Medietilsynet har signert felleserklæring om trygg digital hverdag for barn og unge
Felleserklæringen ble signert på et møte i regi av Barneombudet 12. februar. Som en del av erklæringen har de som signerte den forpliktet seg til å gjennomføre konkrete tiltak i løpet av dette året.
– Barn og medier er en viktig del av Medietilsynets arbeid med kritisk medieforståelse, som er et sentralt satsingsområde for oss. Vi jobber kontinuerlig både med å utvikle innsikt, råd og verktøy, både for barn og foreldre, sier Velsand.
Disse tiltakene skal Medietilsynet gjennomføre i 2020
• Bidra til økt innsikt og kompetanse gjennom den nasjonale Barn og medier- undersøkelsen.
• Utvikle et læringsopplegg om algoritmer, bildemanipulering og kildekritikk for å styrke unges kritiske medieforståelse og deres evne til å vurdere innhold i medier
• Utvikle et samtaleverktøy for familier for å styrke kommunikasjon mellom foreldre og barn om nettrelaterte problemstillinger
Medietilsynet ønsker en nasjonal strategi
Medietilsynet er i likhet med Barneombudet opptatt av at arbeidet med å utvikle barn og unges kritiske medieforståelse både må styrkes og koordineres.
– Vi mener det nå er på tide med en nasjonal strategi på området barn og medier. Selv om det er mange positive sider med barns digitale liv, er det også utfordringer vi må ta på alvor. Det gjelder for eksempel digital mobbing, kommersielt press, kroppspress og eksponering for skadelig innhold. Her bør innsatsen både styrkes og koordineres, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet deler kunnskap om dataspill11.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet samler voksne som jobber med barn og ungdom til seminar om hvordan dataspill kan bli en mer inkluderende arena.
Medietilsynet ga seks advarsler for regelbrudd i fjor27.2.2024 12:33:04 CET | Pressemelding
Medietilsynet ga seks advarsler for brudd på regelverket i 2023. Fem av advarslene gjaldt brudd på reglene for reklame, sponsing og produktplassering.
Forordningen for digitale tjenester (DSA) håndheves i EU fra lørdag16.2.2024 09:51:49 CET | Pressemelding
Et nytt europeisk regelverk iverksettes nå for å sørge for mer demokratisk kontroll over sosiale medier og andre internett-tjenester. Fra 17. februar håndheves DSA i EU, mens det foreløpig ikke er avklart når regelverket blir en del av norsk lov.
Samiske aviser kan søke om over 42 millioner kroner15.2.2024 08:36:02 CET | Pressemelding
Medietilsynet åpner nå for årets søknader om støtte til samiske aviser og samiskspråklige avissider. I år skal det fordeles 42,7 millioner kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom