Marit Bratberg Lund kåret til årets spiller i Toppserien

I samarbeid med NTB kårer OBOS Sandvikens Marit Bratberg Lund til Årets spiller i Toppserien. Bratberg Lund endte øverst på NTBs spillerbørs.
Marit Bratberg Lund fra Sandviken får det synlige beviset på at hun er kåret til Årets spiller i Toppserien av OBOS og NTB. Øystein Nohr, Regionleder øst i OBOS Prosjekt, delte ut prisen. Foto: Trond Lillebo, Hamar Arbeiderblad / NTB.

– Marit Bratberg Lund har gjennomført en fantastisk sesong og holdt et høyt nivå fra start til mål. Fotball er jo en lagidrett, men Bratberg Lund skal ha mye av æren for at «gullet kom hem» til Sandviken og Bergen, sier sponsorrådgiver Eddie Chr. Thomas i OBOS, som er Toppseriens generalsponsor.

– Det er veldig stas å bli satt ekstra pris på. Man spiller jo for lagseiere, men det er en bonus å få bekreftelse på at det man gjør, er bra, sier Bratberg Lund i forbindelse med overrekkelsen.

6,50 på børsen

Vingbacken fra Hamar har bidratt med over 20 målpoeng offensivt, 14 av dem er målgivende pasninger. Samtidig har hun vært bunnsolid defensivt for laget som kun slapp inn 6 mål på 18 kamper i Toppserien. På NTBs spillerbørs står hun med sterke 6,50 i snitt etter endt sesong.

– Det har vært veldig moro å følge Bratberg Lunds utvikling gjennom flere sesonger, og etter overgangen til Sandviken har hun virkelig tatt store steg. At gullsesongen nå også krones med tittelen “Årets spiller” er høyst fortjent, sier Thomas.

Spillerbørsen til NTB fungerer slik at reporterne rangerer spillerne fra 1-10 på alle kampene. Spillerne må minst ha spilt 30 minutter for å få børspoeng. Gjennom en sesong må spillerne ha gjennomført minst 60 prosent av kampene for å kunne være med i rangeringen på børsen.

Kun tre foran gjennom historien

– En sjeldent god sesong fra Bratberg Lund. Virkelig imponerende. Historisk sett er det kun Alanzinho (6,69) for Stabæk i 2008 og Glimt-duoen Jens Petter Hauge (6,67) / Phillip Zinckernagel (6,82) i 2020 som har fått høyere børspoeng gjennom en hel sesong hos oss, og dette har vi holdt på med siden 2005, sier sportsdatasjef i NTB, Terje Alstad.

Som symbol på den sterke sesongen får Bratberg Lund et portrett av seg selv, laget av illustratør Pål Dybwik. Dette er andre året at NTB og OBOS deler ut prisen som årets spiller basert på spillerbørsen. I 2020 var det LSKs Emilie Haavi som vant. Se tidligere vinnere her.