Medieinnovasjon under koronakrisen: BI leder nytt forskningsprosjekt
Covid-19 har sendt nyhetsmediene ut i en berg- og dalbane. På den ene siden har publikum strømmet til mediene for å få informasjon og nyheter. På den andre siden har pandemien hatt dramatiske innvirkninger på annonseinntekter, noe som har ført til permitteringer og behov for krisepakker.
Prosjektet ‘Media Innovation Through the Corona Crisis (MICC) – how news media can build and implement innovation ability’ er tildelt 5 millioner kroner av Forskningsrådets program Brukerstyrt innovasjonsarena (BIA). Det starter 1. desember 2020 og varer ut 2022.
Sammen med OsloMet, Høyskolen Kristiania, Medietilsynet, Kantar og Institutt for Journalistikk skal BI undersøke hvordan nyhetsmedier i større grad kan skape merverdi for seg selv, annonsører, publikum og samfunnet som helhet.
- Vår hypotese er at svaret ligger i nyhetsmedienes evne til å innovere, sier prosjektleder Mona Kristin Solvoll.
Det høres kanskje selvfølgelig ut, men faktum er at man innen innovasjonsstudier skiller mellom innovasjonsevne på den ene siden og innovasjonskapasitet på den andre.
- Fokuset har tradisjonelt vært på kapasitet til innovasjon, altså folk, teknologi og penger. Det spesielle med vårt forskningsprosjekt er at vi setter søkelys på evnen til å omsette disse ressursene til nye verdier som kunder vil betale for. Det handler om å skape og levere gode og konsistente kundeopplevelser og utvikle bedre forretningsmodeller, sier Solvoll.
Professor på BI og deltager i forskningsprosjektet Peder Inge Furseth trekker frem teknologiselskaper som et eksempel:
- Mange bedrifter er flinke til å øke kapasiteten for innovasjon, men det er først og fremst innovasjonsevnen som skaper verdi. Nokia hadde tusenvis med dyktige ingeniører og store økonomiske ressurser, men de ble likevel danket ut i innovasjonsmesterskapet med Apple, sier han.
- For bedrifter er det lettere å øke innovasjonskapasiteten enn innovasjonsevnen, men denne kapasiteten er lite verdt dersom evnen ikke er til stede. Bedriftene må kort sagt jobbe smartere med de ressursene de har, sier Furseth.
Konteksten til studiet er koronapandemien. I en krise opplever mange bedrifter en enorm endringsvilje, og innen kriseledelse går endringsvilje og innovasjonskraft ofte hånd i hånd. Under korona har mediehusene tatt i bruk ny teknologi og nye arbeidsmåter på en imponerende måte. Et sentralt spørsmål i studien er om medienes innovasjonsevne og endringsvilje vil vedvare også etter at pandemien er over.
Nøkkelord
Kontakter
Førsteamanuensis Mona Kristin Solvoll
Telefon: +4746410351
E-post: mona.k.solvoll@bi.no
Bilder
Om Handelshøyskolen BI
Handelshøyskolen BI er en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. BI var den første norske handelshøyskolen med trippel internasjonal akkreditering. Med ca 21.000 studenter er BI en av de største handelshøyskolene i Europa.
Følg pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Handelshøyskolen BI på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
Norges Bank bommet på valutaprognoser og satte opp renten for sent23.2.2024 10:24:19 CET | Pressemelding
Ifølge Norges Bank Watch 2024 var Norges Banks rentekommunikasjon effektiv, men Banken undervurderte inflasjonstrykket og overvurderte styrken til den norske kronen.
Prognosene i Nasjonalbudsjettet 2024 er rimelige10.10.2023 11:05:39 CEST | Pressemelding
Førsteamanuensis Genaro Sucarrat ved Handelshøyskolen BI og Sjefsstrateg Erica Dalstø ved Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) har evaluert prognosene i Nasjonalbudsjettet.
BIs Statsbudsjettseminar 20245.10.2023 10:59:30 CEST | Presseinvitasjon
Handelshøyskolen BI arrangerer tirsdag 10. oktober 2023 aktualitetsseminar om Statsbudsjettet for 2024. Redaksjonen inviteres til å delta.
Norsk Bærekraftbarometer 2023: Sporveien T-banen er best på bærekraft25.5.2023 09:45:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere sender Sporveien T-banen helt til topps i årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI.
Norsk Kundebarometer 2023: Vinmonopolet har landets mest fornøyde kunder3.5.2023 09:50:00 CEST | Pressemelding
Vinmonopolet leverer rekordsterkt og vinner Kundetilfredshetsprisen 2023. Det viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom