Maxus topper tabellen blant salget av store el-varebiler

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har publisert ferske salgstall fra bilåret 2022. Maxus topper tabellen som Norges mest solgte merke blant de store elektriske varebilene.
Hele varebil-rangen til Maxus.

2022 er tilbakelagt, og salgsstatistikken for fjoråret viser at Maxus går helt til topps i salget av store el-varebiler. De slo Ford på målstreken med en bil mer registrert.

Med el-varebilene e-Deliver 9 og EV80 leverte Maxus totalt 215 store varebiler i løpet av 2022. Dette tilsvarer en markedsandel på over 42% i dette segmentet.

Den elektriske andelen for store varebiler endte på 23,5%. Det er en økning på 62,4% for elektriske varebiler i dette segmentet sammenlignet med året før.

Totalt økte andelen for elektriske varebiler med 25% sammenlignet med 2021. Dette tilsvarer en elektrisk andel på 24,2% av totalmarked for varebiler.

Maksimal el-varebil

Bernhard Jahnsen, salgssjef i Maxus Norge, mener det er flere grunner til at Maxus topper tabellen for store elektriske varebiler. Han trekker frem komfort, leveringssituasjon, mange varianter og kvalitet som viktige faktorer til suksessen.

-Maxus har vært på det norske markedet med store elektriske varebiler siden slutten av 2018. Med e-Deliver 9 har vi fått uendelige muligheter til å dekke ethvert behov innenfor store elektriske varebiler. Markedet har ikke sett en elektrisk varebil i dette segmentet med så mange muligheter og med tilsvarende ytelser tidligere. E-Deliver 9 har den største batteripakken, noe som gir markedets beste rekkevidde i dette segmentet, kombinert med god nyttelast og hengervekt. Bilen har god komfort og høyt sikkerhetsnivå, dette har gjort at dette har blitt en foretrukket arbeidsplassen for mange, blant annet Posten, Bring, Ikea og flere. I tillegg har vi hele veien bestilt mye biler på bakgrunn av den europeiske satsningen til RSA for Maxus, som har bidratt til at vi har hatt en bedre leveringssituasjon enn de fleste konkurrentene.

Han legger til at e-Deliver 9 også er en svært fleksibel plattform, som gjør den egnet for mange ulike typer arbeid.

- e-Deliver 9 kan også leveres som ni seters personbil, 8-seters personbil med universell utforming med inntil 2 rullestolplasser og chassis med mulighet for tilpasning til plan og skap. Som chassis kan den leveres i to ulike lengder. E-Deliver 9 bygges om av lokale ombygningsfirmaer. Med andre ord er dette en plattform som kan skreddersys til svært mange ulike behov, sier Jahnsen.

e-Deliver 9 leveres med tre vareromstørrelser for kassebil 9,7 m3, 11 m3 og 13 m3, fire batteripakker (51,5kWh, 72kWh og 88,5kWt for kassebiler og 65kWh for chassis). Med chassis kan man tilpasse med plan i 2 lengder eller skap opptil 19m3 varerom.

Fra ukjent til bestselger

For fire år siden var Maxus et helt ukjent navn på det norske el-bilmarkedet. Det har likevel ikke tatt lang tid før Maxus har etablert seg som en solid aktør i elbil-bransjen, med blant annet Posten Norge som storkunde.

I dag tilbyr Maxus Norge landets bredeste sortiment av elektriske varebiler, med blant annet e-Deliver 9 og e-Deliver 3 i forskjellige varianter og Euniq5 varebil.

På personbilsiden har Maxus hatt stor suksess med 7-seteres Euniq5 og Euniq6. Nå i disse dager leveres de første eT90, som er Europas første elektriske pickup.

Om SAIC Maxus

SAIC Maxus (SAIC Maxus Automotive) er et person- varebilmerke som eies av det kinesiske selskapet SAIC Motors. SAIC Motor – eller Shanghai Automotive Industry Corporation – er produsenten og eieren bak SAIC Maxus person- og varebiler, og er Kinas største børsnoterte bilprodusent. I 2021 solgte de hele 5,8 millioner biler bare i Kina, og har hatt enorm vekst de siste årene. Selskapet ble grunnlagt i 1958, og har gått fra å være et tradisjonelt industriselskap til å bli en verdensomspennende leverandør av biler og mobilitetstjenester. På verdensbasis ruver SAIC Motors som den syvende største bilprodusenten, og kjennetegnes ved å være en fremoverlent produsent med fokus på utvikling og innovasjon.

SAIC Maxus ble grunnlagt i 2011, og har vært på det nordiske markedet siden 2018. Siden den gang hatt suksess i de nordiske landene, og er blant de mest solgte elektriske bilene i Norden. RSA er i dag importør av Maxus til Norge, Sverige, Danmark, Finland, Polen, Island, Tyskland, Færøyene og Grønland.

Hele varebil-rangen til Maxus.
Maxus e-Deliver 9
e-Deliver 9 range
Bernhard Jahnsen, salgssjef i Maxus Norge.