Mastercards treplantingskoalisjon blir større

Den Mastercard-ledede bærekraftskoalisjonen Priceless Planet får 32 nye medlemmer, inkludert norske Eedenbull. Sammen skal de plante 100 millioner trær de neste fem årene.

Priceless Planet er et internasjonalt klimasamarbeid Mastercard lanserte i januar i fjor. Over de neste fem årene skal koalisjonen plante 100 millioner trær.

Nå får koalisjonen 32 nye medlemsorganisasjoner, inkludert det norske fintech-selskapet Eedenbull.

Priceless Planet-samarbeidet skal ikke bare plante nye trær, men restaurere truede skoger. I samarbeid med klimaforskere og gjenskogingseksperter tilknyttet miljøorganisasjonen Conservation International og tenketanken World Resources Institute, har koalisjonen plukket ut de områdene der skogplanting har størst positiv effekt på klimaet, lokalsamfunnet og biomangfoldet.

Foreløpig er koalisjonen involvert i skogplantingsprosjekter i Kenya, Brasil og Australia, men samarbeidet vil utvides til å omfatte flere prosjekter i årene fremover.

– Mastercrad har forpliktet seg til å bygge en mer inkluderende og bærekraftig digital økonomi, der folk, lokalsamfunn og planeten kan blomstre. Gjennom Priceless Planet-koalisjonen styrker vi vårt globale nettverk av samarbeidspartnere og forbrukere – som deler vår forpliktelse til å være en god kraft i verden – for å forene dem i handling og ha en eksponsiell miljøeffekt. Vi fortsetter å gjøre bærekraft til en grunnstein i virksomheten vår, inkludert vår digitale produktstrategi, ettersom flere forbrukere ønsker å endre atferden sin og gjøre mer gjennomtenkte forbrukervalg som er bedre for planeten, sier Jorn Lambert, digital direktør i Mastercard.

Ny rådgivningskomité

Priceless Planet-koalisjonen har også oppnevnt en ny rådgivende komite med verdenskjente klimaeksperter. Disse skal bruke den nyeste forskningen til å sørge for at koalisjonen har en så stor positiv innvirkning både på det globale klimaet og lokalsamfunn som mulig.

Den nye komiteen vil bestå av:

• Bo Lidegaard, dansk historiker, diplomat som har ledet internasjonale klimaforhandlinger, og tidligere sjefsredaktør i Politiken.
  • Todd Stern, FNs tidligere spesialutsending for klimaendringer og USAs sjefsforhandler under klimatoppmøtet i Paris i 2015.
  • Izabella Teixeira, tidligere miljøminister i Brasil og medleder for FNs internasjonale ressurspanel (IRP).

Sporer karbonavtrykket ditt i en app

Mastercard har iverksatt en rekke tiltak for å hjelpe forbrukere å velge mer bærekraftig.

• I samarbeid med det svenske fintech-selskapet Doconomy lanserer Mastercard digitale verktøy som lar forbrukerne spore karbonavtrykket fra sine kortkjøp.
  • Mastercards donasjonsplattform, som snart er tilgjengelig som en app, lar forbrukere donere direkte til Priceless Planets gjenskogingspartnere, samt runde opp hverdagskjøp og donere forskjellen.
  • Mastercard inkluderer også prosjektet i lojalitets- og bonusprogrammer, på vegne av kortutstedere og forhandlere. Dermed kan man veksle inn bonuspoeng i å plante trær, eller bidra fortløpende gjennom Mastercard Pay with Rewards.
  • Mastercard legger til rette for å utstedere kan tilby kort laget av mer bærekraftige materialer gjennom prosjektet Greener Payments Partnership. Prosjektet skal redusere bruken av PVC-plast, som de fleste av dagens kort er laget av, og forske på og fremme alternative materialer, inkludert resirkulerbare, biologiske og nedbrytbare stoffer. Til nå har mer enn 60 finansinstitusjoner utstedt kort av 34 forskjellige bærekraftige materialer.

Mastercard har også gjort tiltak for å redusere sitt eget karbonavtrykk. Tidligere i år ble Mastercard det første selskapet i betalingsbransjen til å få godkjent sine utslippsmål av Science Based Targets-initiativet, som bekrefter at utslippsmålene er forenelige med 1,5-gradersmålet.

Mastercard har også nylig blitt med i RE100-initiativet, som formaliserer selskapets forpliktelse til å fortsette å bruke 100 prosent fornybar energi for dets globale operasjoner.

Om Priceless Planet

Priceless Planet er en internasjonal selskapskoalisjon som skal plante 100 millioner trær over de neste fem årene.

Disse selskapene har blitt en del av koalisjonen:

• Archa

• New York Metropolitan Transit Authority
  • Saks Fifth Avenue
  • Santander UK

For å lese mer om Priceless Planet, besøk www.pricelessplanet.org.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Olve Wold, norsk pressekontakt, Geelmuyden Kiese

Annika Kristersson, kommunikasjonsdirektør for Mastercard Norden og Baltikum
annika.kristersson@mastercard.com

EedenBull og Mastercard utvider samarbeidet for å støtte opp om vekst og innovativ utleggsstyringsplattform12.6.2020 09:00:00 CESTPressemelding

Stockholm, 12. juni 2020 – Mastercard og e-pengeforetaket EedenBull kunngjorde i dag en utvidelse av deres strategiske partnerskap i EU-området. Mastercards pågående støtte vil muliggjøre fortsatt vekst for EedenBulls virksomhet i Oslo og Edinburgh, og den innovative plattformen for utleggsstyring Q Business®. Som en del av den nye avtalen vil Mastercard støtte Eedenbulls produktutvikling og innovasjon, inkludert digitalisering av deres tjenester. Q Business® gir enkelhet og kontroll over alle kjøp ansatte gjør på vegne av selskapet sitt med en løsning som inkluderer betalingskort, en nettbasert styringsmodul, en mobilapp, integrasjon med regnskapssystemer og digitalisering av kvitteringer. For tiden tilbyr 65 banker i Norge Q Business® til flere tusen små og mellomstore bedrifter. «Vi er glade for å komme inn i denne neste fasen av vårt samarbeid med EedenBull og støtte dets ambisjoner om å koble til de store og voksende mulighetene for kommersielle betalinger over hele Europa," sier