Markus Rask Jensen blir ny direktør for innholdsutvikling i Amedia

Markus Rask Jensen (32) er ansatt som direktør for innholdsutvikling i Amedia. Han kommer fra rollen som nyhetsredaktør i Avisa Nordland. Jensen har også i en lengre periode vært konstituert som ansvarlig redaktør i avisa.
Markus Rask Jensen blir direktør for innholdsutvikling i Amedia

I rollen som direktør for innholdsutvikling blir Jensen leder for Amedias kompetansemiljø for redaksjonell utvikling. Innholdsutvikling er kompetansemiljøet i Amedia som bidrar med innsikt, råd og støtte til konsernets aviser og samarbeidspartnere om hvordan de kan utvikle seg og journalistikken for å engasjere nye generasjoner med lesere, seere og lyttere.

– Jensen er analytisk anlagt, visjonær og nytenkende på vegne av journalistikken og våre mediehus, samtidig som han kjenner hverdagen og virkeligheten i både små og større redaksjoner. Vi er trygge på at han kommer til å passe godt inn i det sterke fagmiljøet vi har etablert, og at han er den riktige til å lede vårt arbeid med innholdsutvikling fremover, sier nyhetsdirektør Jostein Larsen Østring.

– Kan knapt vente

– Hvis man brenner for journalistisk kvalitet og er genuint opptatt av journalistikkens vilkår inn i en heldigital verden, er det vanskelig å tenke seg en mer spennende stilling enn denne, sier Markus Rask Jensen.

– Amedia innholdsutvikling har vært helt avgjørende for at konsernets aviser har opplevd abonnementsvekst de siste årene. Å få sjansen til å være med å stake ut kursen for avdelingen de neste årene, er en mulighet det ikke går an å si nei til. Spesielt for en journalistisk nerd som meg. Jeg kan knapt vente med å komme i gang og bli enda bedre kjent med den kompetente gjengen i innholdsutvikling og konsernet for øvrig.

Markus Rask Jensen fikk sin første jobb som journalist i utfordreravisen Bodø Nu i 2011, og ble allerede i 2014 ansvarlig redaktør i avisen.

I Jensens periode som ansvarlig redaktør etablerte Bodø Nu seg som en sterk digital utfordrer til Avisa Nordland. Jensen var blant annet med på å drive frem Kokoon-saken, som i 2017 vant den nordnorske Svarte Natta-prisen for beste journalistikk i konkurranse med langt større redaksjoner.

I Avisa Nordland har Jensen initiert og vært sentral i en større omlegging av redaksjonen, og spisset avisens arbeid med dagsordensettende journalistikk og løpende nyheter.

Sterk forretningsforståelse

Østring mener det er en fordel at Jensen har vist en evne til å jobbe frem utfordrende og dagsordensettende journalistikk.

– Samtidig har han en sterk forståelse for forretningsdelen av mediebransjen, og en evne til å få folk med seg. Dette er en attraktiv jobb, og vi hadde flere sterke kandidater til rollen, men Markus Rask Jensen sto virkelig ut i prosessen, sier Østring.

Jensen vil etter avtale med Avisa Nordland stå i rollen som nyhetsredaktør fram til sommeren 2023. Han tiltrer i rollen som direktør for innholdsutvikling 1. august 2023.

– Selv om jeg er utrolig glad for og stolt over å få denne jobben, betyr det også at jeg kommer til å si farvel til en fantastisk arbeidsplass og mange mennesker som har betydd mye for meg de siste årene. Fokuset mitt nå vil være å gi jernet den siste tiden i Avisa Nordland. Jeg er helt sikker på at fremtiden er lys i Bodø.

Stine Holberg Dahl utviklingssjef

Samtidig innfører Amedia en rolle som utviklingssjef i innholdsutvikling. Rollen får personalansvar for deler av avdelingen og dedikert ansvar for støtte og utvikling av redaksjonene.

– Amedia innholdsutvikling støtter nå over 100 redaksjoner og samarbeidspartnere. Med denne rollen vil vi først og fremst sikre at vi lykkes enda bedre med dette oppdraget, og at vi hele tiden utvikler våre verktøy innenfor prosess og organisasjonsutvikling, sier Jostein Larsen Østring.

Stine Holberg Dahl trer inn i rollen i midten av februar.

– Stine har vært hos oss i fem år, har sterke lederegenskaper og har bidratt sterkt til å utvikle rådgiverrollen overfor mediehusene til det den er i dag. Det er naturlig at hun tar mer lederansvar nå som vi har dette behovet.

Fakta om Markus Rask Jensen

Født 1990, fra Reine i Lofoten

Bakgrunn som journalist (2011-2014) og ansvarlig redaktør (2014-2019) i Bodø Nu og nyhetsredaktør (2019-) i Avisa Nordland

Har også vært konstituert ansvarlig redaktør i Avisa Nordland i Jan-Eirik Hanssens sykefravær