Marsjordre til Arbeiderpartiet fra LO

LO-Kongressen har vedtatt et krav om at Norge må delta og bidra i arbeidet med å forby atomvåpen.

— LOs tydelige støtte til kampen for et forbud mot atomvåpen isolerer dagens regjering ytterligere fra befolkningen. Dette bør bli en av de avgjørende sakene under årets valgkamp, sier Frode Ersfjord, daglig leder i Nei til atomvåpen.

80% av Norges befolkning støtter et forbud mot atomvåpen, viste en undersøkelse fra Respons Analyse høsten 2016. Likevel har Regjeringen valgt å boikotte de historiske FN-forhandlingene om et atomvåpenforbud som pågår i New York.

LO-vedtaket lyder som følger:
"Det foregår nå en prosess hvor et flertall av verdens land forhandler i FN om et avtaleverk for å forby atomvåpen. Den norske regjeringen har valgt å sette Norge på sidelinjen. LO krever at norske myndigheter deltar og bidrar i arbeidet med å forby det mest destruktive masseødeleggelsesvåpenet som finnes."

— Det er ikke for sent for dagens regjering å snu, siden det enda gjenstår 20 dager med FN-forhandlinger i sommer, påpeker Ersfjord. Men om høstens stortingsvalg fører med seg en ny regjering, er det ingen tvil om at Arbeiderpartiet har fått en klar marsjordre fra sin viktigste støttespiller. Norge må bli en del av prosessen. Dette blir en av høstens viktigste oppgaver, sier Ersfjord.

FN-forhandlingene om et forbud mot atomvåpen avsluttes den 7. juli i New York. 132 stater deltok i den innledende runden i mars. Det er forventet at man blir enig om en traktat som følger Ikkespredningsavtalen og legger til grunn en balansert og gjensidig nedrustning av atomvåpen.