Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2020: Fire av ti 13-18-åringer har sett skremmende eller voldelig innhold på nett
– Barn og unge forholder seg daglig til hundrevis av innlegg, nyhetssaker, bilder, film og kommentarer i ulike digitale kanaler. Barn og medier-undersøkelsen viser at mange eksponeres for innhold som kan være skadelig. Medietilsynet er opptatt av hvordan de unges kritiske medieforståelse kan styrkes, slik at de rustes til å ta gode valg, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Halvparten av alle 13-18-årige jenter har sett innhold relatert til å bli svært tynn
Medietilsynet har også spurt 13-18-åringene om de har sett innhold eller diskusjoner i digitale kanaler som handler om måter å bli svært tynn på. Mer enn tre av ti bekrefter at de har sett slikt innhold.
Flere jenter enn gutter svarer at de har sett innhold eller diskusjoner om skremmende eller voldelige bilder og hatmeldinger på nett. Den samme kjønnsforskjellen gjelder innhold relatert til det å være svært tynn.
– Blant jenter i alderen 13-18 år har så mange som halvparten sett denne type innhold eller diskusjoner på nett. Det er alarmerende, sier Velsand.
Medietilsynet ønsker en nasjonal strategi
Medietilsynet er opptatt av at arbeidet med å utvikle barn og unges kritiske medieforståelse både må styrkes og koordineres.
– Selv om det er mange positive sider med digital aktivitet, er det også betydelige utfordringer. Det gjelder for eksempel digital mobbing, kommersielt press, kroppspress og eksponering for skadelig innhold. Medietilsynet mener det er på tide med en nasjonal strategi på området barn og medier. Mange aktører må bidra i arbeidet med å trygge barn og unge på nett, og vi mener det er viktig at innsatsen samordnes, sier Velsand.
Medietilsynet peker også på at plattformene som tilbyr sosiale medier må ta ansvar.
– Disse aktørene må forholde seg til at unge barn bruker deres tjenester, og gjøre sitt for å bidra til at barna ikke eksponeres for skadelig innhold, sier Velsand.
Omfattende undersøkelse om norske barn og unges mediehverdag
Medietilsynet har siden 2006 samlet inn data om barn og unges mediehverdag gjennom Barn og medier-undersøkelsen, som gjennomføres annethvert år. Nå er altså de første tallene fra 2020-undersøkelsen klare. I årets undersøkelse har til sammen cirka 3.400 9-18-åringer fra 51 skoler over hele landet deltatt.
– Barn og medier-undersøkelsen gjør at vi kan følge utviklingen i de unges medievaner over tid. Det er viktig for å forstå hva som skjer og for å kunne utvikle tiltak som bidrar til å styrke den kritiske medieforståelsen blant barn og unge, sier Mari Velsand.
Medietilsynet legger frem første delrapport fra Barn og medier 2020 tirsdag 11. februar på Mesh i Oslo i anledning den internasjonale «Safer Internet Day». Arrangementet strømmes.
Andel norske 13-18-åringer som én eller flere ganger har sett innhold eller diskusjoner der folk snakker om eller viser noe av følgende (i løpet av det siste året)
- 43 prosent har sett skremmende eller voldelig innhold eller diskusjoner, for eksempel kan det gjelde noen som skader andre mennesker eller dyr
- 43 prosent har sett hatmeldinger eller diskusjoner som angriper bestemte grupper eller enkeltpersoner
- 34 prosent har sett innhold eller diskusjoner som handler om måter å være svært tynn på
- 30 prosent har sett innhold eller diskusjoner relatert til måter å skade seg selv fysisk på
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom