Markus Rask Jensen blir ny direktør for innholdsutvikling i Amedia

I rollen som direktør for innholdsutvikling blir Jensen leder for Amedias kompetansemiljø for redaksjonell utvikling. Innholdsutvikling er kompetansemiljøet i Amedia som bidrar med innsikt, råd og støtte til konsernets aviser og samarbeidspartnere om hvordan de kan utvikle seg og journalistikken for å engasjere nye generasjoner med lesere, seere og lyttere.
– Jensen er analytisk anlagt, visjonær og nytenkende på vegne av journalistikken og våre mediehus, samtidig som han kjenner hverdagen og virkeligheten i både små og større redaksjoner. Vi er trygge på at han kommer til å passe godt inn i det sterke fagmiljøet vi har etablert, og at han er den riktige til å lede vårt arbeid med innholdsutvikling fremover, sier nyhetsdirektør Jostein Larsen Østring.
– Kan knapt vente
– Hvis man brenner for journalistisk kvalitet og er genuint opptatt av journalistikkens vilkår inn i en heldigital verden, er det vanskelig å tenke seg en mer spennende stilling enn denne, sier Markus Rask Jensen.
– Amedia innholdsutvikling har vært helt avgjørende for at konsernets aviser har opplevd abonnementsvekst de siste årene. Å få sjansen til å være med å stake ut kursen for avdelingen de neste årene, er en mulighet det ikke går an å si nei til. Spesielt for en journalistisk nerd som meg. Jeg kan knapt vente med å komme i gang og bli enda bedre kjent med den kompetente gjengen i innholdsutvikling og konsernet for øvrig.
Markus Rask Jensen fikk sin første jobb som journalist i utfordreravisen Bodø Nu i 2011, og ble allerede i 2014 ansvarlig redaktør i avisen.
I Jensens periode som ansvarlig redaktør etablerte Bodø Nu seg som en sterk digital utfordrer til Avisa Nordland. Jensen var blant annet med på å drive frem Kokoon-saken, som i 2017 vant den nordnorske Svarte Natta-prisen for beste journalistikk i konkurranse med langt større redaksjoner.
I Avisa Nordland har Jensen initiert og vært sentral i en større omlegging av redaksjonen, og spisset avisens arbeid med dagsordensettende journalistikk og løpende nyheter.
Sterk forretningsforståelse
Østring mener det er en fordel at Jensen har vist en evne til å jobbe frem utfordrende og dagsordensettende journalistikk.
– Samtidig har han en sterk forståelse for forretningsdelen av mediebransjen, og en evne til å få folk med seg. Dette er en attraktiv jobb, og vi hadde flere sterke kandidater til rollen, men Markus Rask Jensen sto virkelig ut i prosessen, sier Østring.
Jensen vil etter avtale med Avisa Nordland stå i rollen som nyhetsredaktør fram til sommeren 2023. Han tiltrer i rollen som direktør for innholdsutvikling 1. august 2023.
– Selv om jeg er utrolig glad for og stolt over å få denne jobben, betyr det også at jeg kommer til å si farvel til en fantastisk arbeidsplass og mange mennesker som har betydd mye for meg de siste årene. Fokuset mitt nå vil være å gi jernet den siste tiden i Avisa Nordland. Jeg er helt sikker på at fremtiden er lys i Bodø.
Stine Holberg Dahl utviklingssjef
Samtidig innfører Amedia en rolle som utviklingssjef i innholdsutvikling. Rollen får personalansvar for deler av avdelingen og dedikert ansvar for støtte og utvikling av redaksjonene.
– Amedia innholdsutvikling støtter nå over 100 redaksjoner og samarbeidspartnere. Med denne rollen vil vi først og fremst sikre at vi lykkes enda bedre med dette oppdraget, og at vi hele tiden utvikler våre verktøy innenfor prosess og organisasjonsutvikling, sier Jostein Larsen Østring.
Stine Holberg Dahl trer inn i rollen i midten av februar.
– Stine har vært hos oss i fem år, har sterke lederegenskaper og har bidratt sterkt til å utvikle rådgiverrollen overfor mediehusene til det den er i dag. Det er naturlig at hun tar mer lederansvar nå som vi har dette behovet.
Fakta om Markus Rask Jensen
Født 1990, fra Reine i Lofoten
Bakgrunn som journalist (2011-2014) og ansvarlig redaktør (2014-2019) i Bodø Nu og nyhetsredaktør (2019-) i Avisa Nordland
Har også vært konstituert ansvarlig redaktør i Avisa Nordland i Jan-Eirik Hanssens sykefravær
Vant Svarte Natta-prisen i 2017 med Bodø Nu
Kontakter
Hallgeir WestrumKommunikasjonssjefAmedia
Tel:90750764hallgeir.westrum@amedia.noBilder

Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
Amedia presenterer årsresultatet for 202418.6.2025 13:36:18 CEST | Presseinvitasjon
Onsdag 25. juni klokka 12.00 presenterer Amedia sitt årsresultat for 2024. Sted: Schweigaards gate 15, Oslo
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom