Matvareprisene dempet prisveksten

Ferske tall fra SSB viser at matvareprisene gikk ned med 0,6 prosent fra april til mai. På samme tid økte prisen på varer og tjenester med 0,2 prosent.
Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

− Matvareprisene bidro til å dempe prisveksten på varer og tjenester generelt, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

− Den siste tiden har vært spesiell for hele handels- og tjenestenæringen, også for dagligvarehandelen. Smittteverntiltak og opprettholdelse av helsemyndighetenes råd har vært høyt prioritert. Dette har bidratt til at matvareprisenes typiske mønster gjennom året, med prisnedgang i typiske tilbudsperioder som påske, jul og skolestart samt prisjustering i andre perioder, har blitt noe annerledes. Det er uvanlig med prisnedgang fra april til mai.

− Den norske kronen har vært historisk lav det siste året, dette har gjort det dyrere å kjøpe inn importerte varer. Dette har særlig påvirket prisene på sesongvarer som må importeres i vinterhalvåret, og gjør at årets mønster skiller seg fra det vi vanligvis ser.

− Konkurransen i dagligvarebransjen er fortsatt sterk. Særlig kampen om 17. mai-kundene bidro til å trekke prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer ned, avslutter Størksen.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.