Marte Ingul blir ny konserndirektør i Amedia

Marte Ingul (37) er ansatt som konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt i Amedia. Hun kommer fra stillingen som stabssjef hos byrådsleder Raymond Johansen i Oslo.
Konserndirektør Marte Ingul, Amedia (Foto: Agnete Brun)

– Når jeg først velger å forlate politikken, kan jeg vanskelig tenke meg et mer meningsfullt oppdrag. Amedia er en hjørnesteinsbedrift i demokratiet vårt, som dekker lokalsamfunn over hele Norge. Hver dag leverer konsernets mediehus viktige lokale historier, avsløringer og debatter til mer enn to millioner lesere, sier Marte Ingul.

Landets største lokale utgiver

Marte Ingul har vært byrådssekretær for byrådsleder Raymond Johansen siden han tiltrådte i 2015, først med ansvar for kommunikasjon og siden 2019 som stabssjef, ved byrådslederes kontor. I tillegg har hun hatt sentrale roller for Arbeiderpartiets stortingsgruppe, partikontor og for det europeiske sosialdemokratiske partiet (PES) i Brussel.

– Jeg er veldig takknemlig for å ha fått jobbe i politikken på heltid i 12 år, men det en tid for alt. Med et sterkt samfunnsengasjement for både politikk og journalistikk kunne jeg ikke takke nei til denne muligheten. Derfor går jeg fra et svært givende politisk lederverv, til en utrolig spennende lederjobb i et av Norges største mediekonsern. Min bakgrunn er variert, og jeg vil få bruk for alle erfaringene, samtidig som jeg er ydmyk overfor oppgaven. Aller først gleder jeg meg til å bli godt kjent med organisasjonen og folkene som fyller den, sier Ingul.

Konsernsjef Anders Møller Opdahl er stolt av å få Ingul på laget.

– Marte Ingul har viktig kunnskap om bransjen, hun har bred kompetanse, veldokumentert gjennomføringsevne og kraft. Ingul har i tillegg et sylskarpt strategisk hode. Hun vil fra første øyeblikk bidra til at fortellingen om Amedia og våre mediehus, og forståelsen av hvem vi er, forsterkes og utvikles i årene som kommer, sier Opdahl.

Sterkere lokaldemokrati

Ingul har redaksjonell erfaring fra blant annet C-SPAN, Nettavisen og lokalavisene Inderøyningen og Åsane Tidende. Hun har bachelorgrad i sammenliknende politikk, master i ledelse fra Handelshøyskolen BI og har studert amerikansk politikk i Washington DC.

– Journalistikken står i en svært spennende og krevende brytningstid. Kraften i endringene må møtes med større muskler mot global konkurranse, og mer bærekraftige rammebetingelser, slik at mulighetene til å lage samfunnsnyttig journalistikk blir flere. Derfor ønsker jeg å bidra til å styrke Amedias viktige samfunnsoppdrag og forretningsmodell. Jeg ser frem til å bli en del av laget, og jobbe for et sterkere lokaldemokrati fra Honningsvåg i nord til Lyngdal i sør, sier hun.

Eid av stiftelse

Opdahl, som selv tok over som konsernsjef i august i fjor, understreker at Amedia har en helt unik fortelling og et tydelig formål som stiftelseseid virksomhet.

- Amedia er en forsvarer av robust demokratisk infrastruktur, alltid i øyehøyde med publikummet våre mediehus betjener. Vi er garantisten for tilstedeværende og mangfoldig journalistikk i hele Norge. Dette er en styrke jeg mener det er viktig at flere vet om og forstår i årene fremover. Enten det er snakk om publikum, myndigheter, konkurrenter, samarbeidspartnere, nåværende ansatte - og fremtidige ansatte. Det er en oppgave jeg er helt sikker på at Ingul vil løse på en svært god måte for Amedia, avslutter Opdahl.

Marte Ingul tiltrer som konserndirektør for samfunns- og myndighetskontakt mandag 2. august.

Marte Ingul (37)

• Byrådssekretær ved byrådslederens kontor i Oslo kommune siden oktober 2015. Fra februar 2019 har hun hatt rollen som stabssjef.
  • Tidligere har hun jobbet for Arbeiderpartiets stortingsgruppe, på partikontoret og for det europeiske sosialdemokratiske partiet (PES) i Brussel, Norec i Bangalore og den norske ambassaden i New Delhi.
  • Bachelorgrad i sammenliknende politikk ved universitetet i Bergen, og studier i amerikansk politikk fra Washington DC. Mastergrad i ledelse ved Handelshøyskolen BI. NHHs styreprogram.
  • Redaksjonell bakgrunn fra blant annet C-SPAN, Nettavisen og lokalavisene Inderøyningen og Åsane tidende.
  • Kommer fra Arna i Bergen.

Fakta om Amedia

• Norges største utgiver av lokale medier, eies av Amediastiftelsen.
  • 80 lokal- og regionaviser, Nettavisen, 7 lokale nettsteder.
  • 6 avistrykkerier og 9 distribusjonsselskaper i Norge. En del av Helthjem-nettverket.
  • Eier Russlands største trykkerikjede, Prime Print.
  • Deleier i svenske Bonnier News Local, som er morselskapet til mediekonsernene MittMedia og Hall Media.
  • 677.115 abonnenter og en omsetning på 3,6 milliarder kroner (2020).
  • Etablert i 1948 under navnet Norsk Arbeiderpresse. I 2012 overtok A-pressen Edda Media fra Mecom, og konsernet skiftet navn til Amedia.
  • Konsernsjef er Anders Møller Opdahl.
  • Styreleder er André Støylen

Konserndirektør Marte Ingul, telefon 99 54 12 38