Medietilsynet med ny status for avsendermangfoldet: Eierkonsentrasjonen i avismarkedet øker

Norge har et solid mangfold av redaktørstyrte journalistiske medier, både lokalt og nasjonalt, konkluderer Medietilsynets status for avsendermangfoldet i det norske mediemarkedet. Men eierkonsentrasjonen i avismarkedet øker: Schibsted, Amedia og Polaris kontrollerte 70,7 prosent av det totale opplaget i 2019, mot 66,5 prosent i 2018. Det er en økning på 4,2 prosentpoeng for de tre store konsernene.
– Når en stadig større andel av opplaget kontrolleres av de største aktørene, er det viktig at avisene beholder sin egenart. Ellers kan økt konsolidering få negative konsekvenser for mediemangfoldet, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Stabilt og bredt avsendermangfold
Norge har 293 aviser, som er en økning på to aviser fra 2018 til 2019. I lokalradiomarkedet er det 432 innholdskonsesjoner, 37 nye konsesjoner i 2020. Det var ingen endringer i antall riksdekkende tv-kanaler fra 2019 til 2020, mens det i 2019 ble registrert sju nye lokal-tv-stasjoner i Norge. Tre av disse inngår i lokalavisenes digitale tilbud.
– Tallene viser at Norge har et bredt og stabilt avsendermangfold. Det er en vesentlig infrastruktur for den demokratiske samtalen og en åpen og opplyst offentlig debatt, sier Velsand.
Permitteringer og oppsigelser under koronapandemien
Både i lokalradio, fagpresse og i avisbransjen har det vært permitteringer og oppsigelser under koronapandemien. Tall fra bransjeorganisasjonene anslår knappe 170 permitterte årsverk ved utgangen av august, og cirka 60 oppsagte årsverk i perioden fra april til august.
– Det blir viktig å følge med på bemanningssituasjonen i mediene videre framover. Dersom den redaksjonelle kraften svekkes betydelig, kan det gå utover bredden, dybden og kvaliteten i det journalistiske produktet, og dermed redusere mediemangfoldet, sier Velsand.
Fagpublikasjoner inkludert i Mediemangfoldsregnskapet for første gang
For første gang er data om fagpressen inkludert i Medietilsynets rapport om avsendermangfold. Disse publikasjonene inkluderes nå også i Mediedatabasen, som inneholder informasjon om aktørene i det norske mediemarkedet.
– Bredde- og nisjemediene utfyller hverandre, og bidrar på hver sin måte til mediemangfoldet i Norge. Når vi nå har fått med informasjon også om fagpublikasjonene, blir bildet av avsendermangfoldet i Norge mer komplett, sier Velsand.
Her kan du lese mer om Mediedatabasen.
Om rapporten
Rapporten om avsendermangfoldet i norske medier er en del av Mediemangfoldsregnskapet, som utarbeides av Medietilsynet. Mediemangfoldsregnskapet kartlegger mediemangfold langs tre dimensjoner: Avsender, bruk og innhold.
Avsendermangfoldet i det norske mediemarkedet:
- Utviklingen i antall medietilbydere er stabil, men avismarkedet konsolideres ytterligere. Ved utgangen av 2019 hadde de tre største eierne i avismarkedet økt sin andel av totalopplaget med 4,2 prosentpoeng fra 2018.
- Lokal-tv blir i økende grad en del av lokalavisenes digitale tilbud. Tre nye nett-tv-konsesjoner er gitt til lokalaviser i 2020.
- Det ble utstedt fem nye DAB-konsesjoner til lokalradioaktører i 2020. Det er også tildelt 37 nye innholdskonsesjoner i år. Majoriteten av de nye konsesjonene gikk til andre enn de tre største eierselskapene i radiomarkedet, noe som øker avsendermangfoldet.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Ti nye aviser får produksjonstilskudd31.10.2025 12:30:11 CET | Pressemelding
Ti nye aviser får produksjonstilskudd når Medietilsynet har fordelt årets bevilgning på drøyt 440 millioner kroner. Syv av disse er lokalaviser.
Framleis låg lønnsemd for norske aviser og tv – medan nasjonal radio held fram med å auka lønnsemda30.10.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Låg lønnsemd pregar store delar av mediebransjen. Unntaket er kommersiell riksdekkjande radio, som har rekordgode resultat. Det viser rapporten til Medietilsynet «Norsk medieøkonomi 2020-2024».
Medietilsynets høringssvar om forslag til lov om aldersgrenser i sosiale medier24.10.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens initiativ til å gjennomføre lovendringer som reduserer risikoen som bruk av sosiale medier kan ha for barn og unge, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Ber foreldre være aktive i møte med barnas sosiale medier22.10.2025 08:37:04 CEST | Pressemelding
Kriminelle rekrutterer barn ned i 12-årsalderen via sosiale medier. Ni av ti norske 12-åringer har tilgang på ett eller flere sosiale medier. Her er Medietilsynets og Nettpatruljens råd til bekymrede foreldre.
Hard kamp om innovasjonsstøtte til media20.10.2025 13:47:25 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele nær 24 millionar kroner i innovasjonsstøtte i år. Da søknadsfristen gjekk ut før helga, hadde 87 søknadar kome inn, med ønske om til saman meir enn det dobbelte – nær 60 millionar kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
