Maylen Rusti hjelper oss å finne "Balanse" i ny storslagen singel - ute i dag!

"Balanse" tar for seg eksistensielle spørsmål i en kraftfull og håpefull tone.
Foto: Anna Kova

«Balanse» er den nye singelen fra den bergenske popartisten Maylen Rusti som er ute i dag. Dette er en popballade om å finne tilbake til styrken iseg selv, når man følerseg tom og motløs. Den ble skrevet som en personlig oppmuntring, om følelser nok mange kan kjenne seg igjen i. «Av og til må man bare stoppe opp litt, puste - og sette én fot foran det andre.»Når livet ikke alltid går den veien man ønsker, er det viktig å se seg selv litt utenfra, og for artisten er dette en låt som setter det man strever med i et litt annet lys. «Man må slutte å se ned på seg selv, og kanskje er det bra å i blant være sin egen største fan.» Låten oppmuntrer til samhold og kjærlighet, og minner oss på at vi er bedre enn vi noen ganger tror.

Rusti er nå aktuell med ektefølte låter på morsmålet, og de to første singlene «Romeo & Julie» og «Sammen med Deg» har allerede blitt mottatt med stor iver, og vært i rotasjon på både P1 og P3.

Den nye singelen gir en ny dybde til Maylens låtunivers. I låten dykker hun dypere i materie; Hva er meningen med livet, hvem er man, og hvordan finner man riktig balanse på det hele? Selv om musikken tidvis er melankolsk, er det alltid det lystige og håpefulle som dominerer. Den dynamiske og optimistiske følelsen, gir assosiasjoner til Veronica Maggio, Niki & The Dove og Sondre Justad.

Rusti er oppvokst i Bergen, vestlandets, indierocken og regnets hovedstad, og dette har vært med på å forme henne som artist. Inspirert av musikkmiljøet der, begynte hun i ung alder å skrive egne låter. Oppdagelsen av musikken til Kings of Covenience, Ephemera og Sondre Lerche inspirerte henne til å startet med egen musikk.

Etter å ha studert musikk ved UiA, har Rusti de siste årene funnet et sterkt og produktivt samarbeid med sin tidligere medstudent, produsenten og multimusiker Henrik Hilmersen. Sammen har de produsert alle låtene til det nye albumet, og de har utviklet et sound som blander moderne pop-produksjoner med lekne retrovibber.

«Balanse» er til alle som kjenner på et noen ganger overveldende voksenliv:

–       Mange sliter med å stoppe opp og se sin egen situasjon litt utenfra, fordi dagene våre er fylt til randen av innhold, gjøremål og distraksjoner. Noen når nesten ikke å lytte til kroppen, mens andre lytter kanskje for mye. Jeg har en hverdag hvor jeg sjonglerer flere jobber, og er mye presset på tid. Noen ganger har jeg bare lyst å slippe alt jeg har i hendene, og rope! Da hjelper det å sette på denne sangen. Den gir meg litt perspektiv på hva som er viktig og ikke, forteller Maylen Rusti.