Maxus el-varebiler var med Team Rynkeby Riget til Paris

Den årlige cykeltur til Paris til støtte for børn med kritisk sygdom var i 2022 for første gang understøttet med elektriske varebiler. Fire Maxus el-varebiler stillet til rådighed af Maxus Danmark klarede turen med stor succes.

Team Rynkeby blev stiftet helt tilbage i 2002, hvor 11 motionscykelryttere cyklede af sted mod Paris. Hovedsponsor var Rynkeby Foods, men også andre virksomheder trådte til, og det resterende overskud på 38.000 kr. efter turen blev doneret til børnekræftafdelingen på Odense Universitetshospital. En tradition var født, og tilslutningen er siden vokset meget stærkt.

I år var Team Rynkeby i stand til at donere 77,9 mio. kr. til organisationer, der hjælper børn med kritiske sygdomme. Maxus Danmark var blandt sponsorerne til et af de i alt 65 hold fra  ni lande, der trådte i pedalerne til den
franske hovedstad.

”Da vi blev kontaktet af Team Rynkeby Fonden, der spurgte, om vi ville være med, var vi naturligvis slet ikke i tvivl. Vi var meget glade for at få lov til at støtte Team Rynkeby Riget - et hold af læger og sygeplejersker fra Rigshospitalet,” siger Steffen Vilstrup, Country Manager i RSA Danmark, der forhandler de elektriske personbiler og varebiler fra Maxus, produceret af SAIC Motor, Kinas største børsnoterede bilproducent.

El-varebilerne klarede hver etape uden opladning

Maxus Danmark stillede fi re elektriske varebiler til rådighed som støttebiler til bl.a. mad,  cykler m.v. - det var første gang, at Team Rynkeby benyttede støttebiler, der kører på
ren el.

En af bilerne var e-Deliver 3 (verdens første el-varebil) med 52,5 kWh batteri, 6,3 m3 varerum og rækkevidde på op til 344 km. To andre biler var e-Deliver 9 med 88,55 kWh batteri, 11 m3 varerum og rækkevidde op til 353 km. Og den fjerde bil var e-Deliver 9 med boks og lift, 65 kWh batteri og en rækkevidde på op til 242 km.

”Det var en kæmpe succes. Der var ingen problemer med bilerne overhovedet, heller ikke med opladning og rækkevidde. Etaperne er 200 km om dagen, og alle fire biler kunne hver dag køre strækningen uden at skulle lade op undervejs. Det gjaldt også e-Deliver 9 med boks og lift, der udgjorde madvognen med fryser, køleskab og mad til hele turen,” siger Steffen Vilstrup.

Han ser det som lidt af en sejr for den grønne omstilling mod elbiler, som kan medvirke til at fjerne bekymringen omkring rækkevidde.

”Der er efterhånden så god en dækning af ladestationer, at man med sindsro kan tage på biltur i Europa i en elbil. Det samme gælder også i Danmark. Her skal man også huske, at over 90 pct. jo lader bilen op derhjemme. Desuden kører varebiler i gennemsnit også kun 74 km om dagen i Danmark, så for langt de fl estes vedkommende er rækkevidde ikke længere et argument for at fravælge el-varebilen,” siger Steffen Vilstrup.

Maxus Danmark glæder sig til at stille eldrevne varebiler til rådighed til Team Rynkeby Riget igen i 2023.

Information om RSA

Følg pressemeddelelser fra RSA