Matilda slipper låt om å gi slipp

Låten "Let It Go" er både en oppfordring til å ta seg sammen, og en hyllest til en trofast følgesvenn.
Matilda Let It Go artwork

"Jeg satt i bilen* på vei til studio for å jobbe med en annen låt når strofen "Now we're fighting 'cause we never fought" dukket opp i hodet mitt" forteller Matilda "Da jeg kom fram var Kristoffer heldigvis opptatt i telefonen, så jeg satt meg ned ved piano og skrev første vers og refreng men jeg ventet".

Da telefonsamtalen var ferdig spilte hun opp det hun hadde skrevet, og Matilda og hennes "work husband" Kristoffer Tømmerbakke, la det planlagte prosjektet på is for å konsentrere seg om det som ble "Let It Go".
Matilda innrømmer at hun ofte bruker låtskrivingen til å bearbeide, ofte ganske komplekse, følelser. Denne gangen er det dog litt mer rett fram. "Det er litt mindre hjertesmerte, og mer en oppgitt følelse." forklarer hun "Kan du ikke bare ta deg sammen og la fortid være fortid, liksom?"

Og har hun noe gode råd til hvordan man skal klare å gi slipp? "Jeg tror man må tørre distansere seg fra den man må gi slipp på, uansett hvor lite gjerne man vil miste de eller hvor feil det føles å ta et steg tilbake."

På spørsmål om hun selv har måttet gi slipp på noen som har betydd mye for henne flakker hun litt med blikket før hun sukker og innrømmer, at ja, det har hun.
"Beyoncé".
Atte hvem?
"Bilen min, *Beyoncé, har vært min trofaste følgesvenn de siste 7 årene. Det er bare en bil, og det var på tide med en utskiftning, men det var mye mer emosjonelt enn jeg hadde trodd. Alt hva den har vært med på. Jeg skrev faktisk hele "Serendipity"-albumet i den bilen".

Og "Let It Go" er altså unnfanget i samme bil. En bil det ikke var så lett å gi slipp på. Heldigvis er Matilda, som jeg-personen i sangen, optimist til det motsatte er bevist. Som tar lærdom og inspirasjon av opplevelser, mennesker - og nå også biler - som kommer inn i, og forsvinner ut av, livet.

"Let It Go", kanskje den eneste poplåten dedikert til minnet om en Peugeot 208, er ute fredag 1. november.

Matilda Let It Go artwork
Matilda (c) Kathrine Zembera
Matilda (c) Kathrine Zembera

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.