Mel-streik avverget – Enighet i lastebiloppgjøret

Onsdag 28. oktober ca to timer på overtid kom Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet til enighet med NLF og NHO Transport & logistikk. Streik er dermed avverget.

Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg

I streikeuttaket var det kjøring av bulk-gods som mel, gass, glass og betong og stykk-gods som blant annet omfatter kjøring ut til butikker.

Forhandlingsleder i Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger er fornøyd med at partene kom til enighet.

- Vi er fornøyd med at vi fant en løsning som gjør at vi unngår streik. Vi har fått gjennomslag for en heving av minstelønnssatsene og et tillegg til alle på 2 kr. I sum er dette et resultat vi kan anbefale for medlemmene våre, uttaler forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger.

Et flertall av forhandlingsdelegasjonen anbefaler oppgjøret.Nå skal forhandlingsresultatet ut på uravstemning til medlemmene i Yrkestrafikkforbundet og Fellesforbundet 12. november. Dersom forslaget får flertall blant den samlede medlemsmassen er oppgjøret godkjent.

Her er meklingsresultatet:

- Det gis et generelt tillegg på kr. 0,50 per time til alle innenfor overenskomstområdet fra 1. april 2020

- Det gis et «Godsbransje-tillegg» på kr. 1,50 per time til alle innenfor overenskomstområdet fra 1. april 2020

- Minstelønnssatsen for faglærte og ufaglærte for 0-3 års (37,5 timers uke) heves med kr 6,30 fra 1. oktober. Det samme gjelder 3- og 6-års satsene.

- For langtransport heves satsen for produktiv tid med kr 6,30 til kr 115,41. Passiv sats settes til 43%.

- Matpengesatsen heves til kr. 90,-

Det skal nedsettes to partssammensatte utvalg. Et utvalg på langtransport som skal se på avlønningen for langtransportsjåfører. Et kompetanseutvalg som blant annet skal klarlegge bransjens spesifikke kompetansebehov.

Sykepenger skal forskutteres for alle i bedrifter hvor det gjøres for noen grupper.

Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har 12.000 medlemmer i transportbransjen og er blant annet det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge.

Vi har over 400 tillitsvalgte rundt om i landet og har medlemmer innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering.

Korrigering - Får ikke gått på do i arbeidstiden18.11.2020 07:00:01 CETPressemelding