MasterCard

Mastercard fullfører overtakelsen av Nets’ konto-til-konto betalingstjenester

Del

Purchase, NY - Oslo, 5. mars 2021 - I dag kunngjorde Mastercard (NYSE: MA) at selskapet overtar majoriteten av Corporate Services-forretningsområdet til det ledende europeiske betalingsteknologi-selskapet Nets. Det skjer etter å ha oppfylt betingelsene Europakommisjonen fastsatte i august 2020, og innebærer en tilvekst på 300 Mastercard-ansatte i Norge og Danmark. Avtalen tilfører et bredere spekter av konto-til-konto-tjenester, inkludert tjenesteområdene for clearing, sanntidsbetaling, elektroniske fakturaer og digital regningsbetaling.

«Dette er en milepæl for vårt pågående arbeid med å utvikle digitale løsninger utover bankkort», sier Paul Stoddart, president of New Payment Platforms i Mastercard. «Overtakelsen gir oss tilgang på Nordens smarteste hoder og innovativ teknologi. Det støtter samtidig vår eksisterende multi-rail-strategi (fullservice-tilbyder), med mål om å tilrettelegge for bedre tilgang, flere valgmuligheter og økt fleksibilitet ved inn- og utbetalinger.»

Gjennom de tre siste årene har Mastercard videreutviklet selskapet utover kortbetaling, og følgelig styrket multi-rail-strategien. Nets’ Corporate Services innehar anerkjente løsninger for sanntidsbetaling og digital regningsbetaling. Dette komplementerer Mastercards voksende portefølje av betalingsløsninger.    

Som et direkte resultat av dagens kunngjøring, øker Mastercard sin tilstedeværelse i Danmark og Norge. Avtalen innebærer over 300 høykompetente ansatte som hovedsakelig skal jobbe fra Oslo og København.

«Denne transaksjonen er viktig for Mastercard, ettersom det markerer en endring i forvaltningen av en rekke tjenester som norske og danske forbrukere har stor tiltro til», sier Peter Klein, Executive Vice President, Mastercard New Payment Platform, som har ledet forhandlingene og selv kommer fra Norden.  «Vi har en svært god merittliste for videreutvikling og forbedring av selskaper vi investerer i. Etter oppkjøpet av Vocalink, et ledende teknologiselskap for betalingsløsninger i Storbritannia, leverte vi nye betalingstjenester til privatpersoner og selskaper, ikke bare i Storbritannia, men over hele verden. Det gjorde vi ved å modernisere betalingssystemene, og samtidig tilby nye og forbedrede løsninger for regninger, finansiell kriminalitet og svindelsbeskyttelse.»

I kombinasjon med Mastercards internasjonale nettverk og kundeportefølje, er overtakelsen med på styrke selskapets posisjon som foretrukken betalingspartner for regjeringer, finansinstitusjoner og selskaper, både i Norden og i resten av verden.

Nøkkelord

Kontakter

For mer informasjon, kontakt: Mathias Fløtaker, Geelmuyden Kiese.
mathias.flotaker@gknordic.com, +47 478 575 86

Bilder

Frode Åsheim, EVP i Nets Corporate Services
Frode Åsheim, EVP i Nets Corporate Services
Last ned bilde

Om MasterCard

MasterCard
Regus Posthuset Biskop Gunnerus' gate 14A
0185 Oslo

http://www.mastercard.com

Om Mastercard (NYSE: MA)

Mastercard er en teknologivirksomhet i den globale betalingsindustrien. Vårt oppdrag er å koble sammen og operere en inklusiv, digital økonomi som kommer alle til gode, uansett hvor man befinner seg, gjennom å gjøre transaksjoner trygge, enkle, smarte og tilgjengelige. Ved å benytte sikker data, nettverk, partnerskap og engasjement, bidrar våre betalingsløsninger til å realisere det høyeste potensialet hos finansinstitusjoner, regjeringer, privatpersoner og selskaper. Vår anstendighetskvotient, også kjent som DQ, er driveren for vår kultur og alle valg vi tar innad og utad i selskapet. Med forbindelser i mer enn 210 land og territorier bygger vi en bærekraftig verden som gir uendelige muligheter for alle.
www.mastercard.com

Følg pressemeldinger fra MasterCard

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MasterCard på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MasterCard

Mastercard avdekker ny karbonkalkulator for banker i tråd med at forbrukeres miljøengasjement vokser12.4.2021 15:27:55 CEST | Pressemelding

• Ny studie i 14 europeiske land viser at pandemien får milliarder* av forbrukerne til å vurdere å handle mer bærekraftig • 83 prosent sier de er villige til å iverksette personlige tiltak for å motvirke miljø- og bærekraftsutfordringer i 2021 • En ny Mastercard-funksjon gjør det mulig for kortutstedere å gi forbrukere data og innsikt om deres karbonavtrykk, for å hjelpe dem gjøre mer informerte forbrukervalg, samt for å tilby muligheter for å bidra til å bevare skoger 12. APRIL 2021 | Oslo – En ny undersøkelse blant forbrukere om bærekraft, bestilt av Mastercard, viser en markant økning i forbrukeres miljøengasjement som følge av covid-19. 48 prosent av europeerne som ble spurt, svarte at å redusere karbonavtrykket sitt er viktigere nå enn før pandemien. 52 prosent har blitt mer bevisste på hvordan deres handlinger påvirker miljøet, med generasjon Z og milleniumsgenerasjon (58 %) i front. Dette signaliserer en trend med mer øko-bevisst forbruk blant folk som ønsker å gjøre sine kjøp o

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom