Matleveringsgiganten og «enhjørning» Glovo velger StrongPoint som preferert teknologipartner for plukk av matvarer

StrongPoint kunngjorde i dag at matleveringsplattformen Glovo har valgt StrongPoint Order Picking Solution til sitt prefererte plukksystem.

Som Europas raskest voksende matleveringsselskap har Glovo blitt en såkalt «enhjørning», med en estimert selskapsverdi på over 1 milliard dollar. Deres app benyttes i 22 land og har mer enn 2,5 millioner månedlige aktive brukere. Glovo har hatt en eventyrlig vekst i forbindelse med korona-pandemien og tilbyr nå dagligvarer via kjeder som Walmart, Carrefour og Spar.

Med partnerskapet vil Glovo ta i bruk StrongPoints nye tredjegenerasjons skybaserte plukketeknologi (SAAS). StrongPoint Order Picking Solution skal integreres i Glovos logistikkplattform og benyttes i dagligvarehandelen for å behandle online-bestillinger.

Første prosjekt i partnerskapet gjøres i samarbeid med en ledende dagligvarekjede i Europa og forventes å starte i første kvartal 2021. Intensjonen er å distribuere StrongPoints løsning til andre land der Glovo opererer, og gjennom samarbeid med lokale og internasjonale matvarekjeder generere en løpende inntektsstrøm.

«Netthandel og forbrukervanene har endret seg raskt som følge av pandemien, og vi ser at leverandørene nå beveger seg mot å levere dagligvarer online. Glovos valg av StrongPoint til sin teknologileverandør viser at vår oppgraderte og skalerbare plukkløsning har et stort og globalt potensial», sier Jacob Tveraabak, CEO StrongPoint.

“Våre kunder forventer at vi skal være effektive og levere deres online-bestillinger med nøyaktighet og høy hastighet. StrongPoint har over tid vist at de kan levere svært effektive plukkløsninger til dagligvarekjedene og enkeltstående butikker. Det kommer løpende inn nye butikker og partnere i vår portefølje, og vi ønsker å gi dem tilgang til den beste og enkleste plukkløsningen for matvarebestillinger. Dette slik at vi sammen kan levere tjenesten til kundene så raskt som mulig” sier Daniel Alonso, Vice President Q-Commerce, Glovo

StrongPoint E-commerce Solution benyttes av ledende dagligvarekjeder i Europa og Nord-Amerika. Den nylig lanserte tredjegenerasjonsløsningen inneholder funksjonalitet som inkluderer:

• En løsning som er opptil 7 ganger mere effektiv enn industristandarden. Våre beste kunder oppnår en gjennomsnittlig plukkhastighet på ~240 varer pr arbeidstime, og de aller beste helt opp til 350. Den generelle industristandarden anses å være ca. 50 enheter pr arbeidstime)
  • En fleksibel løsningen som kan benyttes i alle typer butikker, fra små dagligvarebutikker til store supermarkeder.
  • En skalerbar og skybasert løsning. Den lar seg tilpasse til endringer i etterspørsel både pga sesong og ukentlige handlemønster.
  • Rask å implementere og med opplæringstid på under 5 minutter for brukeren.
  • Løsningen har gitt en 99.99% gjennomsnittlig plukknøyaktighet.

Om Glovo

Glovo er ledende innen multi-kategori online leveranser og er en av verdens fremste leveranseplattformer for varer. Etter grunnleggelsen i Barcelona 2015 opererer Glovo nå i 750 byer fordelt på 22 land, inkludert EEMEA, Latin-Amerika og sør i Afrika.
Appen knytter brukerne med restauranter, matvarekjeder, apotek og butikker, men har også en kategori for «annet», noe som muliggjør at brukeren kan bestille hva enn de ønsker.

For mere informasjon om Glovo se: http://about.glovo.com/en/

StrongPoint er et teknologiselskap som tilbyr løsninger for å gjøre dagligvarehandelen mer effektiv, butikkene smartere og handleopplevelser bedre.
Med over 450 ansatte i Norge, Sverige, Baltikum og Spania, og sammen med et bredt partnernettverk, støtter StrongPoint virksomheter i mer enn 20 land.
Vår plukkløsning benyttes i ca. 1000 butikker og har et uttak av mer enn 2 millioner varer daglig.
StrongPoint har hovedkontor i Norge og er notert på Oslo Børs [Ticker: STRO].