Marthe (14) best på hest

Hun var en av mesterskapets aller yngste og red en av de aller eldste hestene, men likevel vant hun. Søndag tok 14 år gamle Marthe Øya Stokka fra Arendal gull i Innendørs-NM i sprangridning for juniorer.

Foto: Kristian Strøm

53 ryttere fra hele Norge var i helgen samlet på Melsom hos Jarlsberg og Melsom Rideklubb utenfor Tønsberg for Innendørs NM i sprangridning for juniorer, det vil si ryttere opp til 18 år.

Kun to av disse 53 klarte å ri feilfritt i de tre grunnomgangene der hinderhøyden lå på 1,25 – 1,30 m: Marthe Øya Stokka (Arendal og Grimstad Rideklubb) og 18 år gamle Martine Mariero Moe fra Stokke (Skogan Rideklubb). Dermed måtte disse to ri en runde til for å avgjøre hvem som skulle ta gull og sølv.

Marthe og hennes hest Paola Ladies Choice, som er 17 i år og dermed godt voksen for hest å være, fikk et lite riv, men det holdt til gull ettersom Martines hest Cendrillon Du Ruisseau Z rev to hinder. Dermed kunne Marthe klatre helt opp til toppen av pallen og juble over å bli norgesmester. Bronsen gikk til 16 år gamle Mathea Omberg Christiansen med hesten Wodka fra Drøbak Rideklubb.

Marthes alder innebar at hun hadde kunnet gå for children-klassen (til og med 14 år) i dette mesterskapet, men valget falt på junior i stedet. Det valget innebar både høyere hinder, vanskeligere baner og større konkurranse for den unge rytteren.

– Jeg var litt usikker på hva jeg skulle gjøre, men jeg landet på å ri junior for det er på de høydene vi rir mest på nå og jeg har lyst til å ta det videre til juniornivå, sa den glade vinneren.

Det var ikke noen lett vei til denne mesterskapstittelen, for det var vanskelige baner juniorene møtte på, men Marthe og Paolas Ladies Choice taklet utfordringene på beste måte.

- Banene var ganske vanskelige, men jeg har en veldig flink hest og vi klarte å holde hodet kaldt begge to!

Resultatliste

Foto: Kristian Strøm

Norges Rytterforbund ble stiftet 10.desember 1915 og med rundt 32 500 medlemmer er i dag det 11 største særforbundet i NIF.  Tilsluttet NRYF er det ca 340 klubber, og 17 kretser. NRYF bygger sine aktiviteter på idrettens grunnverdier. All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse, ærlighet og dyrevelferd. Videre skal alle aktiviteter i regi av NRYF tilrettelegges på en slik måte at sikkerheten settes i høysetet.

Listen over VM-aktuelle norske utøvere til Herning er klar:30.6.2022 12:02:45 CEST | Pressemelding

Med 37 dager igjen til verdensmesterskapet i Herning, er listen over de norske VM-aktuelle utøverne klar. Det handler om seks sprangryttere, tre dressurryttere, fem pararyttere – og forhåpentligvis en voltigør. Prosessen frem mot et mesterskap er at det først utarbeides en liste over kvalifiserte utøvere som er aktuelle for å delta – de nominerte, en liste som sendes inn til FEI. Deretter, litt nærmere mesterskapet, gjøres det endelige uttaket og det blir helt klart hvem som skal representere Norge. -Nå har vi listen over nominerte klar, utøverne er orientert og listen er sendt, forteller sportssjef i NRYF, Nina Johnsen.

Endelig full stevneaktivitet på Epona Ryttersenter igjen2.5.2022 17:37:08 CEST | Pressemelding

Det er tett oppunder tre år siden sist Epona Ryttersenter var sentrum for internasjonal ryttersport. En ufrivillig pause kom naturlig nok i kjølvannet av pandemien, men i helgen var det endelig masse god dressur på Sørlandet, i form av det internasjonale dressurstevnet Norway Open Dressage. – Dette har vært etterlengtet, vi kjente at vi virkelig har savnet dette nå, sier stevneleder Linne Eidsaa.