Maxus största märke på elektriska transportbilar i september

Under september blev Maxus det mest registrerade bilmärket för elektriska transportbilar i Sverige – och Maxus e-Deliver tog förstaplatsen med drygt 25 procent av segmentet elektriska skåpbilar.

Maxus är största elektriska transportbilsmärket i Sverige i september och otroligt spännande att vi som nykomlingar i Sverige får en sådan respons av marknaden vilket bekräftar att våra elbilar ligger helt rätt i tiden, säger Petter Nordesjö, VD RSA Sverige och Maxus Sverige. Det här är en milstolpe som vi bara kunnat uppnå tillsammans med våra fantastiska återförsäljare.

När september stängde och siffrorna presenterades från BIL Sweden visar uppstickaren Maxus att de är att räkna med när de lägger beslag på förstaplatsen för elektriska transportbilar med en marknadsandel på 25 procent. För helåret har Maxus, som startade sin försäljning på svenska marknaden 2020, en marknadsandel på 13 procent enligt statistik från BIL Sweden. Segmentet elektriska transportbilar är på stark frammarsch och har vuxit med drygt 90 procent jämfört med samma period föregående år.

- Få har sannolikt undgått att miljön är en våra mest aktuella frågor och där transportnäringen hela tiden får stå i skamvrån för en betydande del av CO2 -utsläppet. Viljan för omställning till minskade utsläpp är hög men utbudet har varit begränsat och samtidigt inte kunnat möta de behov som företagen haft. Allt fler upptäcker nu att Maxus med sitt breda utbud av elektriska transportbilar som Maxus e-Deliver 3 och Maxus e-Deliver 9 verkligen spänner över hela linjen av lätta lastbilar och även når upp till de höga krav företagen har när det gäller räckvidd, last och inte minst TCO, säger Petter Nordesjö VD för Maxus Sverige.

Maxus är ett helägt dotterbolag till SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), som tillverkar sju miljoner bilar årligen. Det gör företaget till Kinas största och världens sjunde största biltillverkare.

Generalagent för Maxus i Norden är RSA, Rutebileiernes Standardiserings Aksjeselskap, grundat 1936 med huvudkontor i Drammen, Norge. Utöver Maxus importerar RSA Suzuki och Isuzu. Företaget har en återförsäljarkedja i Norge med 11 anläggningar och ett eget reservdelslager på 11 000 m2.

För ytterligare information, kontakta Petter Nordesjö, 018-14 69 70, och läs mer på Maxus Sveriges webbplats.

info@maxus.se.

RSA er en komplett nordisk bilimportør av person- og varebiler, med hovedkontor i Norge. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i de skandinaviske markedene. RSA er importør for Suzuki, Isuzu, Maxus, BYD, JAC og KGM til Norge. RSA har bygget opp et solid forhandlernettverk med til sammen over 300 forhandlere.

I tillegg til samarbeid med bilforhandlere over hele landet, driver RSA forhandlerkjeden RSA BIL med 11 forhandlere i viktige strategiske områder i Norge. Vår erfaring innenfor import av biler, deler og tilbehør og forhandlerdrift, gjør oss til en moderne totalleverandør og distribusjonspartner.

Följ RSA

Senaste pressmeddelandena från RSA