Medieinnovasjon under koronakrisen: BI leder nytt forskningsprosjekt

Covid-19 har sendt nyhetsmediene ut i en berg- og dalbane. På den ene siden har publikum strømmet til mediene for å få informasjon og nyheter. På den andre siden har pandemien hatt dramatiske innvirkninger på annonseinntekter, noe som har ført til permitteringer og behov for krisepakker.
Prosjektet ‘Media Innovation Through the Corona Crisis (MICC) – how news media can build and implement innovation ability’ er tildelt 5 millioner kroner av Forskningsrådets program Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA). Det starter 1. desember 2020 og varer ut 2022.
Sammen med OsloMet, Høyskolen Kristiania, Medietilsynet, Kantar og Institutt for Journalistikk skal BI undersøke hvordan nyhetsmedier i større grad kan skape merverdi for seg selv, annonsører, publikum og samfunnet som helhet.
- Vår hypotese er at svaret ligger i nyhetsmedienes evne til å innovere, sier prosjektleder Mona Kristin Solvoll.
Det høres kanskje selvfølgelig ut, men faktum er at man innen innovasjonsstudier skiller mellom innovasjonsevne på den ene siden og innovasjonskapasitet på den andre.
- Fokuset har tradisjonelt vært på kapasitet til innovasjon, altså folk, teknologi og penger. Det spesielle med vårt forskningsprosjekt er at vi setter søkelys på evnen til å omsette disse ressursene til nye verdier som kunder vil betale for. Det handler om å skape og levere gode og konsistente kundeopplevelser og utvikle bedre forretningsmodeller, sier Solvoll.
Professor på BI og deltager i forskningsprosjektet Peder Inge Furseth trekker frem teknologiselskaper som et eksempel:
- Mange bedrifter er flinke til å øke kapasiteten for innovasjon, men det er først og fremst innovasjonsevnen som skaper verdi. Nokia hadde tusenvis med dyktige ingeniører og store økonomiske ressurser, men de ble likevel danket ut i innovasjonsmesterskapet med Apple, sier han.
- For bedrifter er det lettere å øke innovasjonskapasiteten enn innovasjonsevnen, men denne kapasiteten er lite verdt dersom evnen ikke er til stede. Bedriftene må kort sagt jobbe smartere med de ressursene de har, sier Furseth.
Konteksten til studiet er koronapandemien. I en krise opplever mange bedrifter en enorm endringsvilje, og innen kriseledelse går endringsvilje og innovasjonskraft ofte hånd i hånd. Under korona har mediehusene tatt i bruk ny teknologi og nye arbeidsmåter på en imponerende måte. Et sentralt spørsmål i studien er om medienes innovasjonsevne og endringsvilje vil vedvare også etter at pandemien er over.
Nøkkelord
Kontakter
Førsteamanuensis Mona Kristin Solvoll
Telefon: +4746410351
E-post: mona.k.solvoll@bi.no
Bilder

Om Handelshøyskolen BI
Handelshøyskolen BI er en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. BI var den første norske handelshøyskolen med trippel internasjonal akkreditering. Med ca 21.000 studenter er BI en av de største handelshøyskolene i Europa.
Følg pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Handelshøyskolen BI på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
A.Wilhelmsen-stiftelse (AWF) støtter internasjonale studenter med 3 millioner kroner gjennom stipendprogram14.5.2025 12:30:55 CEST | Pressemelding
AWF viderefører samarbeidet med BI for tre nye år og øker samtidig støtten til å dekke levekostnader for internasjonale studenter. Siden 2010 har AWF tildelt stipend til 30 akademiske talenter fra 23 nasjoner for å gjennomføre studier på BI.
Sporveien Trikken til topps i stor bærekraftundersøkelse7.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Norsk bærekraftbarometer 2025 viser at kundene mener Sporveien Trikken er best på bærekraft.
Norsk kundebarometer 2025: Vinmonopolet har landets mest fornøyde kunder7.5.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Tesla er den store taperen. Dette viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk kundebarometer (NKB) fra Handelshøyskolen BI, Barcode Intelligence og Norstat.
Anders Meldalen er ansatt som ny EVP Strategy, Governance and Finance ved BI25.4.2025 12:05:29 CEST | Pressemelding
Meldalen melder overgang fra SGP, en nyetablert etat underlagt Forsvarsdepartementet, til Handelshøyskolen BI. Fra 1. juni får han ansvaret for lede skolens enhet for virksomhetsstyring, strategi og økonomi.
DNB vinner Prognoseprisen30.1.2025 17:30:00 CET | Pressemelding
Hvert år deler Samfunnsøkonomisk forening og BI-forsker Genaro Succarat ut Prognoseprisen til den eller de som avgir de mest presise prognosene av norsk økonomi. Årets vinner er DNB for prognosene deres for 2023. Samfunnsøkonomisk analyse (SØA) og Norges Bank kommer på henholdsvis andre og tredje plass.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom