Medietilsynet fordeler fire millioner kroner til forskning på medier og dataspill
![Av de fire millioner kronene som Medietilsynet fordeler, skal nær 1,3 millioner kroner brukes til å forske på dataspill. Foto Medietilsynet](/data/images/00989/60d57d05-0ff0-4325-bea9-f5a5a387f1db-w_720.jpg)
De fire millioner kronene blir fordelt på tolv forskningsprosjekter og seks masteroppgaver. I tillegg får ett prosjekt 250 000 kroner fra regjeringens handlingsplan mot spilleproblemer. Medietilsynet fikk totalt 39 søknader.
Forskning på mediemangfold og kritisk medieforståelse prioriteres
– Vi fikk inn mange gode søknader, og har fordelt midler til en rekke spennende forskningsprosjekter som vi mener kan gi oss verdifull innsikt om ulike problemstillinger relatert til kritisk medieforståelse og mediemangfold, sier Velsand.
En av dem som får støtte, er forsker Cristina Archetti fra Universitetet i Oslo. Hun får 650 000 kroner for å undersøke hvordan innvandrere ble fremstilt i den norske mediedekningen under covid-19-pandemien, og hvordan denne framstillingen kan ha påvirket innvandrernes integrering. Forsker Taina Bucher, også fra Universitetet i Oslo, får 560 000 kroner for å se nærmere på unge menneskers kritiske medieforståelse knyttet til bruk av sosiale medier gjennom prosjektet «Den overvåkende borger i plattformsamfunnet».
– Fordi det i dag stilles store krav til den enkelte mediebruker, er god kritisk medieforståelse avgjørende for folks evne til å delta i den offentlige samtalen. Et sterkt mediemangfold er også en forutsetning for et velfungerende demokrati, der de redaktørstyrte journalistiske mediene er særlige viktige, sier Velsand.
Skal se om spillmekanismer i Fortnite øker risikoen for problemspilling
Medietilsynet fordeler også midler til forskning på dataspill. Prosjektet «Fortnite, belønningsmekanismer og problematisk spilling» får 250 000 kroner. Dette er midler som er øremerket forskning på dataspill i regjeringens handlingsplan mot spilleproblemer. Forsker Beate Wold Hygen skal blant annet identifisere mulige spillmekanismer i Fortnite som øker risikoen for å utvikle problematisk spilling.
Totalt får fire prosjekter til sammen nær 1,3 millioner kroner for å forske på dataspill. Ett av prosjektene skal se på dataspillernes erfaringer med spillkulturen som politisk arena. Forsker Kristine Jørgensen får 340 000 kroner for å se på hvordan spill kan være et politisk medium, hvilke politiske strømninger som gjelder i spillkulturen og hvordan dette preger spill og samtalene rundt spill som kultur og sosial arena.
Les mer om medieforskning på Medietilsynets nettsider
Disse får medieforskningsmidler i 2022
Søker |
Tittel på prosjekt |
Innvilget beløp |
UNIVERSITETET I OSLO - Taina Bucher |
Den overvåkende borger i plattformsamfunnet |
560 000 |
HØGSKOLEN I INNLANDET - Olav Marius Øfsti |
Mangfold i det norske hjemmemarkedet for film |
200 000 |
UNIVERSITETET I AGDER - Martin Engebretsen |
Helserådgivning i sosiale medier: Nye praksiser, nye muligheter, nye utfordringer |
480 000 |
UNIVERSITETET I BERGEN - Kristine Jørgensen |
Dataspilleres erfaringer med spillkulturen som politisk arena |
340 000 |
NTNU SAMFUNNSFORSKNING - Beate Hygen |
Fortnite, belønningsmekanismer og problematisk spilling |
250 000 |
UNIVERSITETET I OSLO - Joakim Johansen Østby |
Skeive spillutviklere og spillere: en studie av hvordan spillutvikling, dataspilling og spillkulturen kan bidra til mangfold og inkludering av unge skeive i Norge |
230 000 |
NORDISKE MEDIEDAGER - Silje Hammersland |
Medieundersøkelsen 2022 |
250 000 |
SENTER FOR STUDIER AV HOLOCAUST OG LIVSSYNSMINORITETER - Birgitte P. Haanshuus |
Gammelt hat i nye medier: En studie av antisemittisme, mediepraksiser og uklare grenser i den digitale offentligheten |
120 000 |
HØGSKOLEN I VOLDA - Lars Julius Halvorsen |
Nisjemedienes bidrag til mediemangfoldet |
360 000 |
STIFTINGA VESTLANDSFORSKNING - Gilda Seddighi |
En inkluderende møteplass for dataspill: støtteaktørenes bidrag i regulering av dataspill |
449 000 |
UNIVERSITETET I STAVANGER - Helle Sjøvaag |
Norsk medieforskerkonferanse 2022 |
55 000 |
UNIVERSITETET I OSLO - Cristina Archetti |
Samlende eller splittende? Betydningen av medieframstillinger av innvandrere for integrering |
650 000 |
TROND IDÅS |
Sporene fra 22. juli-dekningen - 10 år etter |
135 000 |
MASTERGRADSSTIPENDIAT - Anne Jacobsen Rike |
Bruk av underholdningsmedier under koronapandemien |
26 000 |
MASTERGRADSSTIPENDIAT - Ina Hermansen Wister |
Kildekritikk, falske nyheter og deepfakes - En kvalitativ studie om hvordan mediemyndigheters undervisningsopplegg fungerer i videregående skole |
26 000 |
MASTERGRADSSTIPENDIAT - Henning Good |
Digital Frakobling - En kvalitativ studie av sosiale medier og produktivitet |
26 000 |
MASTERGRADSSTIPENDIAT - Beate Felde |
Facebookgruppers funksjon i Vindmøllekampen |
26 000 |
MASTERGRADSSTIPENDIAT - Mathilde Valvatne |
TikTok - den ultimate musikkplattformen? |
26 000 |
MASTERGRADSSTIPENDIAT - Constance Averlid |
Instagram, influencere og intimitet |
26 000 |
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
![Av de fire millioner kronene som Medietilsynet fordeler, skal nær 1,3 millioner kroner brukes til å forske på dataspill. Foto Medietilsynet](/data/images/00989/60d57d05-0ff0-4325-bea9-f5a5a387f1db-w_240.jpg)
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Lav lønnsomhet for norske aviser i 20231.7.2024 05:50:00 CEST | Pressemelding
Publikum betalte mer for aviser i fjor enn noen gang tidligere, men det hjalp ikke på lønnsomheten. Annonseinntektene falt mer enn brukerinntektene økte, viser nye tall fra Medietilsynet.
TV 2 oppfylte alle krav som allmennkringkastar i 202327.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
TV 2 løyste oppdraget som kommersiell allmennkringkastar i tråd med krava i fjor og får full kompensasjon på 135 millionar kroner. Det er konklusjonen i tilsynsrapporten frå Medietilsynet.
NRK med to brot på oppdraget i fjor19.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
NRK oppfylte i det store og heile allmennkringkastingsoppdraget i 2023, men klarte ikkje krava om 25 prosent nynorsk og jamlege program for unge på samisk. Det viser tilsynsrapporten frå Medietilsynet.
Medietilsynet: Lotto-trekningen på NRK er ikke reklame18.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
NRKs sendinger med Norsk Tippings pengespill er ikke markedsføring, og er dermed lovlige. Det er Medietilsynets konklusjon etter å ha vurdert om Lotto-, Vikinglotto- og Extratrekningene er i strid med kringkastingsloven.
Millionar til prosjekt om KI i lokalaviser og nærradio11.6.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske lokalmedium vil lære meir om kunstig intelligens. Fleire får innovasjonsstøtte frå Medietilsynet til prosjekt som skal vurdere god bruk av KI.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom