Medietilsynet: – Kompensasjonsordning er viktig for medienes samfunnskritiske rolle
– Redaktørstyrte medier har en svært viktig rolle i en krisesituasjon, både når det gjelder å formidle informasjon, stille kritiske spørsmål og sørge for at ulike synspunkt og vurderinger kommer fram. For å sikre at mediene kan gjøre sin viktige jobb både under krisen og etterpå, er det viktig at de ikke må permittere journalister på grunn av fallet i annonseinntektene. Forslaget om en egen kompensasjonsordning for mediene bidrar forhåpentlig til at journalistene kan holdes i jobb, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Medietilsynet legger opp til en smidig søknadsprosess
Den foreslåtte kompensasjonsordningen omfatter alle redaktørstyrte medier. Lokale og regionale medier kan få støtte dersom de har hatt et omsetningsfall på minst 15 prosent i perioden fra 1. mars til og med 15. juni i år målt mot samme periode i fjor. For øvrige medier er grensen satt til 20 prosent omsetningsfall. Medietilsynet skal forvalte den nye ordningen.
– Vi legger opp til en rask og effektiv søknadsbehandling, slik at utbetaling kan skje snarest mulig etter at søknadene er levert. Medietilsynet kommer med nærmere informasjon om søknadsprosessen så snart som mulig, sier Velsand.
Mediene kan få kompensert inntil 60 prosent av omsetningsfall
Forslaget regjeringen nå har lagt fram, innebærer at mediene kan få kompensert inntil 60 prosent av omsetningsfallet for perioden fra 1. mars til og med 15. juni. Støtten er begrenset oppad til 15 millioner kroner per virksomhet. Kompensasjonen skal justeres for eventuelle permitteringer av journalister og innsparinger/støtte fra andre korona-tiltak. Regjeringen legger opp til at medier som har fått støtte fra den generelle kontantstøtteordningen for bedrifter også kan få støtte fra den midlertidige kompensasjonsordningen, men det blir da gjort en avkortning for dem som har fått annen støtte i forbindelse med korona-utbruddet.
Forslaget til kompensasjonsordning skal nå på høring, og må også godkjennes av ESA (EFTAs overvåkningsorgan).
Mediene taper cirka 930 millioner kroner i inntekter
Tidligere beregninger fra Medietilsynet viser at mediene ligger an til å tape inntekter på om lag 930 millioner kroner i perioden mars til mai i år, målt mot samme periode i 2019. Lokalradioene rammes hardest av inntektsbortfall relatert til korona-situasjonen, viser tallene fra Medietilsynet. Totalt er det anslått et inntektsbortfall for lokalradioene på knappe 33 prosent i perioden mars-mai i år mot samme tid i fjor. Beregningene viser videre at avisene samlet taper vel 500 millioner kroner, noe som utgjør et inntektsbortfall på cirka 17 prosent. For nasjonale tv- og radiokringkastere anslås tapet på vel 18 prosent (cirka 360 millioner kroner) og for fagtidsskriftene cirka 18 prosent (vel 50 millioner kroner).
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom