Matprisene nær uendret de siste 12 månedene

- Matprisene har bidratt til å dempe prisveksten i samfunnet de siste tolv månedene, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Matprisene går vanligvis ned i typiske tilbudsperioder som jul, påske og skolestart. Februar er en måned hvor matprisene som regel justerer seg opp, blant annet fordi leverandørenes halvårlige prisjusteringer skjer 1. februar. De siste fem årene har prisøkningen i februar vært på 2,5% i snitt.
- Matprisene har økt mindre enn vanlig i februar 2021. I tillegg har prisene nær stått stille de siste tolv månedene. Hard konkurranse mellom dagligvareaktørene bidrar til å holde prisene nede, avslutter Størksen.
Nøkkelord
Bilder


Lenker
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Nordmenn er tradisjonelle – men mange søker sol og varme i julen2.12.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
Flest nordmenn feirer jul hjemme, men de som reiser til utlandet har to klare favoritter.
Virke: Tidenes julehandel10.11.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Årets julehandel blir tidenes største, det viser Virkes prognose, som anslår at vi skal handle for 150 milliarder kroner i november og desember. Det tilsvarer en økning på 5,5 prosent fra i fjor.
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
