Marte Ingul blir ny konserndirektør i Amedia

– Når jeg først velger å forlate politikken, kan jeg vanskelig tenke meg et mer meningsfullt oppdrag. Amedia er en hjørnesteinsbedrift i demokratiet vårt, som dekker lokalsamfunn over hele Norge. Hver dag leverer konsernets mediehus viktige lokale historier, avsløringer og debatter til mer enn to millioner lesere, sier Marte Ingul.
Landets største lokale utgiver
Marte Ingul har vært byrådssekretær for byrådsleder Raymond Johansen siden han tiltrådte i 2015, først med ansvar for kommunikasjon og siden 2019 som stabssjef, ved byrådslederes kontor. I tillegg har hun hatt sentrale roller for Arbeiderpartiets stortingsgruppe, partikontor og for det europeiske sosialdemokratiske partiet (PES) i Brussel.
– Jeg er veldig takknemlig for å ha fått jobbe i politikken på heltid i 12 år, men det en tid for alt. Med et sterkt samfunnsengasjement for både politikk og journalistikk kunne jeg ikke takke nei til denne muligheten. Derfor går jeg fra et svært givende politisk lederverv, til en utrolig spennende lederjobb i et av Norges største mediekonsern. Min bakgrunn er variert, og jeg vil få bruk for alle erfaringene, samtidig som jeg er ydmyk overfor oppgaven. Aller først gleder jeg meg til å bli godt kjent med organisasjonen og folkene som fyller den, sier Ingul.
Konsernsjef Anders Møller Opdahl er stolt av å få Ingul på laget.
– Marte Ingul har viktig kunnskap om bransjen, hun har bred kompetanse, veldokumentert gjennomføringsevne og kraft. Ingul har i tillegg et sylskarpt strategisk hode. Hun vil fra første øyeblikk bidra til at fortellingen om Amedia og våre mediehus, og forståelsen av hvem vi er, forsterkes og utvikles i årene som kommer, sier Opdahl.
Sterkere lokaldemokrati
Ingul har redaksjonell erfaring fra blant annet C-SPAN, Nettavisen og lokalavisene Inderøyningen og Åsane Tidende. Hun har bachelorgrad i sammenliknende politikk, master i ledelse fra Handelshøyskolen BI og har studert amerikansk politikk i Washington DC.
– Journalistikken står i en svært spennende og krevende brytningstid. Kraften i endringene må møtes med større muskler mot global konkurranse, og mer bærekraftige rammebetingelser, slik at mulighetene til å lage samfunnsnyttig journalistikk blir flere. Derfor ønsker jeg å bidra til å styrke Amedias viktige samfunnsoppdrag og forretningsmodell. Jeg ser frem til å bli en del av laget, og jobbe for et sterkere lokaldemokrati fra Honningsvåg i nord til Lyngdal i sør, sier hun.
Eid av stiftelse
Opdahl, som selv tok over som konsernsjef i august i fjor, understreker at Amedia har en helt unik fortelling og et tydelig formål som stiftelseseid virksomhet.
- Amedia er en forsvarer av robust demokratisk infrastruktur, alltid i øyehøyde med publikummet våre mediehus betjener. Vi er garantisten for tilstedeværende og mangfoldig journalistikk i hele Norge. Dette er en styrke jeg mener det er viktig at flere vet om og forstår i årene fremover. Enten det er snakk om publikum, myndigheter, konkurrenter, samarbeidspartnere, nåværende ansatte - og fremtidige ansatte. Det er en oppgave jeg er helt sikker på at Ingul vil løse på en svært god måte for Amedia, avslutter Opdahl.
Marte Ingul tiltrer som konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt mandag 2. august.
Marte Ingul (37)
- Byrådssekretær ved byrådslederens kontor i Oslo kommune siden oktober 2015. Fra februar 2019 har hun hatt rollen som stabssjef.
- Tidligere har hun jobbet for Arbeiderpartiets stortingsgruppe, på partikontoret og for det europeiske sosialdemokratiske partiet (PES) i Brussel, Norec i Bangalore og den norske ambassaden i New Delhi.
- Bachelorgrad i sammenliknende politikk ved universitetet i Bergen, og studier i amerikansk politikk fra Washington DC. Mastergrad i ledelse ved Handelshøyskolen BI. NHHs styreprogram.
- Redaksjonell bakgrunn fra blant annet C-SPAN, Nettavisen og lokalavisene Inderøyningen og Åsane tidende.
- Kommer fra Arna i Bergen.
Fakta om Amedia
- Norges største utgiver av lokale medier, eies av Amediastiftelsen.
- 80 lokal- og regionaviser, Nettavisen, 7 lokale nettsteder.
- 6 avistrykkerier og 9 distribusjonsselskaper i Norge. En del av Helthjem-nettverket.
- Eier Russlands største trykkerikjede, Prime Print.
- Deleier i svenske Bonnier News Local, som er morselskapet til mediekonsernene MittMedia og Hall Media.
- 677.115 abonnenter og en omsetning på 3,6 milliarder kroner (2020).
- Etablert i 1948 under navnet Norsk Arbeiderpresse. I 2012 overtok A-pressen Edda Media fra Mecom, og konsernet skiftet navn til Amedia.
- Konsernsjef er Anders Møller Opdahl.
- Styreleder er André Støylen
Kontakter
Konserndirektør Marte Ingul, telefon 99 54 12 38
Konsernsjef Anders Møller Opdahl, telefon 99 21 46 28
Bilder


Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Edvard Muli Langen blir redaktør i Lierposten11.7.2025 13:32:59 CEST | Pressemelding
Edvard Muli Langen er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Lierposten. Fra før har han tilsvarende rolle i Eikerbladet, Sande Avis og Svelviksposten, og blir dermed ansvarlig for alle de fire lokalavisene Amedia eier i Drammensområdet.
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom