Medietilsynet skal for første gang sjekke om TV 2 innfrir som allmennkringkaster
Avtalen, som ble inngått i september 2018, innebærer at TV 2 får dekket nettokostnader på inntil 135 millioner kroner årlig i fem år for å levere blant annet daglige nyhetssendinger, norskspråklige barneprogram og norsk film og tv-drama. Avtalen trådte i kraft 1. januar 2019, og varer frem til 31. desember 2023.
TV 2s kompensasjon for 2019 fastsettes av Medietilsynet i juni
Medietilsynet skal årlig vurdere om TV 2 overholder sine forpliktelser i avtalen. Dette omfatter å undersøke både om innholdskravene oppfylles og å sikre at kompensasjonen ikke overstiger nettokostnadene for å levere allmennkringkastingsinnholdet.TV 2 kan ikke benytte den offentlige støtten til å finansiere tv-kanalens øvrige virksomhet.
– TV 2 fikk utbetalt kompensasjon i etterkant av hvert kvartal i 2019, men den endelige summen for 2019 blir først fastsatt i juni, etter at Medietilsynet har vurdert hvordan TV 2 har oppfylt sine forpliktelser, sier Velsand.
Medietilsynet kan gi sanksjoner ved brudd
Dersom kontrollen skulle vise at TV 2 har fått utbetalt for mye i kompensasjon, kan Medietilsynet kreve tilbakebetaling eller redusere neste utbetaling.
Medietilsynet kan gi sanksjoner etter kringkastingsloven dersom forpliktelsene i avtalen brytes, og kan også redusere kompensasjonen. Sanksjonsmidler som kan brukes er advarsel, overtredelsesgebyr (engangsbeløp) og tvangsmulkt (som engangsbeløp eller som løpende mulkt).
Medietilsynet fører også tilsyn med NRK
Hvert år fører Medietilsynet tilsyn med den offentlige allmennkringkasteren NRK. I år vil vi altså føre tilsyn med to allmennkringkastere; NRK og TV 2.
NRK har et bredt og omfattende samfunnsoppdrag, og skal være til stede på alle viktige medieplattformer for å nå bredest mulig ut med sitt samlede tilbud. Fra og med 1. januar i år finansieres NRK over statsbudsjettet etter at lisensordningen ble avviklet i fjor. Det er Medietilsynet som overfører pengene til NRK.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom