Medietilsynet om ny ytringsfrihetskommisjon: – Positivt at ytringsfrihetsspørsmål løftes fram
Den forrige Ytringsfrihetskommisjonen la fram sin utredning i 1999. Nå nedsetter kulturministeren altså en ny ytringsfrihetskommisjon, som skal levere sin rapport til Kulturdepartementet innen utløpet av 2021. Hvem som skal sitte i kommisjonen blir klart på nyåret.
Kommisjonen skal se på tiltak for å få flere med i samfunnsdebatten
Med utgangspunkt i Grunnlovens § 100 skal Ytringsfrihetskommisjonen utrede de sosiale, teknologiske, juridiske og økonomiske rammene for ytringsfrihet i dagens samfunn. I tillegg til kartlegging og informasjonsinnhenting, skal kommisjonen vurdere ulike tiltak for å fremme en åpen og opplyst offentlig samtale.
Kommisjonen skal blant annet se på tiltak for å fremme bred deltakelse i samfunnsdebatten og kritisk medieforståelse i befolkningen.
– Fra Medietilsynets undersøkelse om kritisk medieforståelse vet vi at det er få som diskuterer politikk og samfunnsspørsmål i media, selv om de er interessert. Derfor er det bra å få sett nærmere på hva som skal til for å få flere til å delta i debatten, sier Velsand.
Plattformenes rolle skal under lupen
Tiltak mot desinformasjon og mot spredning av ulovlige og skadelige ytringer i sosiale medier og behovet for å avklare plattformenes rolle og ansvar står også på oppgavelisten for den nye kommisjonen. Regjeringen ønsker dessuten at kommisjonen skal drøfte de redaktørstyrte journalistiske medienes rolle og hvordan distribusjon i digitale kanaler påvirker rammebetingelsene for kvalitetsjournalistikken.
– Vi lever i en tid der alle kan mene noe på nett, ofte gjennom sosiale medier. Det er positivt for ytringsfriheten. Men samtidig vet vi at sosiale medier også er en arena der usann informasjon deles. Derfor må befolkningens kritiske medieforståelse styrkes, slik at vi lettere kan skille mellom sann og usann informasjon. Samtidig er det viktig å anerkjenne at de redaktørstyrte mediene spiller en svært viktig rolle for en åpen og opplyst offentlig samtale, sier Velsand.
Medietilsynet er også glad for at de internasjonale plattformenes rolle skal under lupen.
– Det er bra at kommisjonen skal se på plattformenes rolle og rettslige ansvar. Dette er vanskelige, men viktige problemstillinger, sier Velsand.
Her kan du lese mer om regjeringens planer for den nye kommisjonen.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom