Virke

Matprisene nær uendret de siste 12 månedene

Del

Tall fra SSB viser at prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer økte med 2% i februar 2021. De siste tolv månedene har matprisene derimot vært nær uendret, med en økning på kun 0,1%. Fra februar 2020 til februar 2021, økte prisene på varer og tjenester generelt med 3,3%.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.
Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

- Matprisene har bidratt til å dempe prisveksten i samfunnet de siste tolv månedene, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

Matprisene går vanligvis ned i typiske tilbudsperioder som jul, påske og skolestart. Februar er en måned hvor matprisene som regel justerer seg opp, blant annet fordi leverandørenes halvårlige prisjusteringer skjer 1. februar. De siste fem årene har prisøkningen i februar vært på 2,5% i snitt.

- Matprisene har økt mindre enn vanlig i februar 2021. I tillegg har prisene nær stått stille de siste tolv månedene. Hard konkurranse mellom dagligvareaktørene bidrar til å holde prisene nede, avslutter Størksen.

Nøkkelord

Bilder

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.
Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.
Last ned bilde
Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.
Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.
Last ned bilde

Lenker

Om Virke

Virke
Virke
Henrik Ibsens gate 90
0255 Oslo

22 54 17 00http://www.virke.no

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.

Følg saker fra Virke

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Virke

Virke: Norske nettbutikker med rekordomsetning - krisen fortsetter for klær og sko30.3.2021 10:22:57 CEST | Pressemelding

Økt smitte og enda mer omfattende smitterestriksjoner fører til krise for kles- og skobutikkene, med en nedgang på henholdsvis 19 og 34 prosent, samtidig som norske nettbutikker opplever rekordomsetning med en vekst på 74 prosent. Virke ber om kortsiktige tiltak for å få butikkene gjennom pandemien, og langsiktige tiltak for å gi like vilkår i den internasjonale konkurransen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom