Mediehåndtering ved Avinors flyplasser i sommer

Viktig informasjon til redaksjonene om tilgjengelighet ved Avinors lufthavner i juli.

Avinor forventer en del køer i sommerukene, som kommunisert i tidligere  pressemeldinger

Som følge av dette er også medieinteressen svært høy, og vi har stor pågang fra journalister over hele landet. På grunn av kapasitet, smittevern og ferieavvikling vil Avinors pressevakt-team gjelder følgende ved våre største lufthavner:

• Det vil ikke bli gitt anledning til å filme/ta bilder bak sikkerhetskontrollen i helgene, da ID-kontoret er stengt (åpningstider og informasjon her)
  • For foto bak sikkerhetskontrollen i hverdager, må forespørselen komme til pressevakt eller lokal lufthavnledelse før kl. 12, slik at vi skal få godkjent dette i våre systemer. Det er kun besøkskort uten følge som blir godkjent, da kan man ferdes i passasjerområdene på avgang. Vi har ikke kapasitet til å følge media i områdene for passkontroll og/eller bagasje-/testhall.
  • Intervjuer: Avinor gir gjerne intervjuer i arbeidstiden dersom forespørsel kommer dagen før eller tidlig på formiddagen samme dag. Vi ber om forståelse for at ledelsen ikke alltid er tilgjengelig på kort varsel.
  • For intervjuer utenom arbeidstid gjøres dette unntaksvis og da spesielt ved større hendelser, eksempelvis ved ekstreme køer i sommer, og der Politi, flyselskap og/eller helse/kommune ikke er naturlige talspersoner.
  • Vi ber om at større mediehus forsøker å koordinere dekningen. Vi erfarer ofte at ulike redaksjoner fra samme mediehus ønsker separate intervjuer. Enkelte dager får vi opp mot fem henvendelser, om samme tematikk, fra samme mediehus.
  • Avinors pressevakt er hovedkontaktpunkt i Avinor: 918 15 614presse@avinor.no

Pressetelefoner til partnere
SAS: 64 81 88 00
Norwegian: 815 11 816