Medietilsynet støtter forbud mot målrettet markedsføring mot unge
Medietilsynet støtter i hovedsak Personvernkommisjonens anbefalinger i utredningen «Ditt personvern – vårt felles ansvar», som ble lagt fram i fjor høst.
– Kommisjonen har levert en både viktig og ambisiøs utredning. I Medietilsynets høringssvar trekker vi særlig frem det solide arbeidet som er gjort for å involvere barn og unge i spørsmålene knyttet til deres eget personvern, sier Velsand.
Medietilsynet støtter ikke et generelt forbud mot målrettet markedsføring
Et generelt forbud mot målrettet markedsføring drøftes i Personvernkommisjonens utredning, og flertallet ønsker at dette skal utredes.
Kommisjonens mindretall peker på at sporing og utvelgelse av innhold og markedsføring har positive sider og at det er mulig med en ansvarlig databehandling. Mindretallet mener også at et forbud er uforholdsmessig og kan få negative konsekvenser for medienes finansieringsevne i konkurranse med globale aktører.
– Medietilsynet støtter mindretallet. Det må bli slutt på den uansvarlige og uønskede sporingen, men vi mener at en bedre håndheving av eksisterende og nye europeiske regelverk er det viktigste virkemiddelet mot dette, sier Mari Velsand.
Medietilsynet mener Norge bør innføre en elektronisk ID – helst basert på en felles europeisk standard. – Hvis alle må verifisere sin egen alder når de oppretter en profil i sosiale medier, er det mer sannsynlig at mindreårige slipper den målrettede markedsføringen, sier Velsand.
Medietilsynet ønsker at reglene for å beskytte barn og unge blir revidert
Personvernkommisjonen foreslår å nedsette et lovutvalg for å gjennomgå og foreslå endringer i regelverket for å beskytte barn og unge i digitale flater. Medietilsynet støtter dette forslaget, og ber i sitt høringssvar om at et slikt arbeid blir prioritert. Her vises det også til EUs nye regelverk for digitale tjenester (DSA), som blant annet medfører forbud mot målrettet markedsføring rettet mot mindreårige.
Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2022 viser at halvparten av alle 9-åringer er på sosiale medier, og fra 13 års alder har tilnærmet alle tilgang til slike tjenester.
Undersøkelsen viser også at tre av ti 13–18-åringer har sett slåsskamper eller planlegging av slåsskamper og salg av alkohol på nett det siste året og over halvparten av 13–18-åringene har fått reklame for produkter for å gå ned i vekt og for å få større muskler.
– Medietilsynet mener norske myndigheter bør stille tydeligere krav til de store globale aktørene om å ta ansvar for mindreårige brukere. En gjennomgang av regelverket som skal beskytte barn og unge, kan gjøre dette enklere, sier Velsand.
Les Medietilsynets høringssvar til Personvernkommisjonens utredning her
De viktigste anbefalingene fra Medietilsynet
- Medietilsynet støtter Personvernkommisjonens forslag om at det bør utarbeides en nasjonal personvernpolitikk, som særlig har oppmerksomhet rettet mot sårbare grupper som barn og unge.
- Medietilsynet støtter forslaget om å nedsette et lovutvalg for å gjennomgå og foreslå endringer i regelverk for å beskytte barn og unge i digitale flater.
- Medietilsynet støtter tiltaksforslagene for å beskytte elever mot kommersiell utnyttelse av deres persondata og eksponering av reklame på skolens digitale verktøy.
- Medietilsynet støtter forslaget om at skolen må styrke opplæringen i personvern som en grunnleggende menneskerettighet, og understreker at det er viktig å starte personvernopplæringen i tidlig barneskolealder.
- Medietilsynet mener DSA styrker norske brukeres personvern, blant annet ved at manipulerende design blir forbudt. Medietilsynet anbefaler at det legges til rette for et effektivt tilsyn og håndheving av DSA i Norge.
- Medietilsynet støtter et forbud mot målrettet (atferdsbasert) markedsføring mot mindreårige, men ikke et generelt forbud. Medietilsynet mener mange av utfordringene med målrettet markedsføring kan løses gjennom en effektiv håndheving og god utnyttelse av europeiske regelverk.
- Medietilsynet mener det er problematisk å overlate alle sider av regulering og beskyttelse av barn til foreldrene. Norge bør stille tydeligere krav til de store globale aktørene, slik at de tar ansvar for mindreårige brukere.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom