Maxus Norge gratulerer – og presiserer!

Maxus Norge ønsker Volkswagen og deres nye el-varebil ID. Buzz Cargo velkommen som Europas andre tilbyder av el-varebil bygget som en elektrisk bil fra bunnen av.

På fredag (20.05.22) presenterte Volkswagen i en pressemelding prisene for nye ID. Buzz og ID. Buzz Cargo, i både person- og varebilutgave.

I sin pressemelding skriver Volkswagen at ID. Buzz Cargo er Europas første helelektriske varebil, utviklet som elbil fra bunnen av.

Maxus Norge presiserer at Volkswagen ikke er helt først.

Maxus har nemlig vært på det norske markedet med el-varebilen e-Deliver 3 siden 2020. E-Deliver 3 er verdens aller første masseproduserte elektriske varebil som er konstruert som en elbil fra bunnen av, og er ikke en ombygget Diesel- eller bensinbil. På bakgrunn av dette har man spart hele 200 kg av konstruksjonen, noe som gir klasseledende nyttelast på opptil 930 kg.

e-Deliver 3 kommer i to forskjellige lengder, med vareromsvolum på 4,8 og 6,3 m3. Med nyttelast opptil 930 kg, er dette langt høyere enn de fleste konkurrentene på markedet. E-Deliver 3 kan i tillegg trekke henger opptil 1025 kg.

Batteripakke på 50,2 kWt gir rekkevidde fra 238-342 km (WLTP kombinert/urban).

I tillegg leveres e-Deliver 3 i chassis-utgave, med ombygningsmuligheter til både skap- og planbil.

En komplett tilbyder av elektriske varebiler

Med Norges bredeste utvalg av elektriske varebiler, kan Maxus nå levere elektriske varebiler fra 2,2m3 til 19m3 varerom med sine modeller Euniq5 varebil, e-Deliver 3 og e-Deliver 9 i forskjellige utgaver.

Om SAIC Maxus

SAIC Maxus (SAIC Maxus Automotive) er et varebilmerke som eies av det kinesiske selskapet SAIC Motors. SAIC Motor – eller Shanghai Automotive Industry Corporation – er produsenten og eieren bak SAIC Maxus person- og varebiler, og er Kinas største børsnoterte bilprodusent. I 2020 solgte de hele 5,6 millioner biler bare i Kina, og har hatt enorm vekst de siste årene. Selskapet ble grunnlagt i 1958, og har gått fra å være et tradisjonelt industriselskap til å bli en verdensomspennende leverandør av biler og mobilitetstjenester. På verdensbasis ruver SAIC Motors som den syvende største bilprodusenten, og kjennetegnes ved å være en fremoverlent produsent med fokus på utvikling og innovasjon.

SAIC Maxus ble grunnlagt i 2011, og har vært på det nordiske markedet siden 2018. Siden den gang hatt suksess i de nordiske landene, og er blant de mest solgte elektriske bilene i Norden. RSA er i dag importør av Maxus til Norge, Sverige, Danmark, Finland, Polen, Island, Færøyene og Grønland.