Medietilsynet fordeler fire millioner kroner til forskning på medier og dataspill

De fire millioner kronene blir fordelt på tolv forskningsprosjekter og seks masteroppgaver. I tillegg får ett prosjekt 250 000 kroner fra regjeringens handlingsplan mot spilleproblemer. Medietilsynet fikk totalt 39 søknader.
Forskning på mediemangfold og kritisk medieforståelse prioriteres
– Vi fikk inn mange gode søknader, og har fordelt midler til en rekke spennende forskningsprosjekter som vi mener kan gi oss verdifull innsikt om ulike problemstillinger relatert til kritisk medieforståelse og mediemangfold, sier Velsand.
En av dem som får støtte, er forsker Cristina Archetti fra Universitetet i Oslo. Hun får 650 000 kroner for å undersøke hvordan innvandrere ble fremstilt i den norske mediedekningen under covid-19-pandemien, og hvordan denne framstillingen kan ha påvirket innvandrernes integrering. Forsker Taina Bucher, også fra Universitetet i Oslo, får 560 000 kroner for å se nærmere på unge menneskers kritiske medieforståelse knyttet til bruk av sosiale medier gjennom prosjektet «Den overvåkende borger i plattformsamfunnet».
– Fordi det i dag stilles store krav til den enkelte mediebruker, er god kritisk medieforståelse avgjørende for folks evne til å delta i den offentlige samtalen. Et sterkt mediemangfold er også en forutsetning for et velfungerende demokrati, der de redaktørstyrte journalistiske mediene er særlige viktige, sier Velsand.
Skal se om spillmekanismer i Fortnite øker risikoen for problemspilling
Medietilsynet fordeler også midler til forskning på dataspill. Prosjektet «Fortnite, belønningsmekanismer og problematisk spilling» får 250 000 kroner. Dette er midler som er øremerket forskning på dataspill i regjeringens handlingsplan mot spilleproblemer. Forsker Beate Wold Hygen skal blant annet identifisere mulige spillmekanismer i Fortnite som øker risikoen for å utvikle problematisk spilling.
Totalt får fire prosjekter til sammen nær 1,3 millioner kroner for å forske på dataspill. Ett av prosjektene skal se på dataspillernes erfaringer med spillkulturen som politisk arena. Forsker Kristine Jørgensen får 340 000 kroner for å se på hvordan spill kan være et politisk medium, hvilke politiske strømninger som gjelder i spillkulturen og hvordan dette preger spill og samtalene rundt spill som kultur og sosial arena.
Les mer om medieforskning på Medietilsynets nettsider
Disse får medieforskningsmidler i 2022
Søker |
Tittel på prosjekt |
Innvilget beløp |
UNIVERSITETET I OSLO - Taina Bucher |
Den overvåkende borger i plattformsamfunnet |
560 000 |
HØGSKOLEN I INNLANDET - Olav Marius Øfsti |
Mangfold i det norske hjemmemarkedet for film |
200 000 |
UNIVERSITETET I AGDER - Martin Engebretsen |
Helserådgivning i sosiale medier: Nye praksiser, nye muligheter, nye utfordringer |
480 000 |
UNIVERSITETET I BERGEN - Kristine Jørgensen |
Dataspilleres erfaringer med spillkulturen som politisk arena |
340 000 |
NTNU SAMFUNNSFORSKNING - Beate Hygen |
Fortnite, belønningsmekanismer og problematisk spilling |
250 000 |
UNIVERSITETET I OSLO - Joakim Johansen Østby |
Skeive spillutviklere og spillere: en studie av hvordan spillutvikling, dataspilling og spillkulturen kan bidra til mangfold og inkludering av unge skeive i Norge |
230 000 |
NORDISKE MEDIEDAGER - Silje Hammersland |
Medieundersøkelsen 2022 |
250 000 |
SENTER FOR STUDIER AV HOLOCAUST OG LIVSSYNSMINORITETER - Birgitte P. Haanshuus |
Gammelt hat i nye medier: En studie av antisemittisme, mediepraksiser og uklare grenser i den digitale offentligheten |
120 000 |
HØGSKOLEN I VOLDA - Lars Julius Halvorsen |
Nisjemedienes bidrag til mediemangfoldet |
360 000 |
STIFTINGA VESTLANDSFORSKNING - Gilda Seddighi |
En inkluderende møteplass for dataspill: støtteaktørenes bidrag i regulering av dataspill |
449 000 |
UNIVERSITETET I STAVANGER - Helle Sjøvaag |
Norsk medieforskerkonferanse 2022 |
55 000 |
UNIVERSITETET I OSLO - Cristina Archetti |
Samlende eller splittende? Betydningen av medieframstillinger av innvandrere for integrering |
650 000 |
TROND IDÅS |
Sporene fra 22. juli-dekningen - 10 år etter |
135 000 |
MASTERGRADSSTIPENDIAT - Anne Jacobsen Rike |
Bruk av underholdningsmedier under koronapandemien |
26 000 |
MASTERGRADSSTIPENDIAT - Ina Hermansen Wister |
Kildekritikk, falske nyheter og deepfakes - En kvalitativ studie om hvordan mediemyndigheters undervisningsopplegg fungerer i videregående skole |
26 000 |
MASTERGRADSSTIPENDIAT - Henning Good |
Digital Frakobling - En kvalitativ studie av sosiale medier og produktivitet |
26 000 |
MASTERGRADSSTIPENDIAT - Beate Felde |
Facebookgruppers funksjon i Vindmøllekampen |
26 000 |
MASTERGRADSSTIPENDIAT - Mathilde Valvatne |
TikTok - den ultimate musikkplattformen? |
26 000 |
MASTERGRADSSTIPENDIAT - Constance Averlid |
Instagram, influencere og intimitet |
26 000 |
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
Nordisk Film Kino får advarsel av Medietilsynet for skremmende kinoreklame20.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt Nordisk Film Kino advarsel for å ha sendt skremmende kinoreklame før en film med aldersgrense seks år. Dette er første gang en kino får advarsel for brudd på bildeprogramloven.
Endringer i innovasjonsstøtte til mediene på høring12.3.2025 16:25:04 CET | Pressemelding
Forslag om endringer i ordningen for innovasjons- og utviklingstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier er nå sendt på høring.
Medietilsynet mener at TV 2 oppfyller lovkrav for distribusjon av VM7.3.2025 14:19:59 CET | Pressemelding
TV 2 oppfyller kravene i kringkastingsregelverket om bred distribusjon og vederlagsfri tilgang til VM ved distribusjon på TV 2 Direkte, mener Medietilsynet. Vurderingen er gjort som følge av avtaleforhandlingene mellom TV 2 og Telia, som gjør at en del seere ikke får tilgang til dette tilbudet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom