12 000 kroner, en kostbar diamantring og et par øredobber - til et samlet skadekrav kr 35 650.

– Vår saksbehandler gjorde et søk på Finn.no og fant ut at tilsvarende veske lå ute til salgs, på samme adresse. Kunden erkjente til slutt at vesken ikke hadde blitt stjålet, og dermed sådde vi også tvil om også diamantringen og øredobbene var stjålet, sier Roy-André Sørheim Lyngby, leder for utredning i Fremtind.

Forsikringskunden ble politianmeldt. Hen endte opp med å bli dømt til 15 dagers betinget fengsel, og fikk i tillegg en bot på 15.000 kroner. Den domfelte er også naturligvis uønsket som kunde i Fremtind for all fremtid.


Politianmelder alt som oppdages

– Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle. Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer kundene våre. Derfor politianmelder vi alle svindelforsøk vi oppdager, sier Lyngbø.

I dommen fra tingretten står det:

«Det taler for streng straff at forsikringsordninger bygger på tillit og finansieres av et fellesskap. Forsikringsbedrageri er også vanskelig å avdekke. De utgjør et betydelig samfunnsproblem og fører til at forsikringsutgiftene for allmennheten blir større enn de burde ha vært. Allmennpreventive hensyn veier derfor tungt og det er nødvendig med en følbar reaksjon for at straffen skal virke avskrekkende»

Fremtind opplever at politiet prioriterer svindelsaker høyere enn før. Det gjør at flere får strafferettslig pålegg som bot og fengsel.


Vil få folk til å tenke seg om

– Når vi politianmelder alle svindelforsøk håper vi å skape en preventiv effekt. Vi tror det vil få folk til å tenke seg om en ekstra gang før de gjør seg til kriminelle, ofte for relativt små beløp. For de som blir domfelt er konsekvensene store, men det er rettferdig for majoriteten som ikke jukser, sier Lyngbø.

Fremtind avdekker forsikringssvindel for om lag 75 millioner kroner hvert år. I snitt ligger svindelsakene på livsforsikring på millionbeløp, mens tilfellene innenfor skadeforsikring ligger på rundt 200 000 kroner.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle.
Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle.
Last ned bilde
Leder for utredning i Fremtind, Roy-André Sørheim Lyngbø.
Leder for utredning i Fremtind, Roy-André Sørheim Lyngbø.
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind
Fremtind
Postboks 778 Sentrum
0106 Oslo

http://www.fremtind.no

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Fremtind Forsikring eier Fremtind Service. Fremtind Service er Norges største AutoPass-utsteder med 750 000 AutoPass-kunder. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Følg pressemeldinger fra Fremtind

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom