Mekling på NR-avtalen har startet

Mandag formiddag startet meklingen på NR-avtalen hos Riksmekleren i Oslo. Det er satt av to dager til meklingen. SAFE har varslet om plassfratredelse for 519 medlemmer på overenskomsten for flyttbare innretninger samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk kontinentalsokkel. Hvis meklingen på avtalen ikke kommer i mål innen midnatt tirsdag 28. juni, blir det streik.

Foto: Gro Gullhaug SAFE

– Ved oppstart av meklingen var det god stemning i SAFE sin delegasjon. Alle i forhandlingsutvalget er innstilte på å få til en god mekling, med et resultat som medlemmene våre kan være fornøyd med. Om man ikke skulle komme til enighet innen fristen, blir det streik, sier forbundsleder Hilde-Marit Rysst.

SAFE og Norges Rederiforbund kom ikke til enighet under årets hovedoppgjør i Oslo den 19. mai. SAFE har varslet om plassfratredelse for 519 medlemmer på overenskomsten for flyttbare innretninger samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk kontinentalsokkel.

Edvard Os er oppnevnt som mekler. Under meklingen er partene underlagt taushetsplikt. Det er bare riksmekleren som kan uttale seg om meklingens gang.

Foto: Gro Gullhaug SAFE