Marja Mortensson vinner musikkpris

Marja Mortensson fikk NOPAs musikkpris. Foto: Christoffer Krook

NOPA-prisene går til årets verk innen musikk og tekst, og består av 40.000 kroner. Årets priser ble delt ut under NOPAs priskonsert på Cosmopolite Scene i Oslo 5. november. Komponist og artist Marja Mortensson stakk av med prisen for årets musikkverk.

– Jeg er meget takknemlig for at låten har truffen en nerve og at det sørsamiske språket løftes frem. 2019 er FN-året for verdens urfolksspråk. Jeg legger mye arbeid i å skrive sanger som for oss sørsamer oppfattes relevante i dagens samfunn. Teksten som speiler vår historiske arv og kamp, men også skjønnheten bare vårt språk kan formidle. Det ligger mye kunnskap i språk og å få lære seg sin egen kunnskap gjennom eget språk er viktig. Musikk er mitt fantastisk virkemiddel til nettopp det, sier Mortensson.

I årets jury sitter Sandra Kolstad, Dagfinn Nordbø, Åshild Watne og Margaret Berger. Blant tidligere vinnere finner vi komponister og tekstforfattere som Bendik Giske og Silje Halstensen.

– Rikt og berørende

Marja Mortensson kommer fra Svahken Sïjte i Engerdal kommune i Hedmark. Hun har gjort seg bemerket med sin vokale egenart og sine låter rotfestet i joiken. I 2018 ga hun ut det kritikerroste albumet Mojhtestasse (Cultural Heirlooms), hvor hun løftet gamle tradisjonelle joiker frem. Albumet vant Spellemann i klassen folkemusikk.

Juryens begrunnelse:

«Prisvinneren har laget et verk som er rikt og berørende, både tekstlig og musikalsk. Gjennom en kombinasjon av elementer fra tradisjonsmusikk så vel som nyere uttrykk, evner hun å skape et verk med særpreg og egenart. Prisvinneren formidler en sterk stemning som vekker interesse og berører. Verket er organisk, drivende og dynamisk, og det rommer både sårbarhet og styrke, musikalsk så vel som tekstlig.

NOPAs musikkpris går til Marja H.F. Mortensson for verket «Mojhtesh».»

Marja Mortensson fikk NOPAs musikkpris. Foto: Christoffer Krook