Mårten Bjellerup ny chefekonom på Riksgälden

Mårten Bjellerup ny chefekonom på Riksgälden

Riksgälden har utsett Mårten Bjellerup till ny chefekonom och chef för avdelningen Ekonomisk analys. Mårten tillträder sin nya befattning omgående.

– Med Mårtens djupa kompetens och breda erfarenhet blir han ett värdefullt tillskott till ledningsgruppen. Vi är mycket glada att han tackat ja till rollen som chefekonom och chef för Ekonomisk analys, säger riksgäldsdirektör Hans Lindblad.

Mårten Bjellerup har arbetat med analysfrågor på Riksgälden sedan 2014 och kommer närmast från rollen som prognoschef. Förutom det har han bland annat arbetat på Finansdepartementet och Riksbanken. Sedan april i år har han fungerat som tillförordnad chefekonom och avdelningschef för Ekonomisk analys. Mårten Bjellerup är filosofie doktor i nationalekonomi.

– Riksgälden har en central och viktig roll ur flera perspektiv, både när det gäller ekonomiska prognoser, skuldförvaltning och finansiell stabilitet. Jag ser mycket fram emot att bidra till att fortsätta att utveckla analysarbetet på myndigheten, säger Mårten Bjellerup.

Avdelningen för Ekonomisk analys har cirka tolv medarbetare. Avdelningen fungerar som ett analytiskt stöd till Riksgäldens olika verksamhetsområden och ansvarar för Riksgäldens prognoser över den ekonomiska utvecklingen. Det analytiska stödet har sin tyngdpunkt inom makroekonomisk och finansiell analys samt inom finansiell stabilitetsanalys.

Pressbild på Mårten Bjellerup

Riksgäldens pressfunktion, 08 613 47 01

New Zolgensma data demonstrate age-appropriate development when used presymptomatically and rapid, clinically meaningful efficacy in symptomatic children, even those with severe SMA at baseline18.6.2021 18:30:00 CEST | Press release

All children (100%) treated presymptomatically in the SPR1NT two-copy cohort survived without respiratory or nutritional support, and sat independently for ≥30 seconds, most (11/14) within the WHO window of expected normal development The majority of children (82%) treated in STR1VE-EU achieved developmental motor milestones not observed in the natural history of SMA Type 1, including patients with more severe disease More than 1,200 patients have now been treated with Zolgensma globally across clinical trials, managed access programs, and in the commercial setting1 Basel, June 18, 2021– Novartis today announced data that reinforce the transformational benefit of Zolgensma® (onasemnogene abeparvovec), an essential, one-time treatment and the only gene therapy for spinal muscular atrophy (SMA). New late-breaker data from the completed two-copy cohort of the Phase 3 SPR1NT clinical trial demonstrate age-appropriate milestone development in presymptomatic children with SMA without respira