Markajentene AS vinner årets Bygdeutviklingspris i Oslo

Markajentene AS i Sørkedalen mottar i dag Bygdeutviklingsprisen i Oslo for sin allsidige bruk av råvarene fra skogene rundt Oslo. De er en ressurs for lokalsamfunnet og har som mål at de gjennom sine tilbud skal skape glede rundt og kunnskap om tradisjonell matlaging, for Oslo og lokalbefolkningen.

Gjennom å ta i bruk tilgjengelige ressurser fra naturen og lokale hager har de skapt kvalitetstilbud for byens befolkning.

- Vi er veldig stolte over å motta denne prisen. Det er en stor anerkjennelse. Visjonen vår er å skape næringsvirksomhet basert på ressurser som i liten grad benyttes og på gamle tradisjoner, sier Nina Grønvold, en av Markajentene AS sine eiere.

Vinneren har med stø kurs over tid jobbet for å få til dagens gode og varierte tilbud. Virksomheten er med på å holde gamle tradisjoner i hevd og å synliggjøre et urbant bærekraftig landbruk.

- Vi lager de deiligste syltetøy, spennende chutney, skarpe eddiker, og søte og friske geleer med utgangspunkt i råvarer fra skogene rundt Oslo sier vinnerne.

Flott representant for det bynære landbruket
"Vinneren går foran og skaper oppmerksomhet rundt sitt tilbud. Dette vil forhåpentligvis inspirere andre til å se mulighetene som finnes i hovedstadens nærområder. Prisen skal synliggjøre hovedstadens betydning for norsk landbruk, som marked og innovasjonsarena. Markajentene AS er en verdig vinner og en ressurs for lokalsamfunnet  og det bynære landbruket", skriver juryen i sin begrunnelse.

- Årets vinner i Oslo oppfyller på en god måte kriteriene som er satt for prisen. De tenker nytt i møte med storbyens forbrukere og utnytter markedsmulighetene i nærområdet, og er et godt eksempel på de mange mulighetene det bynære landbruket gir sier juryleder Kristin Misund, leder i styret for Innovasjon Norge Oslo, Akershus og Østfold.

----------------------------------

Kort om Bygdeutviklingsprisen: Innovasjon Norge har siden 1997 årlig delt ut Bygdeutviklingsprisen i alle landets fylker. I 2012 ble det for første gang i historien utdelt en egen pris i Oslo. Tidligere har det vært en felles pris for Oslo og Akershus. Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.

Det kåres en vinner i hvert fylke som mottar 50 000 kroner. Fylkesvinnerne går videre til den nasjonale konkurransen, hvor prisen er 250 000 kroner. Denne deles ut i januar.

Kandidatene vurderes etter følgende kriterier:

• Nyskaping/orginalitet
  • Økonomisk resultat/lønnsomhet
  • Sysselsetting, særlig for kvinner og ungdom
  • Sosial og miljømessig bærekraft, herunder utnytting av lokale ressurser, fortrinn og ringvirkninger i lokalsamfunnet

Juryen:

• Styreleder i styret for Innovasjon Norge Oslo, Akershus og Østfold, Kristin Misund
  • Akershus Bondelag v/leder Sigurd Enger
  • Fylkesmannens Landbruksavdeling v/landbruksdirektør Morten Ingvaldsen
  • Akershus Bonde- og Småbrukarlag v/Jorunn Sandbraaten
  • Oslo kommune v/Lise Jørstad

Juryens begrunnelse:
Årets vinner i Oslo oppfyller på en god måte kriteriene som er satt og er en verdig vinner av prisen.

Vinneren er innovativ, de utvikler nye produkter og tjenester basert på ressurser og råvarer som naturen i området har å tilby samt fra høsting av ubenyttede vekster i lokale hager. Deres virksomhet er med på å holde gamle tradisjoner i hevd og å synliggjøre et urbant bærekraftig landbruk. De tenker nytt i møte med storbyens forbrukere og utnytter markedsmulighetene i nærområdet. Gjennom deltagelse på arenaer som Internationale Grüne Woche (IGW), har de grepet muligheten og bygget opp et solid nettverk med gode relasjoner og nye samarbeidspartnere. Med utgangspunkt i lokale ressurser og gjennom de siste årenes strategiske satsing på konseptet har vinneren hatt en stø kurs mot dagens positive resultater. Dette har styrket bedriftens økonomiske grunnlag og skaper arbeidsplasser lokalt.

Vinneren er en ressurs for lokalsamfunnet og har som mål at de gjennom sine tilbud skal skape glede rundt og kunnskap om tradisjonell matlaging for Oslo og lokalbefolkningen.

Om Markajentene AS

Eiere og drivere:

Rita Finnerud
Nina Grønvold
Ingrid Rødsten Hansen

----------------------------------

Kontaktperson i Innovasjon Norge (for mer informasjon om prisen og bilder):

Ingeborg Knutsdatter Gresaker
Epost: inkne@innovasjonnorge.no

Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.